جاهای دیدنی تفلیس

1403/05/15 جاهای تفریحی
کپی لینک مطلب

جاهای دیدنی تفلیس را می شناسید؟ قصد دارید با مکان های گردشگری تفلیس آشنا شوید؟ برای خرید تور گرجستان تفلیس به اطلاعات نیاز دارید؟ تفلیس، پایتخت جمهوری گرجستان، یکی از شهرهای زیبا و پر جذابیت در قلب قفقاز است. تفلیس زیباترین شهرهای این کشور است بطوری که هر ساله میلیون ها گردشگر را مجذوب خود می کند. در این شهرمعماری قدیمی و مدرن طوری کنار هم آمیخته شده که هر بیننده ای را تحت تأثیر قرار می دهد.

این شهر با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی، طبیعتی فوق العاده و معماری خیره کننده، هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر از سراسر جهان است. با قدم زدن در خیابان های پر از سنگ های تاریخی تفلیس، همراه با بوی گل های تازه و آهنگ های محلی، تجربه ای فراموش نشدنی را خواهید داشت. در این مقاله، قصد داریم به معرفی بعضی از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی تفلیس بپردازیم.

جاهای دیدنی تفلیس - مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان


1- قلعه ناریکالا (Narikala) - مکان باستانی گرجستان

قلعه ناریقالا یا ناریکلا یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس است و روبه روی رود معروف متکواری واقع شده. نام اصلی این قلعه "شوریس تسیخه" بوده که بعد از حمله مغول ها به گرجستان، نام آن را به "نارین قلعه" تغییر دادند و در طول زمان به ناریکالا شهرت یافت.

قرار داشتن این قلعه در نزدیکی باغ گیاه شناسی ملی و کلیسای سنت نیکلاس باعث خواهد شد که همزمان از چند بنای تاریخی دیدن کنید. تاریخچه ساخت این سازه به قرن چهارم میلادی برمیگردد که در آن زمان توسط ساسانیان بنا شد و در قرن هفتم توسط امویان گسترش یافت.

2- حمام های سولفور تفلیس (Sulphur Baths Tbilisi) - جاهای تفریحی تفلیس

یکی از مهم ترین مناطق تاریخی این شهر به نام منطقه آبانتوبانی به منطقه حمام معروف می باشد. حمام های سولفور تفلیس از جاذبه های گردشگری این شهر هستند و در سرتاسر شهر هم پراکنده شده اند.

گردشگران زیادی با رزرو تور تفلیس گرجستان این حمام ها می روند و در آنجا بعد از یک آب تنی در آب حاوی سولفور از خدمات ماساژ سنتی آن هم بهره مند می شوند.  از خواص درمانی آب گرم حمام سلفور یا گوگرد می توان به درمان بی خوابی، بهبود اختلالات حاضمه، بهبود آرتوروز و درمان امراض مفصلی اشاره داشت.

گفتنی است در منطقه آبانتوبانی نزدیک به 10 حمام سولفور وجود دارد که همگی دارای محوطه شخصی حمام و خدمات باکیفیت هستند، پس در صورتی که تمایل دارید تا در طول سفر به تفلیس به این حمام ها بروید کافی است سراغ این منطقه را بگیرید و یکی از این حمام ها را انتخاب کنید.

3- مجسمه کارتلیس ددا (Kartlis Deda) یا مادر گرجستان 

درست در کنار قلعه ناریکلا مجسمه بزرگی از یک زن را خواهید یافت که یک شمشیر و فنجان را در دست دارد.  کارتلیس ددا در گرجی به معنای مادر گرجستان بوده و از جمله با اهمیت ترین دیدنی های تفلیس شمرده می شود.

شمشیر سمبلی برای دشمن و فنجان نوشیدنی، سمبلی برای میهمانان این شهر می باشد. کارتلی ددا که حدود 20 متر ارتفاع دارد، نمادی از نه تنها تفلیس بلکه کل کشور می باشد.

4- قطار کابلی تفلیس گرجستان - تفریح در گرجستان

اگر سوار قطار کابلی تفلیس شوید، شاهد مناظر بسیار تماشایی و جذابی خواهید بود. قطار کابلی تفلیس که به فونیکولار نیز شهرت دارد، در سال ۱۹۰۵ ساخته شد. این قطار با ظرفیت ۴۰ نفر و طول ۵۰۰ متر، فقط سه ایستگاه دارد که طی کردن آن ها حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. اولین ایستگاه در خیابان چانکادزه و آخرین ایستگاه در بالای کوه متاتسمیندا در کنار شهربازی است.

5- باغ گیاه شناسی ملی گرجستان تفلیس (National Botanical Garden of Georgia) - جاذبه طبیعی در تفلیس

باغ گیاه شناسی ملی گرجستان در لیست جاهای دیدنی تفلیس قرار دارد، مساحت باغ گیاه شناسی در حدود 161 هکتار تخمین زده شده و بیش از 4500 گونه گیاهی مختلف در آن وجود دارد.

بازدیدکنندگان قادر هستند سوار بر زیپ لاین باغ شده و از نمای بالا به مناظر تماشایی باغ دیدن کنند. این باغ را می توان برای عاشقان طبیعت جایی شبیه به تکه ای از بهشت توصیف کرد.  همه فضای باغ گیاه شناسی تفلیس مملو است از درختان گوناگون و رودهای جاری با چشم اندازهای طبیعی رؤیایی.

6- پارک ریکه تفلیس (Rike Park)

این پارک سرسبز و با طراوت در منطقه مرکزی شهر و در مجاورت رودخانه متخی قرار گرفته.  پارک ریکه تفلیس محیط خانواده محور و کودک پسندی دارد و از این جهت انتخاب بسیار مناسبی برای خانواده هاست. اینجا یک جاذبه دیگر را هم در خود جای داده که همان پل صلح تفلیس می باشد.

گذشته از زیبایی بی نظیر محوطه دل انگیز پارک، امکانات تفریحی و رفاهی آن هم کاملاً مناسب چند ساعت تفریح و سرگرمی می باشد.  طبیعت سراسر سبز و باغچه های گل های رنگی فضای مناسبی را برای سپری کردن اوقات فراغت به همراه خانواده در هوای تازه و زیر سایبان های پارک فراهم کرده.

معمولاً تابستان ها جمعیت عظیمی از گردشگران با رزرو تور تفلیس از این پارک دیدن می کنند که علت آن هم حال و هوای شاد و پر از هیجان بوستان به سبب برگزاری انواع کنسرت های موسیقی و رویدادهای سالانه می باشد.

یک محوطه مخصوص برای بازی کودکان تعبیه شده و امکان قایق سواری در رودخانه هم برای همه افراد مهیا گردیده می باشد. علاوه بر آن چند رستوران و کافی شاپ باکیفیت هم در محوطه پارک قرار گرفته می باشد.

7- پل صلح (The Bridge of Peace)

دوربین عکاسیتان را به همراه داشته باشید تا عکس هایی به یاد ماندنی در این پل همراه دوستان و خانواده خود بگیرید. پل صلح که از معماری مدرن گرجی شمرده می شود، پل فولادی و شیشه ای واقع بر روی رود کر یا کورا بوده و برای عابران پیاده طراحی شده. نمای این پل به شکل کمان طراحی شده که زیبایی خاصی به آن بخشیده.

8- پارک متاتسمیندا (Mtatsminda Park) - پارکی در تفلیس

واقع شدن این پارک در بالای کوه متاتسمیندا و در ارتفاع 770 متری آن را تبدیل به مرتفع ترین پارک تفلیس کرده.  پارک متاتسمیندا یک مرکز تفریحی در نزدیکی تفلیس بوده و از مرکز شهر حدود 7٫5 کیلومتر فاصله دارد. برای رفت و آمد به این پارک می توانید از تاکسی یا از اتوبوس های داخل یک شهر استفاده کنید.

با رسیدن به پارک متاتسمیندا، نمای زیبای شهر تفلیس بیش از پیش توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. جالب است بدانید که این پارک سابقه ای بیش از 100 سال دارد و در زمینی بیش از 100 هکتار واقع شده.

هوای تازه، نمای جذاب تفلیس، تفریحات و سرگرمی های مختلف و جاذبه های تفریحی به شما این امکان را می دهد تا با دوستان و اعضای خانواده خود از استراحت و تفریح در آن لذت ببرید.

در صورتی که دنبال آرامش در شلوغی شهر تفلیس هستید، پارک متاتسمیندا بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همینطور در این پارک می توانید کافه های مختلف، مغازه سوغاتی های گرجستان، مرکز سرگرمی کودک، خانه عروسی، مناطقی برای پیک نیک و یک چرخ فلک بزرگ در حاشیه کوه پیدا کنید.

9- آکوا پارک تفلیس گرجستان (Aqua Park Tbilisi) - استخر بزرگ تفلیس

اگر از خرداد تا مهر به تفلیس سفر کنید، آکوا پارک (Aqua Park Tbilisi)، یکی از بهترین انتخاب ها است. سرسره های متنوع، استخرهای مخصوص کودکان و بزرگسالان، باشگاه ورزشی، جکوزی و سایر امکانات تفریحی و رفاهی آکوا پارک، این مکان را به محلی مناسب برای بازی و سرگرمی تبدیل کرده است.

10- موزه چاپخانه زیرزمینی استالین (Staling Underground Printing House)

بازدید از موزه چاپخانه زیرزمینی استالین را که از جالب ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری تفلیس به شمار می رود، حتماً در برنامه سفرتان به تفلیس بگنجانید و از آن غافل نشوید.

ژوزف استالین به عنوان یک شخص مهم و تأثیرگذار در وقایع تاریخی قرن بیستم را کمتر کسی بوده که برای یک بار هم که شده نشنیده باشد. پس در صورتی که جزو علاقه مندان به مسائل تاریخی باشید مسلماً بازدید از مکانی که استالین و همراهانش در زمان حضور در شهر تفلیس مدت زیادی را در آن سپری کرده اند هم برایتان جالب خواهد بود.

صندلی ها، تخت خواب استراحت و حتی دستگاه چاپ قدیمی همه و همه همان وسایلی هستند که استالین و همراهانش از آن استفاده می کردند تا بزرگ ترین تحولات تاریخی آن دوران را رقم بزنند.

11- تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس (Statue of King Vakhtang Gorgasali)

ارتدکس های گرجستان، واختانگ یکم، مشهور به واختانگ گرگ را یک قدیس می دانند و هر سال برای او مراسم گرامیداشت برگزار می کنند. تندیس پادشاه واختانگ یکم (Statue of King Vakhtang Gorgasali) در فهرست جاهای دیدنی تفلیس قرار می گیرد. این تندیس در خیابان و میدان واختانگ تفلیس واقع شده و مربوط به آخرین پادشاه گرجستان باستان در قرن پنجم است.

12- موزه مردم شناسی فضای باز تفلیس (Tbilisi Open Museum Of Ethnography)

هدف از احداث این موزه نمایش هر آنچه مربوط به زندگی اهالی اصیل گرجستان است، از جمله انواع ابزار و وسایلی که بومیان برای انجام فعالیت های کاری مثل کشاورزی از آن استفاده می کردند و یا پوشش مورد استفاده آنها. همان طور که در عنوان رسمی این موزه هم آمده است فضای آن باز و غیر مسقف می باشد. در این فضای باز خانه ها و کلبه های چوبی زیادی به چشم می خورد که معماری همگی آن ها نمونه ای از خانه های قدیمی اهالی بومی تفلیس می باشد. دکوراسیون داخلی این خانه های دوست داشتنی هم همگی وسایل و ابزاری بوده که در خانه های قدیمی تفلیس پیدا می شدند.

13- دریاچه لاک پشت تفلیس - جاذبه های طبیعی تفلیس

هیچ لاک پشتی در این دریاچه وجود ندارد؛ بلکه فقط به دلیل شباهت عکس هوایی دریاچه به شمایل لا ک پشت، نام آن را دریاچه لاک پشت گذاشته اند. این دریاچه در نزدیکی سفارت ایران قرار دارد و مکانی عالی برای تفریح و سرگرمی به شمار می رود.

دریاچه لاک پشت یکی از جاهای دیدنی تفلیس در تابستان است؛ زیرا آب وهوای بسیار خوبی دارد و امکاناتی از جمله قایق رانی، تراموا هوایی و ورزش های آبی در محوطه آن موجود است.

14- سد ژینوالی (Jinvali Water Reservoir)

سد ژینوالی از جاهای گردشگری تفلیس در بهار است؛ زیرا طبیعت سرسبز و فوق العاده و هوای مطبوعی دارد. روزانه تورهای متعددی برای بازدید از سد ژینوالی و گشت وگذار در اطراف آن برگزار می شود که طرفداران بسیاری در بین گردشگران و سایر مردم دارد. این سد در ۶۰ کیلومتری مرکز تفلیس قرار گرفته است و از مهم ترین نیروگاه های برقی و آبی شهر به شمار می رود.

15- موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum) - موزه شهر تفلیس

موزه ملی گرجستان در سال 2004 تأسیس شد و 20 موزه و مؤسسه در تفلیس و مناطق مختلف گرجستان را در خود گردآورد. شواهدی از قدیمی ترین انسان ها در اوراسیا، هنر باشکوه قرون وسطایی، جواهرات خیره کننده از طلا و نقره در سرزمین باستانی کولخیس، مجموعه های باستان شناسی و مردم نگاری، نقاشی های هنرمندان گرجی و شاهکارهای هنرهای زیبا شرقی، اروپای غربی و روسی از کوچکترین مجموعه هایی بوده که در این موزه قابل مشاهده می باشد.

16- میدان آزادی (Freedom Square)

برای رفتن به هر جاذبه دیدنی تفلیس باید از این میدان بگذرید. میدان آزادی در شرق خیابان روستاولی قرار گرفته و به عنوان میدان اصلی شهر تفلیس شناخته شده است، به طوری که از این میدان به حداقل 6 نقطه دیگر از شهر تفلیس دسترسی خواهید داشت.

در میدان آزادی نورپردازی های زیبایی با ریسه ها و چراغ های رنگی وجود دارند که در زمان شب بسیار تماشایی بوده و بازدید از آن به همه پیشنهاد می شود. حتی میدان آزادی باتومی مکان مهمی برای شهروندان است، چون شادی ها و غم های کشور گرجستان در آن رخ داده و مردم در این میدان خاطرات زیادی دارند، مثل سرقت خونین از بانک ژوزف استالین، انقلاب رز و تظاهرات حزب توده.

در قسمت شمالی میدان آزادی تفلیس هم یک فواره زیبا و مجسمه ای از الکساندر پوشکین قرار داده شده و گردشگران زیادی از این محل خوششان می آید و عکس های یادگاری می گیرند. ساختمان های مهم دیگری در اطراف میدان آزادی وجود دارد که عبارتند از موزه، کلیسا، پارک پوشکین، هتل مجلل. در میدان آزادی، ایستگاه مترویی وجود دارد که به همه نقاط شهر دسترسی دارد.

17- شهر قدیم تفلیس در گرجستان - جاذبه های گردشگری تفلیس

اگر عاشق تاریخ و بناهای تاریخی هستید، حتما در سفر به تفلیس از این منطقه نیز بازدید کنید. شهر قدیمی تفلیس در مجاورت رود کورا و روی چشمه های آب گرم قرار دارد. این شهر شامل محله هایی همچون اورتاچالا، سولولاکی، اولاباری و تاسمیندا می شود و جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. بخش قابل توجهی از شهر قدیم تفلیس در طول این سال ها تخریب شده؛ اما همچنان شکوه و عظمت خود را حفظ کرده است.

18- خیابان روستاولی (Rustaveli Avenue) - جاهای دیدنی تفلیس

یکی از خیابان های بسیار معروف شهر ، خیابان روستاولی نام دارد و جزء خیابان های پرترددی بوده که به میدان آزادی تفلیس ختم می شود. خیابان روستاولی یکی از مهم ترین خیابان های شهر شمرده می شود و دارای اهمیت یک شهر زیادی است، طوری که به عنوان یکی از جاذبه های اصلی و توریستی شهر تفلیس شمرده می شود.

بزرگ ترین سیمای گرجستان در خیابان روستاولی قرار دارد و دقیقا در روبروی سینما، قصر Youth و ساختمان سابق پارلمان گرجستان دیده می شوند و کمی جلوتر هم کلیسای کاشوتی قرار گرفته می باشد.

گردشگرانی که از بافت اروپایی این خیابان لذت می برند و به بسیاری از مراکز خرید، هتل های مختلف، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف دسترسی راحتی خواهید داشت، همینطور چند موزه مختلف، گالری های معروف و چند ساختمان تاریخی و پیاده روهای سنگ فرش شده با سازه های خاص و مدرن و موزه های زیبایی در این خیابان به چشم می خورند.

در خیابان روستاولی شاهد بهترین معماری ها خواهید بود و ساختمان های زیبا با ترکیبی از سبک معماری قرن بیستم و مدرن را تماشا خواهید کرد؛ مثل خانه اپرا و تئاتر روستاولی که دارای معماری زیبا و خیره کننده ای می باشد.

19- برج ساعت تفلیس (The Clock Tower)

برج ساعت، یکی از ساختمان‌های مدرن تفلیس است که توسط رزو گابریادزه ساخته شده است. این برج دارای صدها کاشی دست ساز است و در هر ساعت، یک فرشته از در بالای برج بیرون می‌آید و با چکش، زنگ را به صدا درمی‌آورد.

20- بازار درای بریج (Dry Bridge Market) - مرکز خرید تفلیس

بازار درای بریج، از بهترین مراکز خرید تفلیس به شمار می رود و حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، جای بسیار خوبی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان است.

درای بریج (Dry Bridge Market) در کنار پل درای و مجاورت میدان آزادی، از قدیمی ترین و جذاب ترین بازارهای سنتی تفلیس به شمار می رود. در این بازار می توانید انواع لباس، کیف، کفش، زیورآلات، ظروف نقره و وسایل تزئینی را پیدا کنید و برای دوستان و عزیزان خود سوغاتی بخرید.

21- صومعه جواری (Jvari Monastery)

صومعه جواری (Jvari Monastery) در قرن ششم ساخته شده و از قدیمی ترین جاذبه های تفلیس است. برای بازدید از این صومعه باید از مرکز شهر فاصله بگیرید و خود را به پارک ملی تفلیس برسانید. این صومعه در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و سالانه پذیرای گردشگران از سراسر دنیا است. بازدید از صومعه جواری در ساعت های مقرر (۰۹:۳۰ تا ۱۷:۳۰)، رایگان است و به همه توریست ها پیشنهاد می شود.

22- شهر سنگی اوپلیستیخه در تفلیس - جاذبه گردشگری تاریخی گرجستان

این شهر بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و تا قرن سیزدهم میلادی برای سکونت استفاده می شد؛ اما اکنون به مکانی توریستی تغییر کاربری داده است. اگر می خواهید یکی از شگفت انگیزترین مکان های تاریخی تفلیس را از نزدیک ببینید، حتماً به شهر سنگی اوپلیستیخه در فاصله ده کیلومتری شهر گوری سر بزنید. اوپلیستیخه شکوه و عظمت باورنکردنی دارد. پس در سفر به گرجستان، بازدید از اوپلیستیخه را حتماً در برنامه های خود قرار دهید.

23- بنای یادبود تاریخ گرجستان (Chronicle of Georgia)

بنای یادبود تاریخ گرجستان (Chronicle of Georgia) که از سال ۱۹۸۵ تا کنون در حال ساخت است، نمادی از دوره پادشاهی گرجستان محسوب می شود. ستون های ۳۰ متری این بنای سنگی واقع در شرق تفلیس، عظمت و شکوه تاریخ گرجستان را به رخ می کشند و بسیار با ابهت و زیبا هستند. همه روزه و به صورت رایگان می توانید از بنای یادبود تاریخ گرجستان بازدید کنید.

24- خانه اپرای پالیاشویلی (Paliashvili Theatre and Ballet) - جاهای تفریحی تفلیس

خانه اپرای پالیاشویلی محل اجرای اپرا، باله، کنسرت ها و سایر رویدادهای هنری است و با دکوراسیون داخلی زیبا، سقف های بلند و نقوش هنری فوق العاده، بازدیدکنندگان را به دنیای هنر و موسیقی می برد.

خانه اپرای پالیاشویلی یکی از جواهرهای معماری و هنر شهر و یکی از ساختمان های برجسته و تاریخی در گرجستان است. این ساختمان زیبا در سال 1851 در سبک نئوکلاسیک در خیابان روستاولی تأسیس شد و اکنون سالن اصلی اپرای گرجستان به شمار می رود.

25- کلیسای جامع تثلیث تفلیس (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)

بزرگترین کلیسای ارتدکس گرجستان پس از اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای جامع تثلیث می باشد. بازدید این کلیسا به هر گردشگری که به آثار تاریخی علاقه دارد، پیشنهاد می شود. این کلیسا به خاطر واقع شدن در بالای تپه الیا و دارا بودن 84 متر ارتفاع، تقریباً از هر نقطه پایتخت قابل رویت بوده و واقع شدن آن در دل طبیعت باعث هجوم گردشگران خارجی به آن می شود.

26- کلیسای متخی تفلیس (Metekhi St. Virgin Church) - کلیسای گرجستانی

کلیسای متخی در قرن 12 میلادی به عنوان مکانی برای نیایش مسیحیان شاخه ارتدکس احداث شد اما مثل بسیاری از اماکن مذهبی کهن که به واسطه وقایع تاریخی از شکل ابتدایی خود فاصله گرفتند، این کلیسا هم برای مدتی تغییر کاربری داد تا اینکه در نهایت باز هم به عنوان مسجد و یک بنای دیدنی مورد استفاده قرار گرفت.

درست در کنار آن مجسمه پادشاه وختانگ اول به شکل یک سواره با شمشیری در دست به چشم می خورد. ازآنجاکه کلیسا بر روی یک بلندی صخره مثل قرار گرفته بوده و فضای پیرامون آن شامل رودخانه کورا و درختان سرسبز می شود، چشم انداز زیبایی برای عکاسی در این مکان فراهم شده و بیشتر هم گردشگران و خریداران بلیط هواپیما خارجی از این کار استقبال فراوانی می کنند.

27- مسجد جمعه تفلیس

این مسجد زیبا در واقع یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تفلیس است. مسجد جمعه به دلیل قدمت و سرگذشت پر فراز و نشیب اهمیت تاریخی ویژه‌ای دارد. اگر سری به بافت قدیمی شهر زدید حتما یک عکس یادگاری در مسجد جمعه هم بگیرید. این مسجد در واقع نمادی برای اتحاد مسلمانان شیعه و سنی گرجستان است.

28- بازار میدان تفلیس - بازارهای تفلیس

در بازار میدان تفلیس می توانید انواع محصولات محلی، صنایع دستی، لباس های سنتی، فرش های دست بافت، غذاهای گرجستان محلی و سوغاتی های گرجستانی را پیدا کنید. همچنین، این بازار محلی برای گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان، یک تجربه خرید فراموش ناپذیر را رقم می زند.

این بازار پراکنده شده، بین خیابان ها و کوچه های پرتراکم شهر تفلیس قرار دارد و به عنوان یک مرکز خرید محلی شناخته می شود.  بازار میدان تفلیس، یکی از معروف ترین بازارهای شهر تفلیس محسوب می شود که در قلب شهر واقع شده و محلی پر از رنگ، بو و جذابیت است.



با تورهای مسافرتی آریسا پرواز، تفلیس را بگردید!

در این مقاله به مهمترین جاذبه های گردشگری تفلیس اشاره کردیم. هر گوشه از این سرزمین غنی و باشکوه، مملو از جاذبه های تاریخی، طبیعی و مذهبی است که هرکدام روایت خاص خود را دارند. از آنجا که گرجستان در نزدیکی ایران قرار گرفته، به مقصدی محبوب برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است، سالانه افراد زیادی برای بازدید از مکان های دیدنی تفلیس به گرجستان سفر می کنند.

همین حالا، تور گرجستان - تور تفلیس - تور ترکیبی تفلیس و باتومی و ... را از آژانس آریساپرواز تهیه کنید و یکی از بهترین سفرهای عمرتان را تجربه نمایید!

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید