ایران را بهتر بشناسیم

1402/10/20
کپی لینک مطلب

ایران را بهتر بشناسید

ایران واقعا طبیعت شگفت‌انگیزی دارد. یکی از خاطره‌انگیزترین تجربه‌هایی که می‌توانید برای خود رقم بزنید این است که چند هفته‌ای را به ایرانگردی اختصاص دهید. از شمال ایران حرکت کنید، تمام شهرهای سر راهتان را یکی‌یکی ببینید و مناظر باورنکردنی ایرانی را در ذهن و جان خود ثبت کنید. بعد سری به غرب، جنوب و شرق ایران بزنید و نهایتا به شمال زیبا بازگردید. اما در صورتی که قصد ایرانگردی داشته باشید، واقعا سخت است بدانید کجاها را بگردید و کدام شهرها را سر بزنید.تورهای داخلی آریسا پرواز میتواند شما را با ایران عزیمان بیشتر آشنا کند.

آغاز ایرانگردی از شهرهای شمالی ایران

شمال ایران بهترین مکان برای آغاز سفر به یاد ماندنی شماست. در شهرهای شمالی می‌توانید انتظار داشته باشید خوشمزه‌ترین غذاهای عمرتان را بخورید. بهترین آب‌وهوای ایران را تجربه کنید و در زیباترین جاده‌های کشور رانندگی کنید. می‌توانید ایرانگردی خود را از گیلان شروع کنید. از غرب تا شرق گیلان را بگردید و از آنجا خود را به شرق ایران برسانید. سفر بی‌نظیر شما از همین جا آغاز می‌شود. جاده بین لاهیجان و رامسر یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاده‌های ایران است. اکثر بخش‌های این جاده از فاصله خیلی کم دریا می‌گذرد، به طوری که وقتی به سمت چپ نگاه می‌کنید، دریای آبی آرام و زیبا را می‌بینید. سمت راست جاده‌ هم کوه‌های پوشیده از درخت هستند و شهرهای کوچک و بزرگ. اولین شهر مازندران که وارد آن می‌شوید، رامسر است. رامسر زیبا ودوست‌داشتنی درست کنار دریا واقع شده است. برای همین هم یکی از پارک‌های ساحلی شهر را انتخاب کرده و کمی استراحت کنید. می‌توانید یکی از رستوران‌ها و کافه‌های رامسر رفته و غذایی بخورید. بعد می‌توانید خود را به زیباترین ییلاق ایران برسانید.بعد از رامسر دوباره به جاده زیبای شمالی بزنید و از مناظر باورنکردنی شهرها و جنگل‌های بین شهرها لذت ببرید. فاصله بین شهرها در این بخش از کشور آنقدر کم است که سخت متوجه می‌شوید کجا شهری تمام و شهر بعدی شروع شده است. آنچه مسلم است این است که جابه‌جا چشمتان به جمال دریا روشن می‌شود و فرصت این را پیدا می‌کنید که کمی از رانندگی کنار دریا لذت ببرید.

ایرانگردی در شهرهای شرق ایران

کم‌کم به شهرهای شرقی ایران می‌رسیم و باید با شمال سرسبز و زیبا خداحافظی کنیم. البته مطمئنا شهرهای شرقی هم زیبایی‌های خاص خود را دارند. کوهستان‌های بلند و شهرهای زیبایی در انتظار شما هستند که مردمان آن خونگرم‌ترین در تمام ایران‌هستند. بعد از گلستان، اولین استانی که در مسیر ایرانگردی خود به آن برمی‌خورید، خراسان شمالی است. خراسان شمالی به خاطر تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی خود معروف است. بعد از آن همه جنگل و سرسبزی شمال ایران، حالا به مناظری رسیده‌ایم که بیشتر کوهستانی و خشک هستند. یعنی زمستان‌های سردتر و تابستان‌های گرم‌تری دارند. برای همین احتمالا باید لباس‌های خود را عوض کرده و لباس مناسب اقلیم جدید را بپوشید. مرکز استان خراسان شمالی شهر بجنورد است. این شهر دو تفرجگاه معروف به نام‌های بابا امان و بش قارداش دارد. بش قارداش به معنای پنچ برادر است که داستان تاریخی جالبی هم دارد. ظاهرا این پنج برادر در مقابل ظلم و ستم پادشاه آن زمان ایستاده‌اند و بعد به کوهستان پناه برده‌اند. این کوهستان که محل کنونی شهرستان بجنورد است جای بی‌آب و علفی بوده. اما بعد از ورود این برادران، پنج چسمه جوشان سر از کوه برآورده و آب آن زمین را سبز و حاصلخیز کرده است. شما می‌توانید از آب این پنچ چشمه بنوشید. حتی پزشکان طب سنتی اعتقاد دارند این آب برای درمان بیماری‌های گوارشی مناسب است.اما حالا که از خراسان شمالی گذشتید، به خراسان رضوی می‌رسید. در راه رسیدن به خراسان رضوی بهتر است از مسیر گنبد کاووس، شیروان و قوچان بروید. این مسیر کمی از مسیر شاهرود، سبزوار، و نیشابور کوتاه‌تر است. به علاوه مسیر شمالی سرسبزتر هم هست. بیشتر مردم ایران به قصد زیارت حرم امام هشتم به مشهد می‌روند، اما باید بدانید جاهای دیدنی مشهد از این حرف‌ها بیشتر هستند. اگر در یکی از ماه‌های گرم سال به مشهد رسیده‌اید، حتما سری به پارک کوه‌سنگی مشهد بزنید. این پارک به خاطر ارتفاع زیاد هم در روز دیدنی است و هم در شب. علاوه‌بر گوه‌سنگی، جاهای زیارتی و تفریحی زیادی هستند که دیدن از آنها را نباید از دست بدهید. مثلا طرقبه و شاندیز در حوالی شهر مشهد را حتما باید ببینید. طرقبه یکی از ییلاقات مشهد است که آب‌وهوا و منظره‌ زیبایی دارد و شاندیز هم به خاطر رستوران‌های زیبا و باکیفیت خود معروف است.

ایرانگردی در شهرهای جنوب ایران

به جنوب ایران رسیده‌ایم، منطقه خرما و ماهی. آب‌وهوا در این منطقه کشور گرم و حاره‌ای است. یعنی علاوه بر گرمای زیاد در ماه‌های تابستان، شرجی زیاد را هم باید تحمل کنید. برای همین دوباره وقت آن رسیده سبک لباس‌های خود را تغییر داده و لباس‌هایی آزاد و خنک بپوشید. پیشنهاد آریسا پرواز این است که لباس‌های محلی جنوبی را تهیه کرده و آنها را بپوشید. این طوری هم به اقتصاد شهرهای جنوبی کمک می‌کنید و هم خنک می‌مانید.تور کیش نوروز 1402 ، تور قشم نوروز 1402 از جمله تور های جنوبی کشور عزیزمان ایران میباشد که شرکت آریسا پرواز برگزار میکند.

ایرانگردی در شهرهای غرب ایران

تاحالا سه جهت اصلی را در ایران گشت‌وگذار کرده‌ایم و تنها جهت باقی‌مانده غرب است. البته غرب ایران آنقدر جاهای دیدنی و تاریخی دارد که وصف آنها چندین کتاب لازم دارد. ولی به هر حال در ادامه این مقاله به صورت کلی با شهرهایی که در مسیرمان از غرب به شمال قرار دارند آشنا می‌شویم. بین شهر یاسوج و استان ایلام راه طولانی است. باید مسیری ۸۱۸ کیلومتری را در حدود یازده ساعت و نیم طی کنید تا به مقصد بعدی ایرانگردی برسید. اما نگران نباشید چون این مسیر از زیباترین و حاصلخیزترین دشت‌های ایران می‌گذرد و زیبایی مسیر اجازه نمی‌دهد احساس خستگی یا کسالت کنید. در این مسیر باید از شهرهای بهبهان، رامهرمز،‌ شوش و دزفول بگذرید. بخش‌هایی از دشت خوزستان که تنهایی و زیبایی آن نفستان را بند خواهد آورد. در جاده‌ای می‌رانید که تا کیلومترها چیزی دیده نمی‌شود به جز مزارع سبز و درختان پربار. ایلام به نام عروس زاگرس معروف است. این شهر آب‌وهوای معتدل و کوهستانی دارد و مناظر طبیعی آن حقیقتا نفسگیر هستند. اگر بخواهید یک روز را در ایلام بگذرانید و یکی از جاهای دیدنی ایلام را ببینید، آن جا حتما دره ارغوان در اردیبهشت است. این دره سه کیلومتر با شهر ایلام فاصله دارد و بدون اغراق یکی از زیباترین جاهای کشور است. کرمانشاه نزدیک‌ترین همسایه ایلام است و رسیدن به آن فقط حدود دو ساعت وقت می‌گیرد. این استان در بخش‌های غربی آب‌وهوای گرم و خشک دارد و در بخش‌های شرقی سرد و کوهستانی است. چیزی که در مورد استان کرمانشاه از همه چشمگیرتر است تاریخ غنی این استان است. کل استان ۳۰۰۰ اثر باستانی دارد که ۷۱۶ تای آنها جزء آثار ملی ثبت شده‌اند. استان لرستان در دامنه کوه‌های زاگرس یکی از پرباران‌ترین شهرهای کشور است. برای همین هم تعداد دریاچه‌ها، چشمه‌ها، و آبشارهای این استان بسیار زیاد است. جای‌جای این استان پوشیده‌ است از دشت‌های سرسبز و رودخانه‌های پرآب که از هیچ‌کدمشان نمی‌شود، گذشت. به همین دلیل این شهر برای ایرانگردی مقصد مناسبی است.

برچسب‌ها: