سوغاتی های گرجستان

1403/05/10 بازار گردی
کپی لینک مطلب

سوغاتی های گرجستان چیست؟ اگر با تور گرجستان، باتومی، تفلیس یا تور ترکیبی تفلیس و باتومی سفر کردیم چه چیزی به عنوان سوغات به ایران بیاوریم؟ گرجستان یک کشور زیبا و جذاب در قلب قفقاز است که شهرهایی تاریخی، مناظر طبیعی خیره کننده و فرهنگ و تاریخ بی نظیری دارد. این کشور با تاریخی که هزاران ساله است، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در سراسر جهان است.

یکی از چیزهایی که گرجستان مشهور به آن است، سوغاتی های منحصر به فرد و جذابش است که به عنوان یادگاری از سفر به این کشور زیبا می توانید با خودتان بیاورید. هدف اصلی این مقاله، آشنایی شما با تنوع و زیبایی سوغاتی های گرجستان است تا شما بتوانید انتخاب بهتری برای خرید این محصولات زیبا داشته باشید و یک یادگار خاص و خاطره انگیز از سفر خود به این کشور فراموش نشدنی داشته باشید. با آریسا پرواز مجری مستقیم سفرهای خارجی همراه شوید!

معرفی سوغاتی های گرجستان - سوغات کشور گرجستان چیست؟


1- سفره آبی گرجستانی (lurji supra)

سفره آبی گرجی که با پرندگان شگفت انگیز، آهو و چهره تزئین شده، برای سه قرن بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ گرجستان بوده است. این سفره به عنوان اثری از گرجستان به ثبت یونسکو هم رسیده است. گرجی ها اعتقاد دارند که هرکدام از این نقش ها معنایی دارند. به عنوان مثال، آهو در اساطیر گرجستان با درخت زندگی مرتبط است، پرنده متعلق به این درخت زندگی بوده و ماهی نماد عیسی مسیح است» با خرید سفره آبی گرجستانی می توانید بخشی از تاریخ و تمدن این کشور را به یادگار داشته باشید.

به نظر می رسد در اصل سفره های تزئین شده با دیگر تزئینات شرقی از هند و ایران به گرجستان آمده است. بعدها گرجی ها آنقدر این سفره را دوست داشتند که به فناوری تولید آن دست پید کردند. بعضی از تزئینات سفره بدون تغییر باقی ماندند، بعضی از آن ها مثل آهو، پرنده یا ماهی بعدها به سفره ها اضافه شدند.


2- فرش گرجی

فرش، یکی از مهم ترین سوغات هایی بوده که در کشورهای گوناگون، ازجمله گرجستان، از اهمیت زیادی برخوردار شده و طرح فرش های کشور گرجستان، بیشتر حالت سنتی دارد و در آن حالت گیاهان، نقاشی حیوانات و استفاده از اشکال هندسی، رواج دارد. اگر با تور تفلیس سفر می کنید حتما سری به گالری قفقاز بزنید و از فرش اهی گرجستانی به عنوان سوغات خریداری کنید.



3- ادویه گرجستانی

در صورتی که اهل آشپزی هستید دوست دارید طعم های جدید را بچشید، ادویه های گرجستان را از دست ندهید. حتی یک غذا، نان، دسر و حتی سس، بدون ادویه از در آشپزخانه های گرجستان بیرون نمی رود. جعفری، گشنیز، ریحان، ترخون، رازیانه، نعنا و گاهی ترکیب گیاهان خاص مثل خملی سونلی، دارچین، میخک، زعفران، فلفل قرمز و... ادویه های گرجستان را شکل می دهند.

شاید این مطلب برای شما مفید باشد: مکان های گردشگری گرجستان


4- چرم گرجستان

استفاده از چرم در پوشاک دیگر مثل کفش و کیف رایج است پس شما می توانید با سر زدن به فروشگاه های چرمی که در مراکز خرید کشور گرجستان قرار دارد، این دسته از سوغاتی ها را به عنوان یادبود از کشور گرجستان را برای خود بخرید. اهمیت چرم در کشور گرجستان بسیار زیاد است. صنایع دستی متعددی مثل لباس های مختلف و کیف پول، از جذاب ترین سوغات گرجستان محسوب می شوند و خیاط های گرجستانی در تولید لباس، از چرم بهره می برند.


5- خنجرهای گرجی

خنجر گرجی نیز از جمله صنایع دستی و سوغات گرجستان محسوب می شود. این خنجر علاوه بر لبه تیز دارای ظاهر جذابی نیز می باشد. این خنجر به خانجالی معروف است که بسیار زیبا به صورت دست ساز و حکاکی شده می باشند. این خنجر ها نوعی خنجر دو لبه است که معمولا در بازارهای تفلیس و درای بریج می توانید آن را خریداری کنید. این وسیله برای کسانی که به خنجر و چاقو علاقه دارند و درواقع از داشتن کلکسیون خنجر لذت می برند مناسب است.


6- چرچخلا گرجستانی

چورچخلا یکی از بی نظیر ترین سوغات های گرجستان است که کمتر کسی می تواند از آن بگذرد. این نوع شیرینی بسیار خوشمزه را می توان به عنوان سوغات گرجستان خریداری کنید. برای درست کردن این شیرینی ملی گرجستان، آجیل ها را نخ می کنند و بعد آن را در آب انگور غلیظ شده و آرد می پزند. این شیرینی گرجستانی بسیار پرانرژی بوده و می توانید چند رشته از آن را به عنوان سوغاتی با خود به ایران عزیزمان بیاورید.


7- پنیر گرجی

گر به گرجستان سفر کردید، حتماً پنیرهای محلی آن را امتحان کنید. در این کشور انواع مختلفی از پنیر تولید می شود که هرکدام طعم و مزه خاص خود را دارند و پنیر یکی از مهم ترین مواد غذایی در آشپزی گرجستان است. برخی از محبوب ترین پنیرهای گرجی عبارتند از:

  • چاچخلتی: چاچخلتی پنیر تازه و ترش است که از شیر گوسفند یا بز تهیه و به صورت خام یا در سالاد استفاده می شود.
  • سولگونی: سولگونی پنیر شور و آغشته به آب است که پوسته آن رشته ای و وسطش مرطوب است و معمولاً با نان، سبزیجات و گوجه فرنگی سرو می شود.
  • اِنْگوَلِتی: اِنْگوَلِتی یک پنیر نرم و خامه ای است که از شیر گاو تهیه و به صورت خام یا در سالاد استفاده می شود.
  • کُلَتی: کُلَتی یک پنیر سفت و خشک است که معمولاً از شیر گوسفند یا بز تهیه و به صورت خردشده یا رنده شده در سوپ ها و خورش ها استفاده می شود.
  • مِچِولی: مِچِولی پنیری نرم و خامه ای است که از شیر گوسفند یا بز درست و بیشتر به صورت خام یا در سالاد استفاده می شود.

پنیرهای گرجی در بازارهای محلی و فروشگاه های مواد غذایی به فروش می رسند، این پنیرها طعم و مزه ای منحصربه فرد دارند که شما را شگفت زده خواهند کرد. برخی از رستوران های گرجی هم انواع پنیرهای محلی را به عنوان پیش غذا یا میان وعده سرو می کنند.


8- جوراب خینکالی 

جوراب خینکالی معمولا دست بافت نیست اما روی آن با مهر و رنگ هایی، طرح های خاصی زده اند. خینکالی آنقدر محبوب بوده که جوراب هایش را پای خیلی ها می بینید. تنوع طرح و رنگ و زیبایی این جوراب ها، کمک تان می کند تا یک سوغاتی ارزان و سبک را برای دوستان و عزیزان تان بخرید. خینکالی یک غذای معروف گرجستانی است. این غذا درواقع یک کیسه خمیری کوچک بوده که داخلش را با گوشت، سبزیجات معطر و ادویه پر کرده هستند.

این مطلب هم شاید برای شما جالب باشد: غذاهای گرجستان



9- ظروف و جواهرات برنجی و مسی

مردمان گرجی از زیورآلات و ظروف از جنس مس و برنج به عنوان محصول مختص به سرزمین خود در صنعت فروش سوغات فلز بهره می برند. جواهرات برنجی مثل شمعدان، جام شراب و گلدان از مهم ترین نمونه های سوغات گرجستان شمار می روند.

زمان بازدید از شهر تفلیس، حتما از پل خشک بازدید کنید؛ چون این مکان، یکی از معروف ترین بازارها و مراکز خرید در سراسر کشور شمرده می شود و صنایع گوناگون، مثل صنایع دستی، تنوع خاصی در محصولات آن به وجود آورده است.


10- جواهرات میناکاری گرجستانی

مینا از جمله گران ترین سوغاتی های گرجستان بوده که قطعا ارزش خرید و نگهداری را خواهد داشت. میناکاری مخلوطی از شیشه مذاب و فلزاتی مثل نقره، مس و طلا است. از قرن هشتم تا پانزدهم، هنرمندان گرجستان در ساخت و تولید مینا بسیار مشهور بودند. متأسفانه، در قرن پانزدهم، این سبک هنری رها شد. با گذشت قرن ها، حالا دوباره این هنر احیا شده و جواهرات بسیار نفیس و ظریفی به دست گرجستانی ها تولید می شود.


11- کلاه های پشمی پاپاخی

کلاه های پشمی گرجی ها که به پاپاخی معروف است، جزئی از لباسشان شمرده می شود. شاید بتوان گفت نمونه های ایرانی آن هم کلاه پشمی ترکمن هاست. پاپاخی از پشم گوسفند یا بز کوهی درست می شود و سر را در برابر اشعه خورشید هم حفظ می کند. بعضی افراد برای یادگاری، پاپاخی را به عنوان سوغاتی گرجستان انتخاب می کنند. البته پاپاخی را در کشورهای دیگری مثل روسیه و در واقع منطقه قفقاز که هوا بسیار سرد است، می توان دید.


12- کانتسی

کانتسی نیز انتخاب مناسبی به عنوان سوغاتی خواهد بود زیرا ظاهر جالب و زیبایی دارد. کانتسی یک ظرف نوشیدنی می باشد که از شاخ گاو، بز و قوچ نر ساخته می شود. این ظرف با استفاده از طلا و نقره تزیین شده و روی آن را با نوشته حکاکی میکنند تا زیبا تر جلوه دهد. این وسیله در گذشته کاربرد بیشتری داشت اما امروزه فقط به عنوان یک وسیله تزئینی یا نمادین از آن استفاده می شود.


13- عتیقه های گرجستان

گرجستان از آن کشورهایی بوده که در بازارهای سنتی آن می توانید افرادی را ببینید که عتیقه و اشیای گرانبها را بساط کرده هستند. البته باید بدانید مثل خیلی از عتیقه فروشی ها این اشیا هم واقعا قدیمی نیستند و فقط گاهی در میان شان چیزهای خاصی پیدا می شود. با این حال برای تجربه و کشف ناشناخته، بد نیست به این بساط ها هم نگاهی بیاندازید.


14- مرباهای گرجستان

مربا های محلی گرجستان جزو سوغاتی های خوشمزه این کشور است که نباید از آن غافل شد، مرباهای گرجی از جمله سوغات گرجستان هستند که به دلیل طعم و مزه خاص و متفاوتشان طرفداران بسیاری دارند. این مرباها از میوه ها و مواد غذایی مختلفی تهیه می شوند که برخی از آن ها ممکن است برای افراد غیرمحلی عجیب به نظر برسند. مربای گیلاس سفید، مخروط کاج و گردو از معروف ترین مرباهای گرجستان است. این مرباها را می توانید در گرجستان تست کنید و در صورتی که دوست داشتید آن ها را با خودتان بیاورید.


15- لباس های سنتی گرجستانی

ساموسلی پیرولی یک فروشگاه لباس بوده که پوشاک معمولی گرجستانی را با طراحی معاصر می فروشد. در اینجا می توانید تیشرت هایی را پیدا کنید که نقش شاهزادگان و نجیب زادگان گرجستان روی آن ها نقش بسته بوده و به سبکی نو، ارائه شده اند. در اینجا لباس، کفش و لوازم جانبی مردانه، زنانه و نوزادان را پیدا خواهید کرد.


16- روسری پشمی و دستباف های گرجستانی 


خرید روسری و لباس معمولا برای خانم ها بسیار لذت بخش است. روسری پشمی و دستبافت یکی دیگر از سوغاتی های محلی گرجستان محسوب می شود. روسری های پشمی و دستبافت محلی بسیار زیبا بافته می شود و تا به حال نظر نظر توریست ها و گردشگران فراوانی را جلب کرده است. این روسری ها توسط مردم محلی در طرح های رنگین بافته شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.



در آخر...

در این مطلب سوغاتی های گرجستان را به شما معرفی کردیم و خوشحالیم که توانستید تا اینجا ما را همراهی کنید. گرجستان کشور زیبایی است که واقعا ارزش دیدن را دارد و شما می توانید برای خرید تور گرجستان با ما در تماس بگیرید و اطلاعات بیشتر مثل قیمت، زمان پرواز، هتل های گرجی و ... را دریافت کنید.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید