سوغاتی های ترکیه

1403/04/17 بازار گردی
کپی لینک مطلب

بهترین سوغاتی های ترکیه چیست؟ از ترکیه چی بخریم؟ مهم ترین سوغات کشور ترکیه چه می باشد؟ تور ترکیه یکی از پرطرفدارترین تورهای گردشگری در ایران است که به خاطر نزدیکی فاصله و فرهنگ ما به این کشور مورد توجه قرار دارد، یکی از مهمترین جذابیت های توریستی ترکیه، میزبانی از بازارها و مغازه هایی است که انواع محصولات محلی و سنتی را به فروش می رسانند. این محصولات، که به عنوان "سوغات" شناخته می شوند، شامل انواع غذاهای محلی، صنایع دستی، لباس های سنتی و محصولات دیگری هستند که نمایانگر فرهنگ و هنر مردم این کشور می باشند.

در این مقاله به بررسی و معرفی سوغات های محبوب ترکیه می پردازیم، هر یک از این سوغات ها دارای تاریخچه و اهمیت منحصر به فرد خود می باشند و به عنوان یک بخش مهم از فرهنگ و تاریخ ترکیه شناخته می شوند. با مطالعه این مقاله، خوانندگان می توانند با سوغات های محبوب ترکیه آشنا شده و اطلاعات جالبی در مورد فرهنگ و زندگی مردم این کشور کسب کنند.


معرفی سوغاتی های ترکیه

چشم نظر

چشم آبی یا نظر بونجوگو در ترکی به یک کالای بسیار سنتی اشاره دارد، که یک مهره آبی است و به عنوان طلسم استفاده می شود و اعتقاد بر این است که از شما در برابر چشم بد محافظت می کند. خرافات چشم بد از زمان های بسیار قدیم سرچشمه می گیرد و می توان آن را در بیشتر فرهنگ های جهان یافت. برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار، ترک ها مهره های آبی را اختراع کردند که شبیه چشمی است که مستقیماً به طلسم می نگرد. بنابراین چشمان آبی ترکی شما را از هرگونه انرژی منفی یا نگاه های حسادت آمیز دیگران محافظت می کند.


صابون های ترکی


صابون های دست ساز به عنوان سوغاتی جذاب و اقتصادی شناخته می شوند و در هر نقطه ای از شهر پیدا می شوند. می توانید آن ها را از سوپرمارکت تا دستفروش های بازار و یا مغازه های سوغاتی و در بسته بندی های متفاوت و زیبا پیدا کنید. این صابون ها با موادی طبیعی و بر پایه روغن زیتون تولید می شوند. گل ها، گیاه آلوئه ورا و دیگر گیاهان مفید برای پوست از افزودنی های محبوب صابون های ترکی می باشند.

ادویه های ترک


استانبول یکی از شاهرگ های اصلی در مسیر جاده ابریشم است و از روزگاران باستان بازار اصلی ادویه جات محسوب می شد. غذاهای ترکیه ای بدون ادویه های ترک معنا ندارند، هنوز هم بازار ادویه استانبول از معروف ترین مراکز خرید و فروش ادویه در جهان محسوب می شود و ادویه جات از بهترین سوغات ترکیه می باشند. بازار ادویه حدودا هشتاد مغازه دارد که به صورت اختصاصی ادویه جات یا محصولاتی مانند قهوه، چای، میوه خشک و آجیل می فروشند. پس در تور استانبول خود بازدید از این بازار معروف را فراموش نکنید.

آثار هنری ترکیه ای ها


اگر به موزه های ترکیه سر بزنید، آثار قدیمی زیبایی را خواهید دید که قرن ها پیش توسط دستان ماهر هنرمندان ساخته شده اند. هنوز این هنرها از بین نرفته و شما می توانید نسخه های مدرن آثار هنری باستانی را بخرید. تقریبا هر اثر هنری معروف ترکیه هزاران نسخه کپی شده امروزی دارد که به سادگی در فروشگاه های سوغاتی پیدا می شوند.

فرش و قالیچه ترک


اجداد باستانی ترک ها عشایر بودند و به فرش و قالیچه به عنوان نوعی دارایی ارزشمند نگاه می کردند. پس فرش ریشه عمیقی در تاریخ و تمدن ترکیه دارد و هنرمندان ترک مثل ما دستی بر آتش قالی بافی دارند. ترک ها از این ویژگی تاریخ و هنر خود برای جذب توریست ها هم استفاده کرده اند و اگر کسی دوست داشته باشد می تواند به تور کارخانه فرش هم برود. می توانید برای خرید فرش و قالیچه های سنتی ترکیه به بازار بزرگ استانبول بروید. در این بازار انواع فرش دو گره، دستباف، ابریشم، گلیم، فرش ماشینی و… را پیدا می کنید.

قهوه ترک


امپراتوری عثمانی پای قهوه را به اروپا باز کرد و قهوه جایگاه مهمی در فرهنگ کشور نرکیه دارد. قهوه ترک بسیار قوی است و کافئین بالایی دارد. بعضی از افراد نمی توانند تلخی زیاد آن را تحمل کنند و به همین دلیل معمولا شکر در کنار قهوه ترک سرو می شود. ترکیه یکی از صادرکنندگان قهوه در دنیاست و شیوه دم کردن مختص ترک ها، نتیجه ای بسیار مطبوع و دلپذیر دارد.

چای ترک


ترک ها در مصرف چای مثل ما هستند، ترکیه بالاترین مصرف سرانه چای در جهان را به خود اختصاص داده می باشد. بعید است به میهمانی، رستوران، کافه یا حتی مغازه ای سر بزنید و زیر سه فنجان چای به شما پیشنهاد شود.

درواقع چای در ترکیه یکی از مظاهر اصلی تعامل و گفتگو میان مردم محسوب می شود. طبیعتا این کشور معدن چای باکیفیت و انواع چای های طعم دار هم می باشد. چای و استکان های کمر باریک و زیبا از دیگر سوغات ترکیه می باشند که می توانید برای خودتان و یا عزیزانتان بخرید.

لوکوم


روایت می کنند که لوکوم به سفارش یکی از سلاطین عثمانی ساخته شد تا بتواند همسران متعدد خود را راضی نگه دارد. شیرینی های ترکیه بافت نرم و تردی دارند و به سرعت در دهان آب می شوند. لوکوم یکی از این شیرینی های خوش طعم است که می تواند به بهترین سوغاتی ترکیه تبدیل شود. البته ما به لطف تبریزی های عزیزمان، این شیرینی ها را در ایران نیز داریم. این شیرینی در طعم و مزه های مختلفی تهیه می شود که گل رز و پسته ای از محبوب ترین آن ها می باشند. توصیه می کنیم برای سوغاتی از ترکیه یک باکس از تمام طعم های آن را در بر داشته باشد بخرید.

باقلوا


باقلوای ترکیه یکی از بهترین سوغاتی هایی است که می توانید از ترکیه برای خانواده و دوستانتان بخرید. این شیرینی ترکیه از لایه های نازک و خوشمزه تشکیل شده است که با مربای میوه های مختلف پر شده و طعم بی نظیری دارد. با تنوع زیادی که در انواع باقلوای ترکیه وجود دارد، مطمئناً هر کسی می تواند یک نوع مورد علاقه خود را پیدا کند.

باسلوق های ترکیه


باسلوق های ترکیه نیز یکی دیگر از سوغاتی های محبوب ترکیه هستند که معمولاً از چرم یا پارچه با طرح های زیبا و متنوع ساخته می شوند. این باسلوق ها علاوه بر استفاده شخصی، می توانند به عنوان یک هدیه منحصر به فرد برای عزیزان شما باشند. از زیبایی و ظرافت باسلوق های ترکیه همه را شگفت زده می کند و به یادگاری خوبی از سفرتان به این کشور زیبا خواهد بود.

زیتون و روغن زیتون ترکیه


زیتون و روغن زیتون ترکیه هم شناخته شده است و می توانید به عنوان سوغاتی آن ها را تهیه کنید، هرچند که در ایران خودمان بهترین زیتون دنیا پیدا می شود.

پنیر ترکیه


اگر در سفرتان به ترکیه به شهر وان رفتید، حتما پنیرهای آن را امتحان کنید. پنیرهای این شهر طعمی جالب دارند و برای همه طرفداران پنیر بسیار جذاب می باشند. اوتلو یکی از معروف ترین پنیرهای شهر وان است که با هفت گیاه مختلف فرآوری می شود و طعمی بسیار خاص و جالب دارد. پس در برنامه ریزی برای تور وان خود خرید پنیر ترکی را هم قرار دهید.

صنعت جواهر در ترکیه


جواهرات ترکیه هم زیبایی خاص خودشان را دارند، بخش قابل توجهی از بازارهای استانبول به فروشگاه های جواهرسازی اختصاص دارد و در آن انواع جواهرات طلا و نقره به فروش می رسند. شما می توانید در این مغازه ها همه چیز پیدا کنید، از انگشترهای کوچک مقرون به صرفه تا طراحی های خاص و لوکس برای کسانی که دوست دارند هزینه بیشتری بپردازند. نگران بودجه نباشید، هر کسی با هر بودجه ای می تواند سوغاتی خوبی از میان اجناس عرضه شده در این بازار پیدا کند.

ظروف سرامیکی


سرامیک های فیروزه ای یکی از وجه های مشترک هنری ایران و ترکیه و درعین حال از مشهورترین سوغات ترکیه محسوب می شود. این هنر در مذاهب و باورهای مردم این کشور ریشه زده و تحت تاثیر معماری اسلامی مساجد قرار دارد. ظروف سرامیکی با طرح های مختلف و متنوع از هدایای نفیسی می باشند که می توانید به عنوان سوغات با خودتان به خانه ببرید. طرح ایزنیک معروف ترین نقاشی است که روی ظروف سرامیکی پیدا می شود و طرفداران زیادی میان مسافران این کشور دارد.

ظروف مسی


از دیگر سوغات ترکیه می توان به ظروف مسی اشاره داشت که به دو شکل دستی و صنعتی ساخته می شوند، آن ها قیمت نسبتا بالایی دارند و توریست ها پرطرفدار می باشند و بسیاری از آن ها ترجیح می دهند تکه ای ظرف مسی را به عنوان سوغاتی به خانه ببرند.

لباس ترک

لباس به لطف هفته مد استانبول به یکیاز معروف ترین سوغات ترکیه تبدیل شده. تقسیم استانبول میان دو قاره اروپا و آسیا، تضادهای جالبی را میان فرهنگ، مد و پوشش مردم آن به وجود آورده می باشد. سبک مدیترانه ای در مد و پوشاک، نتیجه همین تضاد محسوب می شود. سبکی که بسیاری از طرفداران مد و پوشاک در جهان آن را می پسندند.

اگر دوست دارید لباس های خوب ترک بخرید، می توانید به خیابان بغداد در بخش آسیایی استانبول سر بزنید. البته اگر در سمت اروپایی هستید و به دنبال مرکزی برای خرید لباس می گردید، می توانید به خیابان عبدی ایپکچی بروید. خوبی سفر به این همسایه این است که شما به قاره اروپا وارد می شوید، ولی نیازی به ویزای توریستی شینگن ندارید.

چرم ترک


چرم یکی از معروف ترین صنایع دستی و هنرهای مردمی ترکیه است و معمولا از محبوب ترین سوغات موردنظر گردشگران محسوب می شود. ترکیه بعد از ایتالیا، چین و هند از بزرگترین تولیدکنندگان چرم در جهان می باشد. با گشت و گذار در بازار استانبول می توانید همه مدل کالای چرم پیدا کنید. فرقی نمی کند کیف، کمربند، کت یا چمدان چرم بخواهید، در هر صورت رنگ و مدل موردنظرتان را پیدا خواهید کرد.

روسری پشمی


طرح ها و نقش های رنگارنگ و بافت جالب، شال و روسری پشمینه را به گزینه ای عالی برای هدیه تبدیل کرده. شال و روسری پشمینه از نوع خاصی پشم بز تولید می شود. شما می توانید در همه نقاط ترکیه این سوغاتی را پیدا کنید.

ست چایخوری ترک


اگر چای می خرید، حتما ست چایخوری سنتی ترک را هم همراه با چای بخرید. ست های چای خوری ترک که لیوان های نازک و کمرباریک با نقش های طلایی و طرح های رنگارنگ مشخص می شوند، از سوغات محبوب مسافرین این کشور محسوب می شود.

صنایع دستی ترکیه


ترکیه صنایع دستی زیبا مثل ظروف شیشه ای هم دارد که می توانید بنا بر سلیقه و علاقه، به عنوان سوغات برای عزیزانتان بخرید. سری به بازار بزرگ استانبول بزنید تا در مغازه های سوغاتی فروشی جلوه های هنرهای مردمی بومی ترکیه را مشاهده و بخرید.

سفال های کاپادوکیا


سفالگری از هزاران سال پیش در کاپادوکیای ترکیه رواج داشته و حالا انواع سفال های کاپادوکیا شهرت و جایگاهی خاص در میراث فرهنگی ترکیه دارند. اگر کاپادوکیا و سفال های تاریخی آن را دوست داشتید، می توانید به عنوان نمادی از این منطقه، سفال های ساخته شده توسط هنرمندان بومی را بخرید و با خودتان به خانه ببرید تا نمادی از این منطقه را به یادگار داشته باشید.

سازهای سنتی ترکیه


باغلاما، زورنا، عود، داول و تنبور از معروف ترین سازهای سنتی ترکیه می باشند که توجه توریست ها را به خود جلب می کنند. استانبول برای بسیاری از گردشگران یادآور موسیقی زیبای ترکیه می باشد. به همین دلیل بخشی از آن ها سازهای سنتی این کشور را به عنوان سوغات با خود به خانه می برند. بخشی از سازهای سنتی این کشور، مانند عود، با سازهای ایرانی مطابقت دارد و شما می توانید همان سازها را در ایران هم پیدا کنید؛ اما این سازها برای اروپایی ها بسیار جذاب می باشد.



برای خرید تور ترکیه، در آریسا پرواز شما را همراهی می کنیم!

آژانس گردشگری آریسا پرواز با ارائه تور ترکیه و برنامه ریزی های سفری منحصر به فرد و با کیفیت، شما را به دنیایی از زیبایی ها و تاریخ درخشان ترکیه می برد. با ما همراه شوید تا تجربه ای ناب و خاطره انگیز را در سفری به یکی از جذاب ترین کشورهای دنیا داشته باشید. برای رزرو و اطلاعات بیشتر درباره تور آنتالیا، استانبول، وان و ... با ما تماس بگیرید و سفری به یادماندنی را تجربه کنید.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید