مسجد سلطان احمد

1402/10/26 بازار گردی
کپی لینک مطلب

مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmet

مسجد آبی در استانبول که با نام رسمی آن، مسجد سلطان احمد (به ترکی: Sultan Ahmet Camii) نیز شناخته می شود، یک مسجد امپراتوری تاریخی متعلق به دوران عثمانی است که در استانبول، ترکیه واقع شده است. این مسجد یک مسجد فعال است و تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. این بنا بین سالهای 1609 و 1616 در زمان حکومت احمد اول ساخته شد.در کل این مسجد زیبا شامل مقبره احمد، یک مدرسه و یک آسایشگاه است. کاشی‌های آبی رنگ‌آمیزی شده با دست، دیوارهای داخلی مسجد را زینت می‌دهند و شب‌ها مسجد به رنگ آبی غوطه‌ور می‌شود، زیرا چراغ‌ها پنج گنبد اصلی، شش مناره و هشت گنبد فرعی مسجد را می‌پوشانند. در مسجد آبی در سال 1985 با نام «مناطق تاریخی استانبول» در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

این مسجد چشمگیردارای شش مناره است. چرا به آن «مسجد کبود» می گویند؟ دو داستان وجود دارد: اولین و رایج‌تر این است که فضای داخلی با کاشی‌های آبی ایزنیک پوشانده شده است. دوم اینکه: سال ها پیش، ملوانان باستانی که در کنار مسجد در دریای مرمره حرکت می کردند، رنگ های آبی دریا را در مسجد منعکس می کردند.


مسجد سلطان احمد آریسا پرواز

مسجد سلطان احمد


مسجد سلطان احمد در قلب تاریخی شهر استانبول و در منطقه سلطان احمد واقع شده است که در زمان قدیم پایتخت امپراتوری های روم شرقی و عثمانی بوده و در یک شبه جزیره بر فراز تنگه بسفر قرار گرفته است. این مسجد که با عنوان مسجد آبی نیز شهرت دارد، دقیقا روبه روی مسجد ایاد صوفیه در مرکز شهر استانبول قرار گرفته است.

فاصله این مسجد تا تنگه بسفر حدود 5/51 کیلومتر و تا میدان تکسیم حدود 7/6 کیلومتر است. در اطراف مسجد سلطان احمد جاذبه های گردشگری دیگری همچون کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا و موزه باستان شناسی قرار گرفته است. حتما در سفر به تور استانبول از این بنای تاریخی دیدن فرمایید.

سلطان احمد یکم برای به نمایش گذاشتن عظمت و شکوه سلطنت خود در سال 1609 میلادی تصمیم به ساخت اولین مسجد امپراتوری عثمانی یعنی مسجد سلطان احمد گرفت.

نمای داخلی مسجد سلطان احمد آریسا پرواز

نمای داخلی مسجد سلطان احمد


در تمام طول سال گردشگران زیادی برای بازدید این بنای تاریخی به شهر استانبول سفر می کنند اما بیشترین سفر به این شهر در فصل تابستان و بهار صورت میگیرد که تور استانبول نوروز و در کل تور ترکیه برای ایرانی ها بیشترین تقاضا را دارد. آریسا پرواز به عنوان مجری مستقیم تورهای استانبول بهترین مشاور شما در زمینه خرید تور استانبول خواهد بود.

برچسب‌ها: