نکات مهم سفر به ژاپن

1403/04/30 راهنمای سفر
کپی لینک مطلب

نکات مهم سفر به ژاپن چیست؟ قبل از سفر به ژاپن و خرید تور ژاپن کدام موارد را باید بدانیم؟ در این مطلب از سایت آریسا پرواز، مجری مستقیم تور ژاپن قصد داریم به معرفی نکات مهمی که هنگام سفر به ژاپن باید رعایت کنید بپردازیم. ما را همراهی کنید و از مطلب پیش رو به بهترین شکل استفاده کنید!

نکات مهم سفر به ژاپن و مواردی که باید قبل از سفر مرور کنید

نگاهی کلی به کشور ژاپن

ژاپن کشور زیبایی است که از کنار هم قرار گرفتن چند جزیره به وجود آمده و همه جهان آن را با مردمانی چشم بادومی، زبان سخت و آتشفشان ها می شناسند. زبان رسمی این کشور، ژاپنی است و بیشتر ساکنانش پیرو بودا و مسیحیت می باشند. توکیو پایتخت ژاپن است ولی این کشور چند شهر بزرگ دیگر مثل یوکوهاما، اوساکا، کیوتو، کوبه و... هم دارد. معنی لغوی ژاپن آغاز خورشید است، چون قدیمی ها معتقد بودند ژاپن در شرقی ترین قسمت کرده زمین واقع شده و خورشید ابتدا در ان طلوع می کند.

این کشور یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی و سیاسی مهم در آسیاست، بر اساس رژیم پادشاهی و قانون اساسی ژاپن اداره می شود و مردمان آن پایبند آداب و رسوم کهن و خاص هستند. مکان های گردشگری ژاپن را به دو دسته بزرگ تاریخی و طبیعی تقسیم بندی نمود، نزدیک ترین کشورها به این سرزمین پر از جزیره روسیه، چین و جمهوری کره می باشند.

زمان مناسب سفر و بازدید از ژاپن

  • بهار فصل شکوفه های معروف گیلاس و زمانی است که هتل ها رزرو شده اند و قیمت ها هم به طور سرسام آوری بالاست، اما اگر از قبل به خوبی برای این زمان برنامه ریزی کنید، فصل بهار بهترین زمان سفر و بازدید از ژاپن با آب و هوای معتدل می باشد.
  • تابستان فصل طوفان و یا همان typhoon در ژاپن (از ماه جون تا اکتبر) می باشد. در این فصل بیشتر مکانها خیس و آب و هوا گرم است، اما فضا و محیط اطراف بسیار ساکت و آرام بوده و برای عکاسی از زیبایی های ژاپن موقعیتی عالی را رقم می زند.
  • پاییز هم با درختان نارنجی و طلایی، فصل رویایی عکاسان و مشتاقان عکاسی است و مثل بهار دارای آب و هوایی معتدل می باشد.
  • زمستان در ژاپن می تواند بسیار سرد باشد؛ اما با این حال منظره پوشیده از برف ژاپن هم چون صحنه ای از یک افسانه جذاب هیچگاه از ذهنتان پاک نخواهد شد، قیمت ها در این فصل پایین بوده و شهرها خلوت و آرام هستند.

اختلاف ساعت ژاپن با ایران

ساعت این کشور 5:30 دقیقه از ایران جلوتر است. زمان استاندارد ژاپن 9 ساعت جلوتر از GMT است، از قانون اضافه کردن ساعت در تابستان یا همان Daylight Saving Time تبعیت نمی کند و از شمال تا جنوب این کشور هیچ تفاوت زمانی وجود ندارد.

ملزومات سفر به ژاپن

برای این که ورود و اقامت شما در ژاپن با مشکل رو به رو نشود. باید این موارد را به همراه داشته باشید:

  1. گذرنامه: گذرنامه شما باید حداقل 6 ماه اعتبار و یک صفحه خالی داشته باشد.
  2. ویزا: برای سفر ایرانی ها به ژاپن ویزا الزامی می باشد.
  3. پرواز: اگر بلیط هایتان را به صورت الکترونیکی و به وسیله اینترنت تهیه کرده اید، حتما یک نسخه چاپی از بلیط ژاپن تهیه کنید تا آن را به مسئولین فرودگاه اراده کنید.
  4. رزرو بلیط: همراه داشتن بلیط چاپی رزرو هتل الزامی نیست اما می تواند برای شما، کارکنان هتل و حتی رانندگانی که شما را به هتل می برند، مفید باشد.
  5. هزینه درمان در ژاپن بسیار بالاست اما کیفیت فوق العاده ای هم دارد، پس حتما بیمه مسافرتی را تهیه کنید چون این بیمه ها شما را در برابر گم شدن چمدان، بیماری، حوادث غیر مترقبه و... محافظت می کند.
  6. اگر قصد استفاده از خط آهن ژاپن را دارید پیش از رسیدن به این کشور کارت تردد خود را تهیه کرده و همراه داشته باشید. در ژاپن یکی از بهترین وسایل نقلیه عمومی قطار می باشد.
  7. یک کپی از همه مدارک خود اعم از کارت شناسایی، اعتباری و پاسپورت همراه داشته باشید و اسکن آن را به ایمیل خود بفرستید تا نگران گم شدن مدارک نباشید. از یاد نبرید که تمام شماره های مندرج در پاسپورت و شناسنامه شما مهم می باشند و باید آن ها را حتما در ایمیلتان داشته باشید.
  8. کارت های اعتباری و نقدی را فراموش نکنید. بیشتر بانک ها و کارت های اعتباری آمریکایی و اورپایی در ژاپن قابل استفاده می باشند اما پیش از سفر از این موضوع اطمینان حاصل کنید. همینطور از بانک کشورتان کارت ATM ژاپن را تهیه نمایید تا بتوانید از دستگاه های خودپرداز پول بیشتری دریافت کنید. پیشنهاد می کنیم چند صد دلار نقد همراه داشته باشید چون حتی اگر کارت هم داشته باشید شاید مشکلی در پرداخت پول برای شما پیش آید و نیاز به وجه نقد پیدا کنید.
  9. مراقب چمدان هایتان باشید. قابل انکار نیست که استفاده از وسایل نقلیه عمومی در ژاپن هیجان انگیز می باشد. اگر چمدان و کوله باری بزرگ دارید باز هم نگران باشید اتوبوس ها و ترن ها محلی برای حمل بار و چمدان دارند اما باید خوب مراقب چمدان هایتان باشید تا گم نشوند.
  10. تهیه نقشه: هم اکنون همه در موبایل هایشان نقشه دارند و می توانند به راحتی اماکن مورد نظر و موقعیت جغرافیایی خودشان را شناسایی کنند، اما با همه این تفاصیل هنوز هم بهترین راه همان نقشه های چاپی می باشد. شما با استفاده از این نقشه های می توانید با سرعت بسیار بالایی مقاصد مورد نظرتان را بیابید.
  11. انواع وسایل نقلیه عمومی در کیوتو وجود دارد اما استفاده از دوچرخه هم امری بسیار عادی است و می توانید با صرف هزینه ناچیزی دوچرخه اجاره کنید. اما اگر تصمیم دارید که ار وسیل نقلیه عمومی بهره مند شوید از یاد نبرید که همراه داشتن چمدان های بزرگ برای شما دردسر ساز خواهد بود.
  12. برای این که بتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید یا با تلفن همراهتان صحبت کنید، لازم است سیم کارت ژاپنی تهیه نمایید.  بیشتر مراکز عمومی در ژاپن دارای وای فای رایگان می باشند اما برای آسایش بیشتر خودتان پیشنهاد می کنیم سیم کارت این کشور را تهیه نمایید. در ژاپن سیم کارت هایی با نام B موبایل به فروش می رسد که تنها برای گردشگران و بازدید کنندگان است و به مقدار رمان سفر آن ها فعال می شود.

پوشش مناسب برای سفر به ژاپن

در انتخاب لباس باید وضعیت آب و هوا را در نظر بگیرید. سبک و فرهنگ مردمان ژاپنی هم از نکات مهمی است که نباید فراموش کنید.

  1. کفش پیاده روی مناسب انتخاب کنید. کتونی های سنگین برای سفر شما اصلا مناسب نیستند. در هر حال کفشی همراه داشته باشید که 100 در صد با آن راحت هستید.
  2. جنس لباس بهتر است از پنبه، کتان یا جنس هایی باشد که هوا به راحتی بتواند از میانش عبور کند. لباس هایی که حرارت را در خود نگه می دارند برای سفر شما مناسب نیستند. لباس هایی که سبک ورزشی دارند مناسب هستند. روی جنس لباس زیر هم حساس باشید. جنس های یک لایه، سبک و راحت که موجب تعرق زیاد نمی شوند بسیار مناسب می باشند.
  3. لازم به ذکر است که لباس های پشمی گوسفند و دیگر جانوران برای مکان هایی مثل قطب مناسب می باشند و برای ژاپن بخصوص فصل هایی غیر از زمستان مناسب نیستند.
  4. یک حوله اضافیِ دست و صورت همراه داشته باشید.
  5. برای زنان ژاپنی پوشیدن شلوارک یا دامن کوتاه به نوعی تابو محسوب می‌شود. همچنین لباس‌های یقه‌باز و بدن‌نما نیز برای زنان رایج نیست. عموما لباس بانوان در ژاپن به گونه‌ای است که شانه‌ها و کمر آن‌ها پوشیده است.

نکات مفید آرایشی و بهداشتی در سفر به ژاپن

یک کیف مخصوص وسایل آرایشی و بهداشتی کنار گذارید. در ژاپن می توانید از هزاران فروشگاه مختلف آرایشی و بهداشتی وسایل مورد نظرتان را خریداری نمایید اما این کار شاید زمان بر باشد و آن چیزی که مد نظر داشته اید هم پیدا نشود. در این بخش به اشیایی می پردازیم که همراه داشتنشان در سفر به ژاپن پیشنهاد می شود.

  1. لوازم آرایشی مورد علاقه خود را هم همراه داشته باشید اما وسایلی را انتخاب کنید که دارای وزن زیاد و رنگ های جلب توجه کننده نباشند.
  2. ژل حمام، شامپو، مسواک و خمیر دندان.
  3. کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه که در فصل های تابستان و بهار بسیار کارآمد خواهند بود. مطمون شوید که عینک آفتابی شما درصد یووی بالایی دارد و کرم ضد آفتابتان هم اس پی اف بالای 30 را داراست.
  4. قرص ضد درد و مسکن هم داشته باشید.
  5. داروهایی مثل ضد تب، سرماخوردگی و آنتی هیستامین هم امکان دارد به کار بیایند.
  6. ریش تراش و خمیر ریش هم همراه داشته باشید.
  7. ضد عرق و عطر هم همراه داشته باشید.
  8. داروهای اسهال و مصمومیت را همراه داشته باشید چون تغییر آداب غذایی در زمان کوتاه بیشتر موجب مشکلات گوارشی می شود.

لوازم الکترونیکی مفید برای سفر به ژاپن

این روزها افراد کمی پیدا می شوند که در سفرهایشان هیچ لوازم الکترونیکی خاصی همراه نداشته باشند. پس این وسایل هم قسمت مهمی از سفر شما خواهد بود:

  1. حتما موبایلتان را همراه می آورید، شارژر آن را نباید فراموش نمایید و از قبل از طریق اوپراتور سیم کارت خود سیم کارتتان را به بین المللی تغییر دهید.
  2. اگر لپ تاپ یا تبلت و دوربینی همراه دارید شارژرهای آن ها را فراموش نکنید.
  3. پیشنهاد می کنیم سیم کارت ژاپنی تهیه کنید تا شامل رومینگ بین المللی نگردید.
  4. اگر لوازم الکترونیکی شما بسیار گران قیمت می باشند از قبل آن ها را بیمه نمایید.

نکات سفر با کودکان به ژاپن

ژاپن یکی از بهترین مکان ها برای سفر خردسالان خواهد بود و فرزند شما حتما از این کشور خوشش خواهد آمد، در اینجا به نکاتی مقید برای مسافرت کودکان به ژاپن خواهیم پرداخت:

  1. اگر ژاپنی یا انگلیسی نمی دانید پیش از سفر جملات مهم یکی از این دو زبان را بیاموزید تا اگر کودکتان دستشویی داشت یا غذا می خواست بتوانید مقصود مورد نظر را به اطرافیان القا کنید.
  2. اگر فرزند شما نوزاد است پس او را با شیر مادر تغذیه کنید و بدانید همه مراکز عمومی بزرگ اتاق و محل مناسب تعویض پوشک کودک دارند.
  3. همه نوع رستورانی در ژاپن پیدا می شود پس نگران پیدا کردن غذای مورد نظر کودکتان هم نباشید.
  4. از لحاظ بهداشت و تمیزی ژاپن مکانی خوب و مناسب است پس برای سلامت فرزندتان نگران نباشید.
  5. داروهایی که امکان دارد کودکتان لازم داشته باشد را همراه خود ببرید.
  6. شاید هتل و اقامتگاه شما تخت مخصوص کودک نداشته باشد پس برای خواباندن کودک در کنار خودتان آماده باشید.
  7. بیشتر فروشگاه های ژاپن پوشک بچه دارند و در تهیه آن با مشکلی مواجه نخواهید شد.
  8. اگر قرار است مسافتی طولانی را با تاکسی طی کنید از قبل آن را رزرو کرده و درخواست صندلی کودک نمایید، همه تاکسی رانی های ژاپن مجهز به صندلی کودک در صورت لزوم می باشند.
  9. در سفر به ژاپن می خواهید از معابد دیدن کنید، لازم است پیش از ورود به معابد کمی با کودکتان درباره آداب رفتار در این مکان ها صحبت کنید.


هزینه سفر به ژاپن

ژاپن به گران بودن خود معروف می باشد. هزینه های پرواز و ویزا اجتناب ناپذیر است اما دیگر هزینه های خود را می توانید بودجه بندی کنید. دریافت ویزای توریستی ژاپن شرایط زیادی دارد که می توانید از مطلب فوق مطالعه کنید. هزینه خدمات دریافت ویزای توریستی ژاپن توسط نارون اکوتور 100 دلار است و هزینه پرواز به ژاپن به تاریخ امروز، حدود 100 میلیون تومان است. در ادامه میانگین هزینه اقامتگاه، وعده های غذایی، حمل و نقل و جاذبه ها را برای سه دسته بودجه اقتصادی، بودجه میان رده و لوکس بررسی کرده ایم.

بودجه بندی اقتصادی : میانگین هزینه روزانه برای هر نفر: 80 دلار

  • اقامتگاه: 20 الی 30 دلار
  • غذا: 15 الی 20 دلار
  • جاذبه ها: 15 الی 20 دلار
  • حمل و نقل: 15 الی 20 دلار

بودجه بندی میان رده : میانگین هزینه روزانه برای هر نفر: 160 دلار

  • اقامتگاه: 40 الی 75 دلار
  • غذا: 30 الی 50 دلار
  • جاذبه ها: 25 الی 50 دلار
  • حمل و نقل: 15 الی 20 دلار

سفر لوکس : میانگین هزینه روزانه برای هر نفر: بالای 300 دلار

  • اقامتگاه: شروع از 100 دلار
  • غذا: شروع از 75 دلار
  • جاذبه ها: شروع از 75 دلار
  • حمل و نقل: 25 الی 40 دلار

روش های کاهش هزینه سفر به ژاپن

کارت بلیط جی آر (JR) تهیه کنید

اگر تصمیم به سفر به دور کشور را دارید، بلیط جی آر تهیه کنید. این بلیط ها امکان سفر با قطار و در تعداد نامحدود را برای شما فراهم می کنند.

از مکان های دیدنی رایگان بازدید کنید

اکثر پارک های شهر رایگان می باشند. از این فرصت استفاده کنید و ساعاتی را در پارک ها بگذرانید. همینطور می توانید بلیط هایی روزانه با تعداد دفعات نامحدود برای موزه یا معابد تهیه کنید.

از اتوبوس استفاده کنید

اتوبوس ها از نظر اقتصادی گزینه ای مناسب تر نسبت به قطار ها می باشند. اتوبوس ها کاهشی در قیمت ها به وجود می آورند، اما زمان سفر افزایش می یابد. شما با پرداخت 29100 ین (284 دلار) می توانید کارتی دریافت کرده و طی 7 روز به دفعاتی نامحدود با قطار سفر کنید، اما این مقدار خیلی بیشتر از هزینه سفر با اتوبوس می باشد. اگر زمان دارید، با اتوبوس سفر کنید.

خودتان غذا بپزید

هاستل ها آشپزخانه هایی دارند که شما می توانید در آن ها غذای با پرداخت کمتر از 745 ین (7/27 دلار) در روز آشپزی کنید. این هزینه به همراه 100 ین هزینه مواد اولیه غذا در روز، تا حد زیادی هزینه غذای روزانه شما را کاهش خواهد داد.

از ساعت 7 تا 11 غذا بخورید

از ساعت 7 تا 11 فروشگاه های فامیلی مارت و دیگر مغازه ها غذا هایی از پیش آماده شده را با قیمتی حدود 125 تا 370 ین (1/2 تا 3/6 دلار) با هدف ارائه ناهار ارزان به فروش می رسانند. به علاوه سوپر مارکت ها هم غذا هایی آماده و با همین قیمت به فروش می رسانند.

از مغازه های خرید فقط با 100 ین (1 دلار) خرید کنید

تعداد زیادی از این مغازه ها در سراسر ژاپن وجود دارد که در آن ها می توانید غذا، مواد اولیه غذایی، آب، لوازم آرایش و وسایل خانه خریداری کنید.

اتاقتان را خودتان تمیز کنید

هاستل ها در ژاپن این اجازه را به شما می دهند که در ازای چند ساعت کار و تمیز کردن اتاقتان، اقامتی رایگان تا هر زمان که بخواهید، داشته باشید.

کاری (curry)، رامن و دون بوری (donburi) بخورید

یک کاسه کاری تنها 370 ین (3/6 دلار) می باشد. هزینه دون بوری گوشت و برنج بین 500 تا 620 ین (4/5 تا 6 دلار) خواهد بود و برای رامن هرگز بیش از 870 ین (8/5 دلار) نخواهید پرداخت.

شب غذا بخرید

اگر غذای خود را بعد از ساعت 8 شب تهیه کنید، تا 50درصد از هزینه های غذایی خود را کاهش داده اید. بعد از ساعت 8 شب سوپرمارکت ها تخفیف های خوبی برای غذا های تازه خود در نظر می گیرند، چرا که طبق قانون باید تا پایان روز همه غذا های خود را به فروش رسانده باشند.

کوچ سرف (Couchsurf)

با استفاده از خدمات وب سایت کوچ سرف (اقامت در خانه افراد محلی)، خانواده هایی را پیدا کنید که اتاق هایشان را در اختیارتان قرار می دهند. با این کار نه تنها از اقامت رایگان بهره مند می شوید، بلکه چیز های زیادی درباره فرهنگ و سبک زندگی مردم ژاپن هم یاد خواهید گرفت.


نکات تکمیلی و مهم دیگر برای سفر به ژاپن

نکات فرهنگی در ژاپن

ژاپن کشوری با هنجارها و رفتارهای فرهنگی بسیار قوی است و شکستن این هنجارهای رفتاری، بسیار ناپسند جلوه می کند. در اینجا چند مورد از انتظارات فرهنگی مهم در ژاپن را آورده ایم:

  • در سمت چپ پله برقی بایستید.
  • در مترو، اتوبوس یا قطار با صدای بلند صحبت نکنید، تلفن خود را پاسخ ندهید و غذا نخورید.
  • بسیاری از مردم ژاپن می دانند که طبیعی است خارجی ها، به هنجارهای ژاپنی آگاه نباشند و اگر درباره رفتاری مطمئن نیستید، حتما بپرسید.
  • اگر به انسن می روید، قوانین آن را حتما مطالعه کنید.
  • ژاپن کشوری کاملاً تمیز است و به هیچ وجه روی زمین، زباله نریزید.

گواهینامه رانندگی

اگر قصد اجاره ماشین در ژاپن را دارید، حتما گواهینامه رانندگی بین المللی داشته باشید. بدون این مجوز، نه تنها نمی توانید ماشین کرایه کنید، بلکه اگر قبلاً ماشینی را به صورت آنلاین اجاره کرده باشید، پول آن را بازپرداخت نمی کنند.

معابد ژاپن احترام بگذارید

همه معابد ژاپن دارای قوانین و دستورالعمل هایی می باشند که به وضوح به زبان انگلیسی توضیح داده شده یا با تصاویر نمایش نشان داده شده اند. با خواندن این قوانین، احترام خود را به معابد و زیارتگاه های ژاپنی نشان دهید.

در مورد وسایل حمل و نقل عمومی تحقیق کنید

در مورد استفاده از حمل و نقل عمومی در ژاپن از قبل تحقیق کنید تا از اتلاف وقت یا چالش های احتمالی جلوگیری کنید.

رزرو حمل و نقل فرودگاهی

اگر قرار است پرواز طولانی را به ژاپن تجربه کنید، باید به فکر رزرو حمل و نقل فرودگاهی پیش از رسیدن به این کشور بیافتید، چون شاید بخاطر خستگی نتوانید از سیستم پیچیده و البته پیشرفته متروی توکیو سر در بیاورید و به همین خاطر سردرگم شوید.

بعضی جاها مجبورید کفشتان را دربیاورید

در بعضی مکان ها، امکان دارد لازم باشد قبل از ورود، کفش خود را دربیاورید. لابی هتل، یکی از معمول ترین مکان ها است. از شما انتظار می رود قبل از ورود به لابی کفش های خود را در آورده، همراه خود نگه دارید و در کنار درب اتاق هتل خود بگذارید.

با کفش وارد شدن خصوصا در مکانهایی نظیر خانه و بعضی از مکان های اداری و کاری به عنوان عملی بی ادبانه و کثیف تلقی می شود، چنانچه دیدید کفش های مختلف در آنجا چیده شده، مطمئنا پیش از ورود به آن محل کفش های خود را در بیاورید.

خرید بلیط قطار یا Rail Pass پیش از رسیدن

اگر قصد دارید تا از قطار در خلال سفر به ژاپن زیاد استفاده کنید، بهتر است پیش از ترک خانه و عزیمت به فرودگاه، بلیط قطار JR یا همان Japan Rail pass را به صورت اینترنتی خریداری کنید. اگر بخواهید تا در زمان حضور در ژاپن از طریق قطار به شهرهای مختلف این کشور سفر کنید، خرید این بلیط برای شما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود، ولی در صورتی که تنها بخواهید به عبور و مرور داخل یک شهر بپردازید، آنچنان از لحاظ اقتصادی تفاوتی نخواهد داشت.

اپلیکیشن HyperDia را داشته باشید

یکی از برنامه های با ارزش و کاربردی در سفر به ژاپن بدون شک اپلیکیشن HyperDia است، این برنامه مسیرهای قطار و مترو ژاپن، زمان بندی حرکت و حتی شماره سکوی ایستگاه قطاری که قصد سفر با آن را دارید به شما ارائه می کند.

مترجم گوگل را هم دانلود کنید

بهترین روش رمزگشایی منوهای غذای ژاپنی و برقراری ارتباط با افراد به زمان رویارویی با مشکل، داشتن برنامه Google Translate با زبان ژاپنی دانلود شده برای استفاده آفلاین می باشد. شما می توانید از منو و مطلبی که با درک آن مشکل دارید عکس بگیرید، تا اپلیکیشن گوگل سریعا آن را به زبان دلخواه شما ترجمه کند.

انعام دادن در ژاپن کاری اشتباه است!

انعام دادن در فرهنگ ژاپن به معنی توهین است و در بیشتر اوقات پذیرفته نخواهد شد. در واقع تعبیر این حرکت برای فردی که قصد انعام دادن به آن را دارید، این است که فرد موردنظر محتاج بوده و درآمد چندانی ندارد.

تعظیم کنید

تعظیم و ادای احترام در اجتماع ژاپن بسیار مهم بوده و آیین و تشریفات معاشرتی این کشور پر از مواردی است که شاید درک و فهم آنها برای گردشگران خارجی کمی دور از انتظار و سخت باشد. شما باید پشت و گردن خود را صاف کرده و با همین حالت به طور همزمان در مقابل فرد روبروی خود تعظیم کنید، با این عمل شما در نظر فرد مذکور دارای امتیاز آداب معاشرت بومی و احترام و ادب خواهید بود.

فین نکنید!

در بعضی از نقاط دنیا این عمل در اماکن عمومی پذیرفته شده است، اما در ژاپن، فین کردن در اماکن عمومی خصوصا با استفاده از دستمال عملی توهین آمیز و بی ادبانه محسوب می شود.

در سمت چپ بایستید

وقتی در حال استفاده از پله برقی هستید در سمت چپ بایستید. این عملی است که تمام شهروندان ژاپن و گردشگران خارجی بدون استثنا انجام می دهند. از این رو چنانچه دچار سردرگمی شدید و نتوانستید سمت مناسب پله را انتخاب کنید، تنها کافی است از رفتار دیگر افراد حاضر پیروی کنید.

در خیابان سیگار نکشید

در بیشتر شهرهای بزرگ ژاپن اجازه استعمال دخانیات در خیابان را نخواهید داشت و در صورت انجام این عمل امکان دارد مشمول پرداخت جریمه سنگینی شوید. به جای اینکار، شما باید در اماکن مخصوص و طراحی شده برای کشیدن سیگار، این عمل را انجام دهید که پیدا کردن آن ها کمی سخت خواهد بود. دو شهر بزرگ توکیو و کیوتو مشمول این قانون می شوند، بدین خاطر بهتر است برای مدتی مصرف سیگار را ترک کرده و یا در اماکن مناسب (نظیر بعضی رستوران ها) آنرا استعمال کنید.

تتوهای بدنتان را بپوشانید

شک و بدگمانی نسبت به خال کوبی و تتو ریشه در فرهنگ این کشور دارد و شاید ناشی از این موضوع باشد که بیشتر افراد گروه های خلاف سازمان یافته نظیر یاکوزا دارای خالکوبی و یا همان تتو در تمام بدن به معنی وفاداری به گروه می باشند، پس پیش از رفتن به استخرهای شنای عمومی تتوی بدن خود را بپوشانید.

آیین طهارت

به زمان بازدید از معابد ژاپن آداب طهارت را یاد بگیرید. با استفاده از ملاقه و آب تازه هر دو دست خود را بشویید، سپس مقداری آب در میان دو دست خود ریخته و با آن دهان خود را بشویید و در انتها آب مصرف شده را در کنار آب نما به بیرون بریزید.

در سفر پول نقد به همراه داشته باشید

کشور ژاپن یک اجتماع بر پایه و محوریت پول نقد است، پس به زمان سفر به نقاط مختلف ژاپن از همراه داشتن پول نقد مطمئن باشید و در عین حال، از اینکه تعداد قابل توجهی از مکان ها در ژاپن کارت اعتباری بانکی را نمی پذیرند تعجب خواهید کرد.

آداب بیزینس کارت

اگر طی سفر به ژاپن بیزینس کارتی را دریافت و یا مبادله می کنید انجام اینکار آدابی دارد: با دو دست خود بیزینس کارت را در حالی که کمی به سمت جلو خم شده اید در مقابل خود نگه دارید، طوری که انگشت شست شما روی کارت باشد. همینطور به زمان دریافت بیزینس کارت فردی در ژاپن مطمئن شوید که با دو دست عمل دریافت را انجام دهید و اگر نشسته هستید، کارت را در مقابل خود نگه دارید.

دستشویی های عمومی

توالت های عمومی مقوله ای پیچیده در ژاپن می باشند، این در حالی است که در بیشتر مناطق روستایی و حومه شهر شما با توالت های معمول نشسته شبیه ایران روبرو می شوید. در صورت مواجه با دستشویی های مدرن و پیشرفته غربی امکان دارد بخواهید تا با دستورالعمل آنها پیش از استفاده آشنا شوید، چون کارکرد بعضی از آن ها واضح و شفاف نبوده و ممکن است دکمه و اهرم فلاش آنها به صورت مجزا قرار داده شده باشد.

از عابر بانک ATM استفاده کنید

برای اینکه بتوانید از کارت بانکی بین المللی خود استفاده کنید باید به دفاتر پست، ساختمان Citibank، فروشگاه های 7.Eleven و چندین فروشگاه خرید دیگر مراجعه کنید. بسیاری از دستگاه های عابر بانک در ژاپن کارت های بانکی خارجی و بین المللی را قبول نمی کنند.

حمام سنتی Onsen را امتحان کنید

استفاده از این حمام استثنایی در طبیعت یکی از بهترین روش ها برای ریلکس کردن و رهایی از خستگی پرواز است و مطمئنا به یکی از تجربه های دوست داشتنی شما در کشور ژاپن تبدیل خواهد شد. بدین منظور از تمیزکردن خود پیش از ورود به حمام عمومی مطمئن شوید. صابون، شامپو و حالت دهنده مواردی می باشند که برای این کار به شما داده می شوند.

جمله معمول Do you speak English را نپرسید

اگر می خواهید از غریبه ای در ژاپن آدرس بپرسید، سعی کنید جمله خود را با جمله معروف انگلیسی ” آیا به زبان انگلیسی صحبت می کنید؟” شروع نکنید، این بدین خاطر است که بسیاری از افراد در این موقعیت خجالتی بوده و حتی با وجود دانستن زبان انگلیسی جواب منفی به شما می دهند، پس با جمله ” Hello, could you please help me? I’m trying to find…. ( سلام می توانید به من کمک کنید؟ من در حال تلاش برای پیدا کردن… ) شروع کنید.

خودتان را به صف های شلوغ برسانید!

اگر با صفی در خارج از یک رستوران روبرو شدید، به آن بپیوندید، چون احتمال دستیابی به یک غذای خوشمزه بسیار زیاد می باشد. در بیشتر موارد قیمت غذاها اقتصادی بوده و صف ها به سرعت حرکت می کنند.

یک Bento Box از مترو بخرید

می توانید با خرید یک جعبه کادوپیچ شده به نام Bento Box در ایستگاه مترو در ژاپن، از یک سوشی بسیار خوشمزه به همراه تمام ظروف و تجهیزات استفاده کنید.

سفر به شهرهای ژاپن

وقتی در یکی از شهرهای ژاپن هستید، نیازی به بلیط JR pass ندارید. هزینه استفاده از قطارهای JR در هر یک از شهرهای ژاپن بسیار پایین بوده و بعضی اوقات پیاده رفتن و استفاده از سیستم مترو برای شما بسیار سریع تر خواهد بود. اما چنانچه به صورت گروه 3 تا 4 نفره و یا خانوادگی در حال سفر در ژاپن هستید، استفاده از تاکسی به جای قطار برای شما ارزان تر تمام شده و برای مسیرهای کوتاه تنها پیاده روی و استفاده از مترو پیشنهاد می شود.

مراقب درهای تاکسی باشید

در بعضی از تاکسی های ژاپنی درب های ماشین وقتی خودرو توقف می کند به طور خودکار باز می شوند و وقتی به داخل ماشین می روید بسته می شوند. این مسئله امکان دارد برای اولین بار شما را دچار سراسیمگی کند، از این رو بهتر است مراقب گیرکردن انگشتان و ساک خود به زمان بسته شدن درب تاکسی در ژاپن باشید.

کمک گرفتن از یک راهنما

از آن جایی که خیلی از موارد در ژاپن تعریفی متفاوت با دیگر نقاط دنیا دارد، شاید تجربه سفر به این کشور برای بار اول کمی سخت باشد، به همین خاطر با استفاده از یک راهنما خود را با شرایط جدید این کشور سازگار کرده و به سرعت مواردی را یاد بگیرید که در لذت بردن بیشتر از سفر به شما کمک می کند.


نکات و اداب غذا خوردن در ژاپن

در سفر به ژاپن چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

غذاهای ژاپنی یکی از محبوب ترین غذاها در جهان می باشند. مواد اولیه استفاده شده در غذاها با کیفیت می باشند و به علت فرهنگ غذایی ژاپن، اندازه وعده ها کوچکتر از آنچه انتظار دارید، خواهد بود. اگرچه غذاهای سرخ شده در غذاهای ژاپنی رایج است، اما ژاپن یکی از کمترین میزان چاقی را دارد. علت آن هم، ترکیب وعده های کوچکتر و متنوع است که موجب سلامتی می شود. در ادامه بهترین غذاهایی را که باید در ژاپن تجربه کنید، لیست کرده ایم:

  • یاکینیکو: یاکینیکو یک نوع باربیکیو ژاپنی است که در بیشتر رستوران ها و در سرتاسر ژاپن می توان یافت و همیشه هم، خوشمزه طبخ می شود.
  • کاتسو کاری: کاتسو کاری نوعی کتلت مرغ یا گوشت خوک سرخ شده که در کاری ژاپنی، مزه دار می شود.
  • کوشیکاتسو: کوشیکاتسو را می توان به صورت انواع گوشت و سبزیجات تعریف کرد که سیخ شده و سرخ می شود.
  • سوشی و ساشیمی: سوشی را می توان محبوب ترین غذای بین المللی ژاپن دانست و ساشیمی یکی از خوشمزه ترین غذاهای این کشور است. در ژاپن، تجربه سوشی و ساشیمی را از دست ندهید.

آیا باید نوشیدنی و غذای خود را تمام کنید؟

اگر با افراد ژاپنی برای خوردن غذا و نوشیدن به بیرون رفته اید، سعی کنید تمام وعده غذایی و یا نوشیدنی خود را مصرف نکنید. این بدین خاطر است که آنها فکر می کنند غذا و یا نوشیدنی کافی در اختیار شما قرار نگرفته است و این موضوع برای ژاپنی هایی که به مهمان نوازی خود افتخار می کنند، یک توهین محسوب می شود. بر همین اساس، کمی از نوشیدنی و غذای خود را باقی بگذارید و اجازه دهید تا میزبان ژاپنی برای شما نوشیدنی بریزد. البته این موضوع بیشتر در موقعیت های رسمی صدق می کند و به طور معمول تمام کردن غذا خصوصا برنج حرکتی مودبانه محسوب می شود.

در سوپرمارکت سوشی بخورید

آیا میدانستید که می توانید در بیشتر سوپرمارکت ها سوشی بسیار خوش طعمی را تجربه کنید؟ اگر یک تا دو ساعت قبل از تعطیلی سوپرمارکت برای خرید سوشی بروید، می توانید سوشی خوشمزه ای را با نصف قیمت خریداری کرده و بچشید.

هر چیزی را نخورید!

حتی اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همه نوع غذایی را میخورید، در رستوران های ژاپن سعی کنید محتاطانه انتخاب کنید، چون بعضی اوقات غذاهای ژاپنی به مذاق شما خوش نخواهد آمد. برای مثال، در حالی که غذای مارماهی با برنج بسیار خوشمزه است، سوپ جگر مارماهی اصلا پیشنهاد نمی شود و در عین حال امکان دارد بتوانید خوراک مغز خرچنگ را امتحان کنید، اما خوراک خرچنگ خام ساشیمی از آن وعده غذاهایی است که بهتر است سمتش نروید.

چگونه از یک ماشین خودکار غذا سفارش دهید

شاید یکی از غذاهای موردعلاقه شما در ژاپن یعنی شاه میگو در پودر سوخاری با سس کاری و برنج همانی باشد که در کافه های بزرگراهی و یا کامیونتی تجربه می کنید. در اینگونه مکانها معمولا یک ماشین خودکار به همراه عکس غذاهای مختلف برای ارائه وجود دارد. شما با استفاده از این دستگاه پول غذا را پرداخت کرده و بلیط آنرا برای سفارش دریافت می کنید و در نهایت به بخش کانتر تحویل می دهید. وقتی سفارش شما آماده شود، آنها شماره شما را به زبان ژاپنی صدا می کنند و معمولا یک دستگاه نوشیدنی آب و چای رایگان در نزدیکی این اماکن قرار دارد.

از قبل رستوران خود را رزرو کنید

اگر قصد دارید تا از رستوران خاصی در محدوده توریستی ژاپن بازدید کنید، بهتر است از قبل، ساعت کار آنرا چک کرده و برای خود میز رزرو کنید. این بدین خاطر است که بیشتر رستوران های ژاپنی میز و صندلی کمی داشته و پیدا کردن جایی برای نشستن در آنها کاری سخت می باشد.

آداب استفاده از چوب غذاخوری

چوب غذاخوری خود را در مقابل کاسه برنج به صورت عمودی قرار ندهید، اینکار تنها برای زمانی است که بخواهید به صورت نمادین برنج را به روح فرد متوفی تعارف کنید؛ قرار دادن ضربدری چوب ها هم معنی مشابهی دارد. شما همینطور نباید از چوب خود به عنوان ابزار چنگال و همه برای غذا استفاده کنید.

به زمان راه رفتن غذا نخورید

غذا خوردن به زمان راه رفتن حرکتی بی ادبانه محسوب می شود. بهتر است جایی نشسته و غذای خود را میل کنید و یا اینکه ایستاده اینکار را انجام دهید و تا قبل از تمام شدن غذا حرکت نکنید.

هورت کشیدن

هورت کشیدن به زمان خوردن سوپ و نودل در ژاپن نه تنها عمل پذیرفته شده، بلکه مودبانه هم می باشد. با انجام اینکار شما نشان می دهید که در حال لذت بردن از غذای خود هستید، پس اگر با این موقعیت در ژاپن روبرو شدید، تعجب نکنید و در صورت امکان از انجام آن مضایقه نکنید.


لذت سفر با تور ژاپن آریسا پرواز

تور ژاپن از بهترین انتخاب ها برای داشتن یک سفر متفاوت و خاطره انگیز است. کشوری که تاریخ و آداب و رسوم خاص خودش را دارد و شبیه هیچ جای دیگری نیست. آریسا پرواز مجری مستقیم تور ژاپن است و صفر تا صد خدمات تور ژاپن از ویزا تا رزرو بلیط و هتل را برعهده می گیرد، برای دریافت اطلاعات بیشتر همین حالا از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با ما تماس بگیرید.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید