غذاهای ویتنامی

1403/05/10 راهنمای سفر
کپی لینک مطلب

بهترین غذاهای ویتنامی چیست؟ اگر با تور ویتنام سفر کردیم چه غذاهایی را امتحان کنیم؟ بهترین غذاهای کشور ویتنام چه می باشد؟ ویتنام یک کشور آسیایی است که با تاریخ و فرهنگ غنی، معماری زیبا و غذاهای متنوع و خوشمزه شناخته می شود. غذاهای ویتنامی با ترکیبات متنوع و استفاده از انواع مختلف سبزیجات، میوه ها، گوشت و ماهی طعم و طراوت خاصی دارند. فرهنگ این کشور طیف وسیعی از غذاهای لذیذ را ارائه می دهد که تخصص آشپزی و طعم های متنوع این کشور را به نمایش می گذارد.



در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از غذاهای محبوب ویتنام بپردازیم. با معرفی این چند غذای پرطرفدار ویتنامی، امیدواریم که شما نیز تمایل به آشنایی بیشتر با فرهنگ و غذاهای این کشور داشته باشید و از تجربه ی مزه ی منحصر به فرد آنها لذت ببرید. با آریسا پرواز، آژانس گردشگری سفرهای خارجی-داخلی همراه شوید.


معرفی بهترین غذاهای ویتنامی - غذای محبوب در ویتنام

اگر می خواهید درباره کشور ویتنام اطلاعات بیشتری داشته باشید توصیه می کنیم سری به مقاله مکان های گردشگری ویتنام بزنید یا سوغاتی های ویتنام را مطالعه کنید. در هر صورت در ادامه بهترین و معروف ترین غذاهای کشور ویتنام را باهم می بینیم:


1- گوی کوآن - Goi Cuon


احتمالا وقتی به ویتنام سفر می کنید یک بار که این غذا را امتحان کنید بعد از آن مرتبا هر روز آن را سفارش دهید! یکی از غذاهای ویتنام است و نام دیگر این غذا در ویتنام «رول های بهاری» است که تقریبا در تمام رستوران ها و منوهای غذایی دیده می شود. این غذا متشکل از برنج، کاهو، میگو، نودل و سبزیجات تازه است و معمولا ویتنامی ها این غذا را با سس سویای شیرین بادام سوخاری و فلفل تند سرو می کنند. فوق العاده خوشمزه!


2- بی بی کیو خیابانی ویتنامی 


کافی است به یکی از دکه های ویتنامی بروید و بی بی کیو را سفارش دهید و بهترین قسمت موضوع این است که این غذا بسیار ارزان می باشد. البته خیلی ها بی بی کیو را غذایی می دانند که از فیلیپین آمده اما ویتنامی ها خیلی خوب بلند هستند آن را تهیه کنند و برای همین هم در این کشور بسیار محبوب می باشد. بی بی کیو سیخ هایی از گوشت های آبدار، که با سس های خوش طعم تهیه شده اند و تا حد دلخواه شما روی شعله های آتش کباب می شوند و تجربه ای لذت بخشی از طعم ها و بافت ها را ایجاد می کنند.


3- فو - Pho


فو را می توام محبوب ترین غذاهای ویتنام دانست؛ غذای خوشمزه و ارزان که در تمام گوشه کنارهای ویتنام دیده می شود. هر کاسه فو در ویتنام کمتر از 1 دلار هزینه دارد. اگر به طور کلی وسواس زیادی در غذا و غذا خوردن دارید بد نیست بدانید که آنتوی بوردین مشهور که جهانگرد غذایی است، بعد از امتحان کردن فو سعی کرده تا آن را بارها در خانه خود درست کند و بعد از این خبر بود که مشهوریت فو جهانی شد.


4- پنکیک Bánh Xèo


Bánh Xèo یکی از پنکیک های ویتنامی است که با انواع و اقسام خوراکی های مثل میگو، پیاز سبز و لوبیا خورده می شود. ترد بودن این پنکیک حس خوش خوردن آن را چندین برابر می کند. آن ها این غذا را روی برگ سبز خردل سرو می کنند تا دیگر نیاز به قاشق و چنگال نداشته باشد به جای آن همین برگ را دور پنکیک می پیچید و میل می کنید. ویتنامی ها در کنار این غذا سس شیرین ماهی درست می کنند که در ترکیب با این پنکیک طعم فوق العاده ای به آن می دهد.


5- بانه با - Banh Ba

بانه با به دلیل بافت خاص و طعم شیرین و ملایمش، یکی از دسرهای پرطرفدار ویتنام است. بانه با یک نوع دسر ویتنامی است که از خمیر برنج چسبناک و شکر قهوه ای تهیه می شود. این دسر به صورت لایه لایه تهیه شده و معمولاً با نارگیل رنده شده و بادام زمینی خرد شده تزیین می شود.


6- بان می - Bahn Mi


به این مورد از غذاهای ویتنامی، باگت ویتنامی هم گفته می شود. باگت یادگاری فرانسوی ها برای ویتنام است، ولی با قرار دادن محتویات به سبک ویتنام، این غذا به یکی از معروف ترین خوراکی های ویتنام تبدیل شده. باگت ویتنامی نوعی غذای خیابانی ساده و خوشمزه محسوب می شود که می توانید از گاری های کوچک غذا هم خریداری کنید، اما آن را در هر جای دیگری هم می توان پیدا کرد.

یک جورهایی می توان این ساندویچ را یک فست فود ویتنامی در نظر گرفت که میان وعده جذابی را تشکیل می دهد. برای محتویات درون ساندویچ انتخاب های مختلفی وجود دارد، از ژامبون ویتنامی گرفته تا گوشت خوک باربیکیو و تخم مرغ سرخ شده که به همراه سبزیجات مختلف پخته یا خام، پیاز و جعفری و سس سویا و یا فلفل چیلی تکمیل می شود.


7- بون چا هانوی - Bun Cha Hanoi


یکی دیگر از غذاهای ویتنامی که طعم فوق العاده ای دارد بون چا هانوی است. زمانی که پای ناهار وسط می آید بهترین گزینه «بون چا» است. در چنین حالتی حوالی ساعا 11 صبح دنبال بوی گوشت کباب شده باشید. وقتی که رستوران های کنار خیابان شروع به گریل کردن قطعات کوچک گوشت و کوفته روی آتش زغال می کنند.

در سفر به ویتنام این غذای اصیل را میل کنید، غذایی که کاملا ارزشش را دارد. باور کنید این غذا به اندازه ای خوشمزه است که وقتی یک قاشق از آن را در دهانتان می گذارید احساس می کنید در دهانتان جشنی بر پا شده است!


8- بوت چین - Bot Chien


بوت چین یکی از محبوب ترین میان وعده های خیابانی هو چی مین است که هم دانش آموزان و هم بزرگسالان از آن لذت می برند. بوت چین با سس چیلی و سرکه برنج طعم دار می شود و بافت ترد و طعم دلپذیری دارد. این غذا از تکه های خمیر آرد برنج تهیه می شود که در تابه وگ سرخ شده و سپس با تخم مرغ، پاپایا، موسیر و پیاز سبز سرو می شود.


9- کائو لائو - Cao lau


در کنار دیگر غذاهای ویتنام، کائو لائو هم یکی دیگر از غذاهایی است که هوش از سرتان می برد! کائو لاو یک غذای نودلی است که ترکیبی از فرهنگ های مختلف است. نودل های ضخیم این غذا شبیه به اودون ژاپنی هستند و کراکرهای ترد آن به ون تن چینی شباهت دارند. اما آبگوشت و سبزیجات آن کاملاً ویتنامی هستند.

غذایی فوق العاده سالم و مغذی که هر آنچه که بدن نیاز دارد را در خود دارد. کائو لائو غذایی تزکیب از غذاهای چندین کشور است. در آن نودل های ژاپنی، نان های چینی و گوشت هایی پخته شده به سبک ویتنامی طبخ می شود.


10- بون تیت نونگ - Bun Thit Nuong


این غذا به دلیل ترکیب طعم های شیرین، شور، تند و ترش، یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی ویتنام است. بون تیت نونگ یک کاسه نودل برنجی است که با گوشت خوک کبابی، سبزیجات تازه، بادام زمینی خرد شده و سس ماهی سرو می شود. بون تیت نونگ معمولاً به عنوان یک غذای خنک و سبک در روزهای گرم تابستان خورده می شود.


11- می کوانگ - Mi Quang


می کوانگ به دلیل ترکیب منحصربه فردی از مواد اولیه و طعم های مختلف، یکی از غذاهای خوشمزه ویتنام است. می کوانگ یک نوع نودل است که از منطقه کوانگ نام در ویتنام مرکزی می آید. این غذا از نودل های زردرنگ تهیه می شود که با گوشت خوک، میگو، تخم مرغ، بادام زمینی و سبزیجات تازه سرو می شود.


12- چاکا - Cha ca


چاکا هم از آن دست غذاهایی است که مرتبا در مطبخ ها و رستوران های ویتنام طبخ می شود چون طرفداران زیادی دارد. چاکا به عنوان یکی از غذاهای ویتنام آن قدر برای مردم این کشور پر اهمیت است که حتی یکی از خیابان هایشان را به نام آن نام گذاری کرده اند! چاکا نوعی غذای تهیه شده از سبزیجات، سیر و زنجبیل و تکه های ماهی های تازه دریایی است که در کره و پیاز خوابانده شده که همه این مواد با هم در تابه سرخ شده و سرو می شوند.


13- زوی - Xoi


این غذا به دلیل بافت خاص و طعم شیرین و ملایم خود، در میان مردم محلی و گردشگران بسیار محبوب است. زوی یا برنج چسبناک یکی از غذاهای سنتی و پرطرف دار ویتنام است که به تنهایی یا به همراه مواد مختلفی مانند مرغ، گوشت، تخم مرغ، یا حتی میوه های خشک سرو می شود.

برنج چسبناک ویتنامی به صورت بخارپز تهیه می شود و گاهی با رنگ های طبیعی مانند زردچوبه یا برگ های پناندانوس رنگ آمیزی می شود تا ظاهری جذاب تر داشته باشد. زوی معمولاً به عنوان صبحانه یا میان وعده مورداستفاده قرار می گیرد، اما می تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل نیز سرو شود.


14- بون ریو - Bun Rieu


اگر عاشق خرچنگ هستید این غذای خاص را از دست ندهید. بسیاری از غذاهای ویتنامی از غذاهای دریایی درست می شوند. بون ریو نوعی سوپ نودل است که البته با یک سوپ نودل معمولی بسیار تفاوت دارد. اول از همه نودل یا ورمشیل برنج در نوعی سس حاوی عصاره خرچنگ و گوجه پخته می شود. این غذا ترکیب شوری و شیرینی را با هم دارد و یک نودل قرمز خوشمزه و معروف می باشد.

یک بخش مهم دیگر این غذا هم کوفته های خرچنگ است که با غذا سرو می شود. بون ریو انواع بسیار مختلفی دارد. در بعضی از مدل ها گوشت خوک یا میگوی خشک شده و یا توفوی سرخ شده هم به غذا اضافه می شود. مانند تمام غذاهای ویتنامی، وجود سبزیجات تازه هم از واجبات است که زمان سرو به کاسه نودل اضافه می شود.


15- بانه تروت - Banh Troi


بانه تروت بافتی نرم و طعمی شیرین و خوشمزه دارد و معمولاً در جشنواره ها و مناسبت های خاص سرو می شود. بانه تروت یک دسر ویتنامی است که از خمیر برنج چسبناک تهیه می شود و با شکر قهوه ای پر می شود. این دسر به صورت توپ های کوچک تهیه شده و سپس در آب جوش پخته می شود.




در آخر...

در این مطلب از سایت آریسا پرواز شما را با بهترین غذاهای ویتنامی آشنا کردیم و خوشحالیم که توانستیم بار دیگر شما را همراهی کنیم. نظر شما چیست؟ شما کدام غذای ویتنامی را بیشتر دوست دارید؟ می توانید تجربیات و نظرات خود را با ما در بخش پایانی مقاله به اشتراک بگذارید تا با کمک شما مطلب کامل تری داشته باشیم!

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید