غذاهای ژاپنی | 30 غذای ژاپنی ، ژاپنی ها چی میخورن انقد باهوش و سالمن؟

1403/04/27 راهنمای سفر
کپی لینک مطلب

در این مطلب سعی در معرفی غذاهای ژاپنی داریم، غذاهای ژاپنی، امروزه در سراسر دنیا برای خود اسم ورسمی دارند، یکی از دلایل معروف بودن غذا و خوراکی های ژاپنی، ترکیب فرهنگ و غذای ژاپنی با یکدیگر باشد. اکثر مواد استفاده شده در غذاهای ژاپنی ارگانیک هستند و  طبخ آن ها به صورتی است که ویتامین و طعم طبیعی خود را حفظ می کنند. برای همین ژاپنی ها از نظر جسمی کاملاً سالم هستند و عمر طولانی نیز دارند.

اگر قصد سفر با تور ژاپن را دارید، دانستن اینکه چه غذاهایی ارزش امتحان کردن دارند، می تواند برایتان جالب باشد. در مقالات قبلی به معرفی مکان های گردشگری ژاپن پرداختیم و حالا در ادامه مطلب با ما همراه باشید و با 30 غذای محبوب ژاپنی آشنا شوید.


معرفی 30 مورد از شناخته شده ترین غذاهای ژاپنی


1- سوشی (Sushi) - معروف ترین غذای ژاپنی


سوشی (به ژاپنی: すし、鮨、鮓、寿斗、寿し、寿司 ) یکی از شناخته شده ترین غذاهای ژاپنی است که وقتی صحبت از غذاهای معروف ژاپنی می شود در ذهنمان مجسم می کنیم. این غذای لذیذ، در مواقع خاص و جشن ها سر میز غذای ژاپنی ها قرار دارد؛ تمام دنیا سوشی را می شناسند و با توجه به عادات غذایی هر منطقه جغرافیایی تغییراتی در آن به وجود آمده؛ که نتیجه آن شده که امروز با انواع مختلف سوشی روبرو هستیم که اکثر سلیقه ها را پوشش می دهد. در سفر به ژاپن حتما سوشی را امتحان کنید.

2- دونبوری (Donburi)


اگر اهل فیلم و انیمه های ژاپنی باشید باید دونبوری را بهتر از ما بشناسید، دونبوری با آب پز کردن یا سرخ کردن گوشت، ماهی و سبزیجات مختلف تهیه می شود و با برنج بخارپز شده در کاسه های بزرگ سرو می شود.

3- توفو (Tofu) - غذای سنتی ژاپن


توفو در کشورهای غربی به عنوان غذایی سالم شناخته می شود و در ژاپن هم محبوبیت زیادی دارد و یکی از غذاهای سنتی ژاپن شناخته می شود. توفو همان شیر سویا است که تغلیظ شده و در فرآیندهای مختلفی به صورت بلوک های مکعبی فشرده می شود. این بلوک ها درجات متفاوت از سختی دارند و می توانید آن ها را به صورت خام، آب پز شده یا سرخ کرده سرو کنید.

4- رامن (Ramen) - غذای خیابانی ژاپن


رامن یکی از غذاهای لذیذ، محبوب و خیابانی ژاپن است که قیمت بسیار پایینی دارد و تقریبا در همه رستوران ها و همینطور به عنوان غذای خیابانی ژاپن شناخته می شود. رامن همان سوپ نودل است که از نودل گندم، کمی آبگوشت خوش طعم (سس سویا، نمک، میسو استخوان خوک تونکوتسو، 4 ماده اصلی آبگوشت رامن می باشند) و رویه های گوشت یا سبزیجاتی مانند برش خورده گوشت خوک، جلبک دریایی نوری، پیاز بهاره و غیره تهیه می شود.

5- اودون (Udon)


اودون یکی از سه گونه های اصلی نودل می باشد. رشته فرنگی این غذا غلیظ و جویدنی بوده و از آرد گندم و آب نمک درست می شود. اودون به روش های مختلف قابل میل کردن است؛ می توان آن را با گوشت سرخ شده ترکیب کرده یا به صورت سرد با tsuyu یا tentsuyu سرو کرد، اما بیشتر در سوپ رشته فرنگی استفاده می شود.

6- تمپورا (Tempura)


اگر از مصرف غذاهای سرخ شده و ترد لذت می برید، توصیه می شود غذای ژاپنی تمپورا را حتما امتحان کنید. در این نوع غذا انواع خوراک های دریایی، سبزیجات و تره بار ابتدا در مخلوطی خمیر مانند از آرد تمپورا و آب ( گاهی شیر ) فرو برده شده و سپس در روغن داغ و فراوان سرخ می شود. برای چاشنی از سس سویا استفاده می شود.

7- یاکیتوری (Yakitori) - کباب ژاپنی


چیکن یاکیتوری یکی از انواع غذاهای پرطرفدار و شناخته شده کشور ژاپن است، سیخ های کوچکی از تکه های مرغ که با سس سویا، نمک، شکر و ... مزه دار شده. یاکیتوری انواع مختلفی دارد اما رایج ترین گونه آن مومو (ران مرغ)، نگیما (مرغ و پیاز بهاره) و تسوکونه (کوفته مرغ) می باشد.

8- ساشیمی (Sashimi)


اگر با تور ژاپن سفر می کنید ساشیمی را از دست ندهید، ساشیمی، ماهی یا گوشت خام است که ماهرانه برش های نازکی به آن داده شده و با تربچه دایکون، ترشی زنجبیل، واسابی و سس سویا سرو می شود. ماهی مورد استفاده در تهیه ساشیمی باید تا حد امکان تازه باشد تا هم خطر آلودگی به حداقل برسد و هم اینکه، ماهی تازه ساشیمی را خوشمزه تر می کند.

فرق ساشیمی با سوشی این است که سوشی ها با برنج سرکه دار شده تهیه می شوند و همیشه هم با ماهی خام تهیه نمی شوند، اما ساشیمی در بیشتر مواقع حاوی ماهی خام است و اصلا با برنج سرو نمی شود.

9- سوبا (Soba)


سوبا یکی از سه گونه اصلی نودل بوده که در ژاپن سرو می شود. برخلاف اودون و رامن، رشته فرنگی های سوبا تا حدی از آرد گندم سیاه تهیه می شوند. گندم به آن ها طعمی کمی خاکی و آجیلی می دهد که ترکیبش با طعم های قوی تر مانند سیر و کنجد فوق العاده می باشد.

10- کاشی پان (Kashi Pan)


کلمه «کاشی پان» به معنای «نان شیرین» است و به مجموعه ای از نان های تک وعده ای اشاره دارد که در ژاپن اختراع شدند. ژاپنی ها علاقه زیادی به خوردن نان دارند و نانوایی های آن ها همیشه شلوغ می باشد.

11- ناتو (Natto)


ناتو غذای سنتی ژاپنی است و از تخمیر دانه های سویا در نوع خاصی از باکتری که به طور طبیعی در دستگاه گوارش انسان تهیه می شود. ناتو بوی قوی شبیه پنیر کپک زده و همینطور بافت چسبناکی دارد که بسیاری آن را دوست ندارند. بااین حال، بسیاری از افراد، این دانه های سویای تخمیر شده را به خاطر طعم پرشور و ارزش غذایی فراوان تهیه می کنند.

12- تاماگویاکی (Tamagoyaki)


تاماگویاکی املت ژاپنی است، در تهیه تاماگویاکی اصل ژاپن، از چاشنی به نام داشی (dashi) استفاده می شود که به املت طعم خاصی می دهد. تاماگویاکی شیرینی کمی دارد که آن را تقریباً شبیه دسر می کند.

13- اودن (Oden)


اودن غذای گرم زمستانی با سبزیجات و پروتئین ها (ازجمله کیک ماهی فرآوری شده، کیک برنج موچی، تخم مرغ آب پز، تربچه دایکون، یام کنجاک و توفو) سرو می شود و این مواد را در یک آبگوشت سبک و چاشنی شده با آن می پزند. سس سویا و داشی در یک قابلمه داغ بزرگ در مرکز یک میز قرار داده می شود.

14- تونکاتسو (Tonkatsu)


کتلت گوشت خوک تونکاتسو با پوشاندن تکه های گوشت خوک در آرد سوخاری ترد پانکو سرخ کردن آن ها تا وقتی رنگ آن ها قهوه ای طلایی شود، درست می شود. تونکاتسو همینطور بیشتر به عنوان یک ساندویچ میل می شود. ژاپنی ها معمولا در سس تونکاتسو بر پایه میوه و سبزیجات با کلم خرد شده و دیگر سبزیجات ترد سالاد هم سرو می کنند.

15- سوکیاکی (Sukiyaki)


سوکیاکی یکی از غذاهای داغ ژاپنی است که با تفت دادن برش های گوشت گاو در یک دیگ داغ، اضافه کردن آب سوکیاکی (به طور معمول از سس سویا، ساکه و شکر تهیه می شود)، سبزیجات مختلف، رشته فرنگی و پروتئین ها تهیه می شود.

16- سوپ میسو (Miso Soup) - غذای ژاپنی خوشمزه


سوپ میسو یکی از غذاهای ژاپنی پرطرفدار بین مردم ژاپن است که از ترکیب خمیر میسو (نوعی غذای سنتی ژاپنی که از دانه های سویای تخمیر شده تهیه می شود) و آبگوشت داشی تهیه می شود. برای اینکه سوپ میسو طعم بهتری داشته باشد، به طور معمول روی آن پیاز سبز، جلبک دریای واکام و توفوی سفت می ریزند.

17- اوکونومیاکی (Okonomiyaki)


اوکونومیاکی از مخلوط کردن خمیر، کلم خرد شده و دیگر مواد خوش طعم تهیه می شود. مخلوط را با قاشق روی یک بشقاب داغ بریزید؛ و سپس مانند پنکیک سرخ کنید. اوکونومیاکی در اوزاکا و هیروشیما سرچشمه گرفت و محبوبیت آن به بقیه ژاپن گسترش یافت، به طوری که در بسیاری از رستوران های تخصصی، اوکونومیاکی به راحتی یافت می شود.

18- نیکوجاگا (Nikujaga)


نیکوجاگا در بسیاری از رستوران های ژاپنی موجود است، اما به عنوان یک غذای خانگی هم در نظر گرفته می شود که طعم آن از خانه ای به خانه دیگر متفاوت است؛ پس، برای تجربه نیکوجاگا ژاپنی، بهترین کار این است که به خانه یک دوست ژاپنی دعوت شوید و به سرآشپز خانواده این غذا را درخواست دهید.

19- برنج کاری (Curry Rice)


کاری ژاپنی که در ژاپنی به عنوان کاره رایس شناخته می شود، نوعی غذای یوشوکو است که در ابتدا توسط بریتانیایی ها در دوران میجی (1868-1912) به ژاپنی ها معرفی شد. کاری ژاپنی با کاری روکس تهیه می شود. کاری روکس درواقع بلوک هایی از خمیر کاری ژاپنی جامد است که در «خورش» آب شده و غلیظ می شود تا به سس کاری طعم دار تبدیل شود. کاری ژاپنی با انواع هندی فرق دارد، چون معمولا طعم شیرین تر و بافت غلیظ تری دارد و بیشتر شبیه خورشت است.

20- منتایکو (Mentaiko)


منتایکو (به ژاپنی: 明太子) اشپل زغال ماهی آلاسکا است که در ژاپن، کره و روسیه به عنوان یک غذای محبوب شناخته می شود. این غذای لذیذ نمکی با مرینیت کردن تخم ماهی های پولاک و ماهی کاد در چاشنی های متفاوتی مثل شور یا شور و تند درست می شود. Mentaiko به طور سنتی به عنوان یک غذای جانبی با برنج بخارپز، به عنوان رویه روی رامن یا به عنوان پرکننده توپ های برنج onigiri مصرف می شود. در دهه های اخیر منتایکو با کره یا خامه هم مخلوط می شود تا یک سس پاستای منتایکو ساده یا تند تهیه شود.

21- اوناگی نو کابایاکی (Unagi no Kabayaki)


اگر در فصل تابستان به ژاپن سفر می کنید، حتما این غذا را امتحان کنید. اوناگی نو کابایاکی یکی از غذاهای محبوبی است که با اوناگی تهیه می شود. اوناگی نو کابایاکی ترکیبی از فیله مارماهی با سس کابایاکی (سسی بر پایه سس سویا شیرین) است که به صورت کبابی یا گریل آن را می پزند. نام کابایاکی به این روش پخت اشاره دارد و از این روش می توان برای پخت انواع دیگر ماهی از جمله گربه ماهی استفاده کرد.

22- شابو شابو (Shabu shabu)


شابو شابو غذای ژاپنی است که برای تهیه آن سبزیجات، توفو و سایر مواد در آبگوشتی ملایم و مزه دار با کلپ کمبو (یک نوع گیاه دریایی) را می جوشانند. سپس برش های بسیار نازک گوشت را در آبگوشت فرو می برند و آنقدر می چرخانند تا کاملا بپزد (حدودا 10 تا 20 ثانیه). این گوشت را در سس سویا و یا سس کنجد غوطه ور می کنند و با دیگر مواد آب پز صرف می کنند.

23- گیوزا (Gyoza)


گیوزا یکی از غذاهای ژاپنی می باشد که باید یک بار آن را امتحان کنید پس از اینکه برای بار اول آن را خورید به دلیل نرم و لطیف بودن این خوراکی باری دیگر هم تمایل دارید آن را امتحان کنید. گیوزا بیشتر شبیه پیراشکی می باشد که همه آن را می شناسند ولی طرز تهیه آن بسیار متفاوت است. در آن با مخلوط آرد گندم و آب که حالت خمیری می گیرد ورقه های نازکی را به وجود می آوردند. سپس در میان آن از موادی همچون میگو، گوشت و سبزیجات استفاده می کنند.

24- اونیگیری (Onigiri)


اونیگیری در واقع بخش هایی از برنج ژاپنی است که یک پرکننده در مرکز آن ها قرار می گیرد و قبل از پیچیده شدن در جلبک دریایی نوری به شکل های مثلثی یا استوانه ای در می آیند. این غذا سال هاست که در ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد و هم اکنون بیشتر فروشگاه های ژاپنی، طیف وسیعی از اونیگیری را به فروش می رسانند. مهم ترین پرکننده های اونیگیری شامل جلبک دریایی چاشنی شده، تن ماهی و مرغ تریاکی می باشد.

25- تاکویاکی (Takoyaki)


تاکویاکی که نوعی غذا با هشت پا و آرد است، در تاکویاکی تکه های هشت پا (به زبان ژاپنی تاکو) در داخل خمیر آبکی آرد گندم ریخته می شود و توسط قالبی ویژه پخته می شود و در آخر پخت به صورت کره های 3 تا 5 سانتیمتری در می آید.

26- کایسکی ریوری (Kaiseki Ryori) - غذای ژاپنی تند خوشمزه


کایسکی ریوری یک غذای ژاپنی تند خوشمزه است، کایسکی را معمولا می توان در رستوران های تخصصی یا در ریوکان (مسافرخانه های سبک ژاپنی) میل کرد. یک کایسکی کامل می تواند شامل ده ها غذای مختلف باشد که با محصولات تازه، فصلی یا محلی تهیه می شوند. هر کدام از این غذاها در وعده های بسیار کوچک و به گونه ای تهیه می شوند که طعم طبیعی محصول را افزایش دهند.

27- یاکیسوبا (Yakisoba)


Yakisoba نودل سرخ شده است که با رشته فرنگی، کلم تکه شده، گوشت خوک، هویج و دیگر سبزیجات و سس یاکی سوبا به سبک باربیکیو تهیه می شود. در جشنواره های تابستانی انبوهی از این مواد را روی یک اجاق گاز در فضای باز ریخته و کباب می کنند، Yakisoba به معنای «سوبای پخته شده» است، اما برخلاف دیگر نودل های سوبا، رشته های مورد استفاده در این غذا حاوی گندم سیاه نیستند.

28- ادامامه (Edamame)


ادامامه بیشتر در رستوران ها به عنوان یک پیش غذای ژاپنی رایگان سرو می شود. ادامامه علاوه بر داشتن طعم طبیعی لذیذ و ملایم که با چاشنی های نمک همراه می شود، دارای فواید بی شماری برای سلامتی هم است.

29- واگاشی (Wagashi)


واگاشی شیرینی سنتی ژاپنی است که تنها با استفاده از تعداد انگشت شماری از مواد منتخب ازجمله کیک برنج موچی، خمیر آنکو، کانتن (آگار؛ غلیظ کننده گیاهی شبیه به ژلاتین)، شاه بلوط و شکر ساخته می شوند. این شیرینی یکی از بهترین سوغاتی های ژاپن نیز شناخته می شود و می توانید برای عزیزانتان تهیه کنید.

محبوب ترین واگاشی ها عبارت اند از دانگو (توپ های شیرین موچی روی چوب های سیخ دار که بیشتر با شربت شکر سرو می شود)، دایفوکو (برنج موچی پر شده با آنکو)، دورایاکی (آنکو بین دو پنکیک ضخیم قرار داده شده) و یوکان (بلوک های آنکو سفت شده با کانتن و شکر).

30- چاوانموشی (Chawanmushi)


این کاسترد تخم مرغی بخارپز شده با ریختن تخم مرغ های طعم دار و زده شده در فنجان هایی که از قبل با گوشت ها و سبزیجات مختلف (ازجمله مرغ، قارچ، آجیل جینکو، کیک ماهی کامابوکو هویج) پر شده اند، تهیه می شود و سپس فنجان ها را در قابلمه می گذارند یا بخارپز می کنند.



لذت سفر با تور ژاپن آریسا پرواز

تور ژاپن از بهترین انتخاب ها برای داشتن یک سفر متفاوت و خاطره انگیز است. کشوری که تاریخ و آداب و رسوم خاص خودش را دارد و شبیه هیچ جای دیگری نیست. آریسا پرواز مجری مستقیم تور ژاپن است و صفر تا صد خدمات تور ژاپن از ویزا تا رزرو بلیط و هتل را برعهده می گیرد، برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید