مکان های گردشگری گرجستان

1403/04/06 جاهای دیدنی
کپی لینک مطلب

در این مطلب قصد داریم به معرفی مکان های گردشگری گرجستان بپردازیم، تور گرجستان یکی از خاطره انگیز ترین برنامه های گردشگری است که توسط آریسا پرواز ارائه می گردد. گرجستان، کشوری زیبا و جذاب در قلب کوهستان های قفقاز واقع شده است. این کشور با تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعت خیره کننده و مردم دوست دار و مهمان نواز، هر ساله میلیون ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می کند. در واقع گرجستان یک کشور زیبا و پر جذابیت است که ارزش بازدید و سفر دارد و تجربه سفر به این کشور می تواند فراموش نشدنی باشد.

از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز گرجستان می توان به بافت تاریخی و معماری منحصر به فرد، سواحل زیبا و معابر شلوغ و شهر قدیمی مستند به نوار زمان با معماری قدیمی و فرهنگ محلی اشاره کرد. همچنین، کلیساها، موزه ها، قلعه ها و قصرهای تاریخی، باغ ها و پارک های زیبا، تنورهای طبیعی و چشمه های آب گرم، از دیگر جاذبه های گردشگری این کشور است.

در این مقاله، به معرفی برخی از مکان های گردشگری مهم و زیبای گرجستان می پردازیم و شما را با جاذبه های منحصر به فرد این کشور آشنا می کنیم. امیدواریم که این مقاله، راهنمای خوبی برای سفر به این سرزمین زیبا و جذاب باشد.

کمی درباره گرجستان بخوانیم!

گرجستان کشوری در منطقه قفقاز شرقی قرار دارد و مرزهای خود را با روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان به اشتراک می گذارد. پایتخت این کشور شهر تفلیس است که یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا و آسیا است. گرجستان دارای تاریخ و فرهنگ بسیار غنی و باستانی است. اولین سکونت گاه های انسانی در این منطقه به دوران پلیولیتیک (حدود ۱۲٬۰۰۰ تا ۸٬۰۰۰ سال پیش) بازمی گردد. این کشور دارای آثار باستانی بسیار زیادی است که شامل قلعه ها، کلیساها، معابد و موزه های باستانی می شود.

گرجستان دارای طبیعت بکر و زیبا است که شامل کوهستان ها، دره ها، دریاچه ها و جنگل های زیبا می شود. از جمله جاذبه های گردشگری این کشور می توان به دریاچه باتومی، قلعه های ناریکاله، مونته سیا و سیونی رومتی، شهر تسخینوالی و شهر قدیمی مستیا اشاره کرد. همچنین، غذاهای محلی گرجستان نیز بسیار خوشمزه و متنوع است. از جمله غذاهای معروف این کشور می توان به خورشت پلو، خورشت خاچاپوری، خورشت کوبداری و چخخبیلی اشاره کرد.

مکان های گردشگری گرجستان - بهترین جاهای دیدنی در کشور گرجستان 

این مطلب را برای دسترسی راحت تر شما عزیزان به جاذبه های گردشگری گرجستان به این بخش ها تقسیم کرده ایم:

  • جاذبه های گردشگری طبیعی در گرجستان
  • جاذبه های گردشگری تاریخی گرجستان
  • قلعه های گرجستان
  • اشنایی با صومعه، مساجد و کلیساهای گرجستان
  • معرفی بهترین موزه های کشور گرجستان

جاذبه های گردشگری طبیعی در گرجستان

1- رشته کوه های قفقاز

کوه های قفقاز یکی از زیباترین و دیدنی ترین مناطق جهان است که در کشور گرجستان واقع شده است. این کوه ها با ارتفاعات و مناظر طبیعی فوق العاده ای که دارند، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. این منطقه به دلیل زیبایی های طبیعی و فرهنگ سنتی مردمانش، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای ماجراجویانه و تفریحی محسوب می شود.

از آنجا که قفقاز یکی از کوهستان های مهم و بزرگ جهان است، این منطقه به دلیل وجود چندین قله بلند و پرفراز و نشیب، برای علاقه مندان به کوهنوردی و کمپینگ یکی از بهترین مقاصد ممکن است. قله های بلند و پرفراز این کوهستان، از جمله قله کازبگی، قله شخشارو، قله اتنگا و قله دیدار، چالش های جذابی برای کوهنوردان حرفه ای و علاقه مندان به این ورزش ارائه می دهند.

علاوه بر کوهنوردی، قفقاز از جاذبه های دیگری همچون پیاده روی، دوچرخه سواری، آب نوردی و اسکی کردن نیز برخوردار است. در فصل زمستان، این کوهستان به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای اسکی کردن در منطقه شناخته می شود و هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به این ورزش به این منطقه سفر می کنند.

همچنین، قفقاز دارای مناطق زیبایی همچون دره های سبز و پراز گل و گیاهان وحشی، رودخانه های جاری و آبشارهای زیبا است که باعث می شود این منطقه به یکی از مقاصد دیدنی و زیبا برای گردشگران تبدیل شود.

در کل، قفقاز با طبیعت خیره کننده اش، فرهنگ محلی و زندگی روستایی سنتی، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای ماجراجویانه و تفریحی است. اگر به دنبال یک سفر متفاوت و خاطره انگیز هستید، قفقاز در گرجستان یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود.

2- شهر سنگی گرجستان

می کنیم بازدید از این جاذبه طبیعی-تاریخی را در برنامه سفرتان قرار دهید. قطعا دیدن یک شهر کامل و باشکوه در دل کوه، و گرفتن رد آثار زندگی گذشتگان در آن خالی از لطف نیست. شهر تاریخی و سنگی اوپلیستیخه در سال ۲۰۰۷ توسط سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. دو سوم کشور گرجستان را مناطق کوهستانی تشکیل داده و طبیعت گرجستان از جاذبه های سنگی چیزی کم ندارد و جالب  است بدانید که بزرگترین شهر سنگی جهان همینجا قرار گرفته.

این شهر زیبا در میان تفلیس و باتومی قرار دارد، پس اگر با تور تفلیس و باتومی سفر می کنید حتما از آن دیدن کنید. اوپلیستیخه در قرن ششم قبل از میلاد به دستور شاه داویت چهارم از تراشیدن صخره ها به وجود آمده.

3- دریاچه های رنگی آبودلائوری (Abodelauri, Georgia)

در منطقه خوسورتی (دامنه های جنوبی قفقاز) سه دریاچه جذاب با نام Abudelauri قرار دارند. علت خاص بودن این جاذبه طبیعی، متفاوت بودن رنگ انعکاس آب ها است. این سه دریاچه با سه رنگ متفاوت آبی، سبز و سفید در میان گیاهان زیبا و سنگ های کوهستانی جلوه فوق العاده ای ایجاد کردند که تماشای آن برای مسافران تور گرجستان جذاب و خاص خواهد بود.

4- دریاچه توباوارچخیلی

اگر به کوهنوری و کمپینگ علاقه دارید، لذت تماشای چشم انداز توباوارچخیلی را از دست ندهید. البته که باید بدانید این دریاچه مسیرش به سختی اسمش است! به خاطر سختی مسیر و پیاده روی چند روزه بهتر است این گشت را به صورت گروهی یا با راهنماهای کاربلد دریاچه انجام دهید. اسم این دریاچه به یک زبان محلی گرجی، به معنی دریاچه نقره ای است. برای پیدا کردن موقعیت دریاچه، باید سمت شمال غربی نقشه گرجستان در منطقه کوه های اگریسی را بگردید.

5- پارک ملی میتیرالا

اگر با تور باتومی سفر می کنید می توانید با طی کردن یک فاصله ۲۵ کیلومتری، خودتان را به میتیرالا برسانید.  این منطقه جنگلی از مرطوب ترین نقاط گرجستان است! اتفاقا جاده رسیدن به پارک هم بسیار زیبایست و از دو طرف با درختان جنگلی سبز پوشیده شده است. اولین مزیت این پارک ملی دسترسی آن است.

این منطقه با قرارگیری بین دریای سیاه و کوه های آجارستان، طبیعت بسیار ویژه و منحصربه فردی دارد. مسیرهای جنگلی، پل چوبی، آبشار و دریاچه، درختان سبز و گونه های گیاهی و حیوانی بومی بخشی از زیبایی های میتیرالا هستند.

6- دریاچه باتتی

یک منطقه آرام و رویایی که دورتادورش خبری از شهر و شلوغی نیست، برگ های طلایی و نارنجی تمام دریاچه را احاطه کردند و یک چشم انداز مسحورکننده ساخته اند. این دریاچه با این که چندان بزرگ و عمیق نیست اما از جذابیت کم ندارد. اگر اهل کمپ زدن در کنار دریاچه هستید باتتی از بهترین گزینه ها برای شماست. این دریاچه از دو شهر توریستی باتومی و تفلیس فاصله دارد و در منطقه مرکزی ( استان کارتلی-روستای کودمانی) قرار دارد. اما اگر مقصدتان شهرهای مرکزی گرجستان است هیچ جوره از تماشای باتتی غافل نشوید!

7- ارتفاعات بوچورنا

بوچورنا از مرتفع ترین روستاهای گرجستان و اروپا، واقع در شمال توشنی است. همینطور بوچونا از مقاصد محبوب کوهنوردهای گرجستان است و بهتر است برای رفتن به آن تجربه ای در کوه پیمایی و صخره نوردی داشته باشید. تابستان های کوتاه و زمستان های سرد و برفی از ویژگی آب و هوایی این منطقه است. به همین دلیل در فصل های پاییز و زمستان بهتر است برای دیدن بوچورنا برنامه ریزی نکنید.

با وجود تمام این مشکلات اگر قصد صعود به این ارتفاعات را داشته باشید، اقیانوس ابرهای پنبه ای زیر پایتان تمام خستگی تان را از بین می برند. چشم انداز بی نظیر، تنفس هوای پاک، منظره ی صخره و ابر از قشنگی های این روستای مرتفع هستند.

یک حقیقت جالب درباره روستای بوچورنا این است که طبق آمارگیری سال ۲۰۱۴ فقط یک مرد در اینجا ساکن است! به همین دلیل روستا تقریبا خالی از سکنه به حساب میاید و قبل از رفتن لازم است امکانات و موادغذایی موردنیازتان را با خود ببرید.

8- پارک ملی تفلیس

یکی از ساده ترین مقصد ها برای تماشای طبیعت گرجستان، پارک ملی تفلیس است. این پارک در شمال شهر تفلیس قرار دارد و برای رسیدن به آن نیازی به پیاده روی چند ساعته و صخره نوردی نیست! البته خود پارک مساحت زیادی (حدود ۲۴۳ کیلومتر مربع) دارد و برای گشت و گذار در آن بهتر است چند ساعتی را در نظر بگیرید.

پوشش گیاهی پارک ملی تفلیس درختانی مانند بلوط و حیوانات خرگوش، گوزن، خرس قهوه ای، روباه و … است. در اینجا علاوه بر طبیعت بکر می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از آثار تاریخی-مذهبی هم بازدید کنید. صومعه جیواری، سنت جورج، مارتکوپی و زدازنی از آثار کهن این منطقه هستند که با کمی پیاده روی به آنها می رسید. امکانات تفریحی پارک ملی تفلیس شامل میزهای پیک نیک، مسیرهای دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی و ماشین رو است.

9- پارک ملی توشتی

توشتی از سال ۲۰۰۷ در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و سالانه عاشقان طبیعت زیادی را به سوی خود جذب می کند. اگر توشتی را یکی از زیباترین نقاط روی کره زمین معرفی کنیم، اغراق نکرده ایم! شما در این منطقه ترکیبی از قله های برفی، سبزی بی انتها، هوای پاک و دلپذیر، مردمان سنتی با صنایع دستی، شعر و موسیقی بومی، فعالیت دامداران، مه صبحگاهی و هر آنچه از یک طبیعت پاک و خالص نیاز دارید را تجربه می کنید.  اگر در گرجستان اقامت داشتید حتما یک روز را برای بازدید از این پارک ملی و زیبایی های آن اختصاص بدهید. توشتی در ۲۸۰ کیلومتری تفلیس قرار گرفته و دسترسی سختی ندارد. برای رسیدن به اینجا می توانید از تورهای جیپ تفلیس استفاده کنید.

10- منطقه لاکودخی

لاکودخی جان می دهد برای قدم زدن در مسیرهای جنگلی! این طبیعت حفاظت شده با مساحت ۲۴ هکتار در استان کاختی (نزدیکی مرز آذربایجان) قرار دارد. سالانه گردشگران زیادی جذب طبیعت بکر و شگفت انگیز لاکودخی می شوند. به خصوص که وجود آبشار مشهور ۴۰ متری نینوسخوی، طبیعت منطقه را تکمیل کرده است.

بازدیدکنندگان می توانند بدون هیچ نگرانی از بابت مسیر و امنیت، اوقات خوشی را به گردش در طبیعت گرجستان بپردازند چون وجود تابلوهای راهنمای فراوان و مسیرهای مشخص پیاده روی، گشت و گذار در این منطقه را بسیار آسان و مطبوع کرده است.

11- روستای جوتا

جوتا روستایی در منطقه ای آرام و رویایی است که در آن می توانید بهترین لحظات عمرتان را تجربه کنید. اگر به عکاسی علاقه دارید حتما تجهیزات و دوربینتان را همراه خود ببرید زیرا چشم انداز کوهستانی در جوتا وصف ناپذیر است. از نظر امکانات و صرف وعده های غذایی، به خاطر وجود کافه و رستوران ها هیچ نگرانی وجود ندارد.

در جوتا کوه بلندی وجود دارد که مرکز معروف کمپ زتا بر فراز همین کوه است. این کمپ کوهستانی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. برای رسیدن به زتا باید به دامنه کازبکی بروید و از آنجا با حدودا ۹۰۰ متر پیاده روی خودتان را به کمپ برسانید. امکانات این کمپ برای کوهنوردان شامل محل تامین غذا و مواد خوراکی، آب و حمام است.

12- یخچال طبیعی و کلیسای ترینیتی گرگتی

یک مقصد محبوب برای گردشگران ساکن تفلیس (با فاصله ۱۵۲ کیلومتری) یخچال طبیعی و کلیسای گرگتی است. کلیسای ترینیتی گرگتی به عنوان یکی از منحصربه فردترین کلیساهای گرجستان شناخته می شود. جدا از بحث تاریخی و مذهبی چیزی که بازدیدکنندگان را تا اینجا می کشاند طبیعت نفس گیر منطقه است. در اطراف کلیسا انواع مزارع اسب سواری، آب زلال رودخانه چخری، دشت های سرسبز و… وجود دارند. اما خاص ترین جاذبه طبیعی اطراف مربوط به یخچال طبیعی است.

13- دریاچه ریتسا (Lake Ritsa)

دریاچه ریتسا یک مقصد مناسب برای علاقه مندان به طبیعت و بازدید از مناطق دیدنی گرجستان می باشد. این دریاچه با داشتن چندین جزیره کوچک که برخی از آن ها با قایق در دسترس می باشند، یک مکان توریستی محبوب در گرجستان است و به همین دلیل در فهرست تفریحات گرجستان هم جایگاه خاصی، دست وپا کرده. دریاچه ریتسا به خاطر آب فیروزه ای رنگ خود که با نور خورشید تغییر رنگ می دهد، شهرت فراوانی دارد. در کنار دریاچه ریتسا، چندین ساختمان تاریخی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به خانه رئیس جمهور سابق گرجستان و موزه استالین گوری (Stalin Museum) اشاره کرد.

14- دریاچه لاک پشت در تفلیس (Turtle Lake)

دریاچه لاک پشت در تفلیس، یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان می باشد. این دریاچه نماد تفلیس است و بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ این شهر را نشان می دهد. قایق سواری، دوچرخه سواری، پیاده روی و بازدید از پرندگان، بخشی از تفریحات در این دریاچه می باشد. در این دریاچه هیچ لاک پشتی نیست، اما به خاطر شکل مثلثی اش، این دریاچه را لاک پشت می نامند. دریاچه لاک پشت یک مکان زیبا و آرام برای گذراندن اوقات فراغت می باشد. در اطرافش می توانید از پارک ها، رستوران ها، کافه ها و فعالیت های تفریحی مختلف هم استفاده کنید.

15- دریاچه لیسی (Lake Lisi)

این دریاچه به نام یک شاعر گرجستانی معروف به نام لیسا نام گذاری شده. او در یک قصه درام، در کنار این دریاچه به دست مأموران روس کشته شد. دریاچه لیسی با داشتن مناظر زیبا و آرامش بخش، از بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان به حساب می آید. در سفرتان به تفلیس می توانید به این دریاچه بروید و از پارک، رستوران، کافه، موزه و تله کابین لیسی استفاده کنید.

16- دریاچه نوریگلی (Nuri Lake)

دریاچه نوریگلی در باتومی، یکی از معروف ترین جاهای دیدنی گرجستان می باشد. دریاچه نوریگلی یک مکان عالی برای تفریح و استراحت در باتومی است که حتماً باید آن را ببینید. این دریاچه توسط مهندسان روس ساخته شده است و عمقش به طور متوسط 2 متر می باشد.  در دریاچه نوریگلی می توانید قایق سواری را داشته باشید یا با دوچرخه سفری خاطره انگیز بسازید. در شب هم، منظره دریاچه با نورپردازی های بسیار زیبا و چشم نواز تزيين می شود که بر جذابیتش می افزاید.

17- کوه قازبگی (Mount Kazbek)

کوه قازبگی یکی از بلندترین کوه های گرجستان است که با زیبایی های طبیعی و چشم اندازهای خیره کننده اش، یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان محسوب می شود.  کوه قازبگی، نه تنها برای علاقه مندان به فعالیت های ورزشی، بلکه برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ هم جالب توجه می باشد. در اطراف این کوه، روستاهای قدیمی، کلیساهای تاریخی، قلعه های باستانی و موزه های فرهنگی وجود دارد که نشان دهنده تمدن و تاریخ پرافتخار گرجستان می باشند.

18- آبشار ماخونتستی (Makhuntseti Waterfall)

یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی گرجستان که در سفرتان با تور باتومی می توانید از آن بازدید کنید، آبشار ماخونتستی می باشد که در میان جنگل های سرسبز و پر از گل و بوته قرار دارد. آبشار ماخونتستی یک مقصد گردشگری محبوب برای علاقه مندان به طبیعت و عکاسی است که با دیدنش حس آرامش و شادابی را تجربه خواهید کرد. مسیر دسترسی به آبشار ماخونتستی از جاده ای خاکی و پرپیچ وخم عبور می کند و حدود 45 دقیقه زمان می برد.  در مسیر آبشار می توانید از مناظر دیدنی دیگر مثل رود چوروه و روستاهای اطراف لذت ببرید.

19- دره اوکاتسه (Okatse Canyon)

دره اوکاتسه به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در فصول مختلف سال پیشنهاد می شود که در شمال غربی این کشور قرار دارد. در اوکاتسه می توانید با تاریخ و فرهنگ گرجستان اشنایی پیدا کنید و از طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید. این دره با کوه های بلند و برفی، آبشارهای دیدنی، جنگل های سرسبز و روستاهایی با بافت سنتی، دید فوق العاده ای را به شما می دهد.   این دره برای علاقه مندان به کوه نوردی، پیاده روی، سوارکاری، شنا، ماهیگیری و تفریحات دیگر فرصت های زیادی را تدارک دیده.

20- غار پرومتئوس (Prometheus Cave)

بازدید از غار پرومتئوس یک تجربه منحصربه فرد و فوق العاده برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ می باشد و یکی از هیجان انگیزترین جاهای دیدنی گرجستان شناخته می شود. غار پرومتئوس در سال 1984 کشف شد و نام آن برگرفته از اسطوره پرومتئوس (Prometheus) می باشد. به گفته روایات، این شخص در این غار زنجیر شده بود. غار پرومتئوس 16 سالن مختلف دارد که هرکدام شکل و رنگ خاص خود را دارند. در این غار می توانید انواع سنگ های رسوبی مثل استالاکتیت (Stalactite)، استالاگمیت (Stalagmite)، ستون ها، پرده ها و حوضچه های آب را مشاهده کنید. برای بازدید از غار پرومتئوس می توانید از قایق هایی استفاده کنید که در رودخانه داخل غار، حرکت می کنند.

21- دره مارتویلی (Martvili Canyon)

دره مارتویلی یک مقصد مناسب مخصوص افرادی می باشد که در جست و جوی تفریحی هیجان انگیز و کمی ترسناک می باشند. و به خاطر طبیعت بکر و زیبا، رودخانه ای که از وسط آن می گذرد، جنگل های سرسبز و آبشارهای خیره کننده اش معروف شده. در این دره،  می توانید از موزه، کلیسا و قلعه باستانی لذت ببرید و هم با تاریخ و فرهنگ منطقه اشنایی پیدا کنید. همینطور می توانید فعالیت های تفریحی مثل قایق سواری، پاراگلایدینگ، کوه نوردی و غارنوردی را داشته باشید.

22- دره ترسو (Trusso Valley)

در سفرتان به گرجستان پیشنهاد می کنیم حتماً از این دره چشم نواز و دیدنی بازدید کنید.ر با ورود به دره ترسو، رودخانه ای با آب فیروزه ای، چشمه های معدنی، آثار باستانی و روستاهای سنتی زیادی می بینید. از دیگر مواردی که گردشتان در دره ترسو را شیرین تر می کند، وجود مناظر زیبای کوهستانی، جنگل های سرسبز و باغ های میوه می باشد.


جاذبه های گردشگری تاریخی گرجستان

23- مجسمه علی و نینو (Monument Ali and Nino)

مجسمه علی و نینو در باتومی یک اثر هنری زیباست که علاوه بر جذب نگاه گردشگران، توانسته دقایقی ذهن آن ها را هم درگیر خود کند. مجسمه علی و نینو در باتومی داستان عشق بی انتهای دو جوان مسلمان و مسیحی از قفقاز را بیان می کند. این مجسمه هر روز به طور خودکار شروع به حرکت می کند و دو شخصیت را که در ابتدا به هم نزدیک می باشند، به تدریج از هم دور می کند و در نهایت از هم جدا می شوند.

24- مجسمه مادر گرجستان (kartlis deda)

مجسمه مادر گرجستان یکی از معروف ترین جاهای دیدنی تفلیس است که باید در سفرتان به گرجستان از آن بازدید کنید. مجسمه مادر گرجستان (کارتلیس دِدا) در تفلیس به مناسبت چهلمین سالگرد استقلال گرجستان از روسیه ساخته شد. این مجسمه به شکل یک زن گرجستانی است که در دست راستش شمشیر و در دست چپش یک جام را نگه داشته می باشد. شمشیر نشان دهنده شجاعت و افتخار ملی و جام نماد صلح و دوستی با همسایگان می باشد.

25- خیابان روستاولی (Shota Rustaveli Avenue)

اگر سفرتان به گرجستان کوتاه است، بازدید از خیابان روستاولی گزینه مناسبی می باشد، چون  بیشتر دیدنی های گرجستان در این خیابان و اطرافش قرار گرفته اند. این خیابان که به نام یک شاعر مشهور گرجستانی نام گذاری شده، با بناهای تاریخی و فرهنگی فراوانش، گردشگران را به سوی خود جذب می کند. برخی از این بناهای مهم عبارت اند از: موزه روستاولی، تئاتر روستاولی، کلیسای سنت جورج و پارک روستاولی. همینطور در خیابان روستاولی تعداد زیادی فروشگاه ، رستوران ، کافه و گالری هنری مدرن وجود دارد که با محیط قدیمی و سنتی خود، تفاوت فرهنگی جالبی با صنعت مدرنیته گرجی ایجاد می کند.

26- یادمان آزادی (Freedom Monument Tbilisi)

یادمان آزادی در تفلیس یکی از نمادهای مهم و تاریخی جمهوری گرجستان می باشد. این یادمان به مناسبت 70 سالگی رهبر شوروی سابق، ساخته شد؛ اما پس از فروپاشی شوروی و استقلال گرجستان، نام و معنایش تغییر کرد و به نشانه ای از آزادی گرجستان تبدیل شد.

این بنا از بتن و فولاد ساخته شده است و شامل چندین تصویر نمادین از تاریخ و فرهنگ گرجستان می باشد. برخی از این تصاویر عبارت اند از: صلح، دوستی، همبستگی، مقاومت، پیروزی، قهرمانی، دین، عشق و زندگی.

27- تندیس پادشاه واختانگ یکم (Statue of King Vakhtang)

تندیس پادشاه واختانگ یکم در تفلیس، یکی از جاهای دیدنی گرجستان می باشد. گرجی ها این تندیس را نماد قدرت، شجاعت و افتخار ملی گرجستان می دانند. این تندیس به مناسبت هزارمین سالگرد تولد پادشاه واختانگ یکم، بنیان گذار اتحاد گرجستان، ساخته شد و جنسی از برنز دارد و در حال سوار شدن بر اسب طراحی شده.

28- میدان پیازا (Piazza Square batumi)

میدان پیازا از معروف ترین جاهای دیدنی باتومی می باشد و با معماری زیبا و منحصربفرد، شما را به سمت خودش می کشاند. در اطراف میدان پیازا، ساختمان های رنگارنگ با اشکال هندسی متنوعی وجود دارد که گشت وگذار را برایتان شیرین تر می کند. در شب نیز، نورپردازی های زیبایی در این میدان انجام می شود که نگاهتان را از هر سویی جذب می کند.

این میدان، یکی از مکان های دیدنی گرجستان است که فرصتی عالی برای گذراندن وقت با خانواده و دوستان را در اختیارتان می گذارد. رستوران ها، کافه ها، فروشگاه ها و موزه های متعددی در این منطقه وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید و مدتی را برای خودتان چرخ بزنید.

29- ساختمان پارلمان گرجستان (Georgian Parliament Building)

ساختمان پارلمان در تفلیس یکی از نمادهای سیاسی و تاریخی این کشور است و جزو جاذبه های گرجستان قرار می گیرد. این ساختمان با سبک معماری نئوکلاسیکش، شاهد بسیاری از رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی در طول تاریخ بوده.

امروزه، ساختمان پارلمان گرجستان به شهر کوتایسی نقل مکان کرده است و ساختمان زیبایی که در تصویر زیر به عنوان ساختمان پارلمان در تفلیس می بینید، به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل شده. خوب است بدانید این ساختمان در خیابان روستاولی قرار گرفته می باشد.

30- تندیس مدیا (Medea Monument Batumi)

این تندیس یک شخصیت اسطوره ای از یونان است که پشم طلایی یک حیوان را به دست گرفته، مدیا، دختر پادشاه کولخیدا بود که به یاسون برای دزدیدن پشمِ زرین کمک کرد. براساس افسانه ها، یاسون و دختر پادشاه با یکدیگر ازدواج کردند و صاحب فرزند شدند. سال ها بعد، یاسون مدیا را ترک کرد و عاشق دختر کرئون شد. مدیا هم در پس این اتفاقات از شدت خشم و غم، فرزندان خود را کُشت! این بنا، یادبودی از این داستان تاریخی می باشد.

31- برج الفبا (Alphabetic tower)

برج الفبای گرجی مثل برج میلاد تهران که در صدر تفریحات تهران است، در بلندترین نقطه خود، یک رستوران چرخان دارد که با قرارگیری در آن می توان منظره ای زیبا از شهر باتومی را دید. برج الفبا در باتومی، یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان می باشد. این برج 33 طبقه ای با هدف نمایش الفبای گرجی ساخته شده. البته که برج میلاد تهران به معنای واقعی، باشکوه تر و بزرگ تر از برج الفبای باتومی است! برای رسیدن به این رستوران، می توانید سوار بر آسانسور شوید و 130 متر ارتفاع را تا بالای این برج طی کنید.


قلعه های گرجستان

32- قلعه آنانوری (Ananuri Fortress)

قلعه آنانوری در تفلیس یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان می باشد. این قلعه شامل دو کلیسای ارتدوکس جورجی، چندین برج دفاعی و خانه های مسکونی می شود.  این قلعه در دوران جنگ های صفویه و عثمانی به عنوان پایگاه نظامی استفاده می شده و امروزه یکی از مقاصد گردشگری محبوب در تفلیس است که بازدیدکنندگان را با تاریخ، فرهنگ و طبیعت زیبای این منطقه آشنا می کند.

33- قلعه ناریکالا (Narikala Fortress)

قلعه ناریکالا یکی از بناهای تاریخی و باستانی تفلیس است که روی تپه ای در مرکز شهر واقع شده است و چشم اندازی فوق العاده را از بالا به بازدیدکنندگان نشان می دهد. در طول تاریخ چندین بار توسط ایرانیان، عثمانی ها، روس ها و دیگر اقوام به قلعه ناریکالا حمله شده. هم اکنون بخش هایی از دیوارهای قلعه بازسازی شده است و به عنوان بخشی از جاهای دیدنی گرجستان از آن بازدید می شود.


اشنایی با صومعه، مساجد و کلیساهای گرجستان

34- صومعه گلاتی (Gelati Monastery)

صومعه گلاتی یکی از آثار تاریخی و مذهبی مهم در شهر کوتائیسی گرجستان می باشد و در قرن 12 میلادی ساخته شده. صومعه گلاتی شامل سه کلیسای اصلی، تعدادی کلیسای کوچک تر و چندین بنای دیگر می باشد و به عنوان یک مرکز فرهنگی و علمی در دوران طلایی گرجستان شناخته می شود.

صومعه گلاتی سال هاست که به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است و از جاذبه های گردشگری گرجستان محسوب می شود. داخل کلیساهای این صومعه، با نقاشی های دینی و تاریخی زینت داده شده که برخی از آن ها به قرون وسطا مربوط می شود.

35- صومعه بودبه (Bodbe Monastery)

صومعه Bodbe Monastery در کشور گرجستان واقع شده و یکی از مکان‌های مقدس برای مسیحیان ارتدکس است. این صومعه به دلیل مربوط بودن به مادر شاهزاده گرجستانی، سنت نینو، برای زیارت کنندگان مهم است. این صومعه دارای یک آیینگاه زیبا و معابد قدیمی است که باعث جذابیت بیشتر این مکان می‌شود.

36- صومعه موتسامتا (Motsameta Monastery)

صومعه Motsameta Monastery نیز در نزدیکی شهر کوتایسی گرجستان واقع شده و یکی از مکان‌های مهم و معروف برای زیارت است. این صومعه به دلیل زیبایی طبیعی اطراف و معماری خیره کننده‌اش مورد توجه گردشگران قرار دارد. صومعه Motsameta Monastery به عنوان یک مرکز تاریخی و مذهبی در گرجستان شناخته شده و هر ساله مقدمات زیادی از گردشگران و زائران را به خود جلب می‌کند.

37- مسجد باتومی (Batumi Central Masjid)

مسجد Batumi Central Masjid یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد شهر باتومی در کشور گرجستان است. این مسجد با معماری زیبا و منحصر به فرد خود، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر است. با دیوارهای بلند و زیبا، مینارهای آرلابه، و دکوراسیون داخلی فوق العاده، این مسجد مکانی مقدس و آرام برای نمازگزاران مسلمان است.

38- کلیسای جامع سوتیتسخولی (Svetitskhoveli Cathedral)

کلیسای Svetitskhoveli Cathedral یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین کلیساهای گرجستان است. این کلیسای قدیمی، نمایی شبیه به انیمیشن های والت دیزنی دارد.  این کلیسا به عنوان محل تدفین سن جرجی، که یکی از اهمترین شخصیت‌های مذهبی گرجستان است، شناخته می‌شود. با معماری گرجی-ارمنی و زیبایی‌های داخلی آن، این کلیسا مقصد زیارتی برای گردشگران و مسافران مذهبی است.

39- کلیسای جواری (Jvari Church)

کلیسای جواری در مستختا یکی از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای مذهبی در لیست مکان های دیدنی گرجستان می باشد. این کلیسا در محله ای با همین نام قرار دارد و از بالای تپه ای به شهر تفلیس مشرف می باشد. کلیسای جواری  پناهگاه بسیاری از پادشاهان گرجستان بوده و نقش مهمی را در تاریخ این کشور ایفا می کند. مسیر دسترسی به این کلیسا از تفلیس بسیار آسان می باشد. علاوه بر اینکه راهی بیست و پنج کیلومتری، پیش رویتان است، می توانید روی راهِ صاف رسیدن به این کلیسا، حساب کنید.

40- کلیسای جامع سنت جورج (Saint George's Church)

این کلیسا با سبک معماری خاص و دکور زیبایش، یکی از جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می آید. کلیسای جامع سنت جورج در تفلیس، یکی از قدیمی ترین کلیساها در لیست مکان های دیدنی گرجستان می باشد و مثل دیگر بناهای باستانی در طول تاریخ، چندین بار بازسازی و مرمت شده.

کلیسای جامع سنت جورج محل تاج گذاری، دفن پادشاهان گرجستان و حتی زندان آن ها بوده. جالب است بدانید که کلیسای جامع سنت جورج زمانی تحت سلطه پادشاهان ایرانی بوده؛ اما بعداز مدتی پادشاه گرجی، آن را پس گرفته.  با توجه به اینکه این کلیسا داخل فضای شهری قرار گرفته، در یک روز، هم می توانید از جاهای دیدنی گرجستان بازدید کنید، هم می توانید گشتی در اطرافش بزنید. پیشنهاد ما این است که پس از بازدید از رودخانه کورا (Kura River)، روزتان را با چشیدن غذاهای گرجستان به اتمام برسانید. البته در نزدیکی این کلیسا شعبه مک دونالد هم هست که در صورت نیاز می توانید از آن، برای صرف وعده روزانه استفاده کنید.

41- کلیسای جامع تثلیث (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi)

کلیسای Holy Trinity Cathedral of Tbilisi یکی از بزرگترین کلیساهای اورتودوکس جهان است و در شهر تفلیسی، پایتخت گرجستان واقع شده است. این کلیسا به عنوان یکی از نمادهای معماری و فرهنگی این شهر شناخته می‌شود و یک جاذبه گردشگری مهم برای بازدیدکنندگان است.

Holy Trinity Cathedral of Tbilisi در سال 2004 به پایان رسید و طراحی آن توسط معمار گرجی، آرچیل کیکویه است. این کلیسا به دلیل طراحی زیبا و ابعاد بزرگ خود، یکی از مقصدهای مهم برای علاقمندان به معماری و هنر است. همچنین، این کلیسا به عنوان یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای جامعه محلی نقش مهمی ایفا می‌کند.

از نکات جالب درباره Holy Trinity Cathedral of Tbilisi این است که ارتفاع آن بیش از ۱۰۰ متر است و توانایی جذب هزاران بازدیدکننده را دارد. همچنین، این کلیسا دارای زیبایی‌های معماری منحصر به فردی است که باعث جذب توریست‌ها از سراسر دنیا شده است.

42- کلیسای جامع سیونی (Zion Cathedral of Tbilisi)

کلیسای Zion Cathedral of Tbilisi یکی از کلیساهای باستانی و تاریخی شهر تفلیسی است که به دلیل زیبایی معماری خود و اهمیت تاریخی، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر محسوب می‌شود. این کلیسا در قلب شهر تفلیسی واقع شده و به عنوان یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی این شهر شناخته می‌شود.

Zion Cathedral of Tbilisi دارای معماری منحصر به فردی است که نشان از تأثیرات مختلف فرهنگی و هنری در طول تاریخ دارد. این کلیسا به عنوان یک مکان مقدس برای مسیحیان و همچنین یک موزه معماری برای علاقمندان به هنر و تاریخ شناخته می‌شود.

بازدید از کلیسای Zion Cathedral of Tbilisi به بازدیدکنندگان فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ گرجستان می‌دهد. این کلیسا به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی برای اهالی محلی و گردشگران اهمیت زیادی دارد و همواره مورد توجه و تحسین قرار می‌گیرد.

43- کلیسای آنچیسخاتی (Anchiskhati Basilica)

این کلیسا تاریخ پرفرازونشیبی دارد و بارها تخریب و بازسازی را به خود دیده. امروزه، کلیسای آنچیسخاتی یک نماد ملی و مذهبی برای اهالی گرجستان می باشد. با ورود به این کلیسا، چهار گنبد، دو مناره، دو باب و چندین نقش برجسته و نقاشی داخلی تماشایی را می بینید.

44- کلیسای ترینیتی گرگتی (Gergeti Trinity Church)

کلیسای ترینیتی گرگتی در گوری، نماد فرهنگ و هویت گرجستان است و هر ساله گردشگران زیادی جذب می کند. البته مسیر رسیدن به این کلیسا مقداری دشوار است و اگر اهل پیاده روی های طولانی مدت نیستید، باید نام این کلیسا را از لیست جاهای دیدنی گرجستان برای خودتان خط بزنید.

کلیسای ترینیتی گرگتی در گوری، یکی از جذاب ترین و مهم ترین بناهای تاریخی در لیست جاذبه های گرجستان می باشد. این کلیسا روی یک تپه قرار دارد و منظره ای خیره کننده را از بالای شهر به شما نشان می دهد. با ورود به داخل کلیسا نقش های دینی و تاریخی به چشم می خورد که روی دیوارها و سقف نقاشی شده اند.

45- کلیسای جامع باگراتی (Bagrati Cathedral)

این کلیسا به دستور ملکه گوراندوخت ساخته شد و به افتخار پادشاه باگرات سوم به اسم باگراتی نام گذاری شد. این کلیسا هم مثل دیگر کلیساهای گرجستان در طول تاریخ، چندین بار تخریب و بازسازی شده. برخی از منتقدان بر این باورند که بازسازی کلیساها باعث از بین رفتن ارزش تاریخی و فرهنگی آن می شود؛ اما بسیاری از مردم گرجستان به کلیسای باگراتی افتخار می کنند و آن را به عنوان نشانه ای از استقلال و هویت ملی خود می دانند. کلیسای باگراتی با سنگ های سفید و سقف آبی ساخته شده و نمایی زیبا درون یک دشت سبز را به نمایش می گذارد.

46- کلیسای جامع مادر مقدس (Holy Mother Virgin Cathedral)

کلیسای جامع مادر مقدس در باتومی یکی از جاهای دیدنی گرجستان می باشد و با الهام از معماری قرون وسطا در گرجستان طراحی شده  و با 4 گنبد، 2 برج و 1 صحن بزرگ در بافتِ شهری باتومی قرار دارد. به عبارتی این کلیسا، در محله باتومی باکو واقع شده که نزدیک به دریای سیاه و پارک میراکل می باشد.


معرفی بهترین موزه های کشور گرجستان

47- موزه باستان شناسی (Batumi Archaelogical museum)


موزه باستان شناسی در باتومی، یکی از جاذبه های گرجستان می باشد. در این موزه بیش از 12 هزار اثر از دوران های مختلف تاریخی، به نمایش گذاشته شده. موزه باستان شناسی در باتومی به بررسی تاریخچه و فرهنگ منطقه کلختی و آجارا می پردازد. در این موزه، می توانید آثار هنری، سکه ها، سفال ها، زیورآلات، اسلحه ها و لباس ها را ببینید.

48- موزه دادیانی (Dadiani Palace Museum)

موزه دادیانی یک مقصد گردشگری بسیار محبوب و دیدنی است که بازدیدکنندگان را با تاریخ، فرهنگ و هنر گرجستان و جهان آشنا می کند. به همین علت آن را یکی از بهترین جاذبه های گرجستان می دانند. این موزه بیش از چهل هزار قطعه هنری از دوران مختلف تاریخی و فرهنگی دارد که قدمت برخی از آن ها به قرون وسطا برمی گردد. موزه دادیانی در زوگدیدی، نمونه ای از تنوع هنر گرجستان و منطقه قفقاز است که شامل نقاشی، مجسمه سازی، خوش نویسی، سفالگری، جواهرات و فرش می شود. اینجا مجموعه ای از آثار هنرمندان بین المللی معروف مثل پابلو پیکاسو (Pablo Picasso)، سالوادور دالی (Salvador Dali)، هنری ماتیس (Henri Matisse) و پائول گوگن (Paul Gauguin) را خواهید دید.

49- موزه تاریخ (Tbilisi History Museum)

موزه تاریخ تفلیس، در لیست جاهای دیدنی گرجستان قرار گرفته (واقع شده در خیابان روستاولی) با بیش از 140 هزار قطعه نمایشی از تاریخ، فرهنگ و هنر گرجستان، مکان مناسبی برای گشت وگذار محسوب می شود. موزه تاریخ در تفلیس همینطور محل برگزاری نمایشگاه های موقت و رویدادهای فرهنگی است که با هدف آشنایی با جنبه های مختلف تاریخ و فرهنگ گرجستان و جهان برپا می شوند. موزه تاریخ در تفلیس شامل چندین بخش است که هرکدام به موضوعات مختلفی اختصاص دارند. برخی از این بخش ها عبارت اند از: بخش باستان شناسی، بخش سکه و پول، بخش نقاشی، بخش مجسمه سازی، بخش قوم شناسی و بخش مدرن.

50- موزه الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani House Museum)

این موزه در خانه ای قدیمی واقع در خیابان شوتای روستاولی قرار دارد. موزه الن آخولدیانی شامل گالری های مختلفی است که نقاشی ها، مجسمه ها، طراحی ها، عکس ها و فیلم های الن را به نمایش می گذارند. در این موزه برنامه های آموزشی، کارگاه های هنری، سخنرانی ها و نمایش های فیلم برگزار می شود. موزه الن آخولدیانی یک فضای باز و دوستانه برای علاقه مندان به هنر و فرهنگ گرجی است و شرایطی را فراهم می کند که گردشگران بتوانند با زندگی و آثار این هنرمند بزرگ آشنا شوند.

51- موزه ملی گرجستان (Georgian National Museum)

این موزه یکی از جاهای دیدنی گرجستان در شهر تفلیس است که بازدیدکنندگان را با تاریخ غنی و پیچیده این کشور آشنا می کند. یکی از بزرگ ترین و مهم ترین موزه های تاریخی و فرهنگی برای گرجی ها، موزه ملی گرجستان در تفلیس می باشد. این موزه  چند بخش مختلف دارد که هرکدام به موضوعاتی مثل باستان شناسی، نقاشی، جنگ جهانی اول و دوم، تاریخ معاصر گرجستان و حقوق بشر اختصاص دارد. موزه ملی گرجستان نمایشگاه های متنوعی را برگزار می کند. هنگام بازدید از آن، اگر شانس با شما یار باشد، می توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در جشنواره هایی شرکت کنید که در این موزه برگزار می شود.


آریسا پرواز، برترین آژانس گردشگری و برگزار کننده تور تفلیس و باتومی!

آیا به دنبال یک سفر فوق العاده و خاطره انگیز هستید؟ آریسا پرواز، برترین آژانس گردشگری با تجربه در ارائه تورهای تفلیس، باتومی و ترکیبی تفلیس و باتومی آماده به خدمت رسانی به شما می باشد. با اعتماد به آریسا پرواز، شما می توانید بهترین تجربه سفر خود را داشته باشید و لحظاتی خاص و فراموش ناپذیر در کشورهای زیبای گرجستان و ترکیه را تجربه کنید.

تورهای تفلیس، باتومی و تور ترکیبی تفلیس و باتومی با برنامه های متنوع و جذاب از جمله بازدید از جاذبه های گردشگری معروف، خرید از بازارهای محلی، اقامت در هتل های لوکس و سرویس های حرفه ای ارائه می شود. اگر می خواهید یک سفر استثنایی را تجربه کنید، با ما تماس بگیرید و تور مورد نظر خود را رزرو کنید. آریسا پرواز، همیشه در کنار شماست تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهد.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید