مسجد ایا صوفیه

1402/10/26 جاهای دیدنی
کپی لینک مطلب

مسجد ایا صوفیه | Ayasofya/Hagia Sophia-Istanbul

کلیسای حکمت الهی (ایاصوفیه به یونانی) در سلطان احمد استانبول ، یکی از چشمگیرترین و مهم ترین بناهایی است که تا کنون ساخته شده است. گنبد پهن و مسطح آن یک شاهکار مهندسی جسورانه در قرن ششم بود و معماران هنوز هم از نوآوری های بسیار ساختمان شگفت زده می شونداین بنا که در یونانی ایاصوفیه، در لاتین Sancta Sophia، در ترکی Ayasofya نامیده می شود، در سال 537 پس از میلاد در محل آکروپلیس بیزانس توسط امپراتور ژوستینیانوس ساخته شد.پیشنهاد میکنم اگر با تور استانبول به این شهر زیبا سفر کردید حتما از این مسجد زیبا  دیدن کنید.

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفبه را بیشتر بشناسیم

ایاصوفیه بزرگترین کلیسای جهان مسیحیت بود. به گفته پروفسور رابرت اوسترهات، این بنا برای پیشی گرفتن از کلیسای غول پیکر سنت پلیوچتو ساخته شده توسط جولیا آنیتزیا، فرزند امپراتوران تئودوسی ساخته شده است.به نظر جولیا کلیسای او، «بازآفرینی» معبد اورشلیم بود تا نمادی از ثروت، قدرت و ادعای مشروع او بر تاج و تخت بیزانس باشد. ژوستینیان برای تثبیت مشروعیت خود مجبور بود تا آن را بیشتر گسترش دهد و این کار را هم کرد.

ayasoofie

مسجد ایاصوفیه

کلیسای او تا زمانی که کلیسای سنت پیتر در رم 1000 سال بعد ساخته شد، بزرگترین کلیسایی بود که تا آن زمان ساخته شده بود. به عنوان چشمگیرترین ساختمان جهان، جای تعجب نیست که مهمت فاتح بلافاصله پس از فتح شهر توسط بیزانس در سال 1453، آن را به عنوان مسجد معرفی کند .

این مسجد تا سال 1935 که آتاتورک با توجه به اهمیت تاریخی جهانی آن، آن را به عنوان موزه معرفی کرد، به عنوان مهمترین مسجد استانبول بود ، اما در سال 2020 دوباره به مسجد بازگردانده شد.هر ساله این مسجد به خاطر معماری شگفت انگیز، نماهای باشکوه داخلی و اهمیت تاریخی اش گردشگران زیادی را به شهراستانبول جذب می کند.ایام نوروز یکی از زمان هاییت که پیشنهاد میکنم با تور استانبول نوروز به استانبول سفر کرده و از این بنا بازدید کنید.




برچسب‌ها: