جاذبه های گردشگری روسیه

1403/03/13 جاهای دیدنی
کپی لینک مطلب

روسیه، بزرگ ترین کشور جهان، کشور شگفتی ها و زیبایی ها، مجموعه ای از جاذبه های گردشگری متنوع و بی نظیر است، از شهرهای تاریخی و روستاهای زیبا تا میراث هنری و فرهنگی و طبیعت منحصربه فرد آن نشانه این جاذبه هاست و شما می توانید در تور روسیه این ها تجربه کنید، فرقی نمی کند که طرفدار فرهنگ و هنر باشید و به آثار مشهورترین هنرمندان و نویسندگان، بناهای قدیمی و تاریخی، ماجراجویی در طبیعت و ... علاقه داشته باشید، در روسیه با هر سلیقه ای میتوانید جاذبه گردشگری مناسب با علایق تان پیدا کنید و از آن لذت ببرید.

در این مقاله به طور کامل با جاذبه های گردشگری کشور روسیه آشنا می شوید، با ما همراه شوید و از این مطلب کاربردی به بهترین شکل استفاده کنید.


آریسا پرواز، مجری تور روسیه از شما دعوت می کند برای بازدید از این کشور زیبا و داشتن یک سفر خاطره انگیز با بهترین قیمت (کاملا رقابتی) از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در وب سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

این مطلب را برای دسترسی آسان تر شما عزیزان، به این بخش ها تقسیم کرده ایم:

  • معرفی معروف ترین کلیساها، مساجد و صومعه های روسیه
  • معرفی بهترین موزه های گردشگری در روسیه
  • جاذبه های گردشگری طبیعی در روسیه
  • کاخ های معروف در روسیه
  • جاذبه های تفریحی در روسیه
  • مهمترین محله، میدان و خیابان های کشور روسیه
  • جاذبه های گردشگری تاریخی در روسیه



معرفی معروف ترین کلیساها، مساجد و صومعه های روسیه

1- کلیسای جامع کازان؛ زیباترین کلیسا در روسیه


یکی از جذاب ترین کلیساهای جهان، کلیسای جامع کازان است که به مادر کلیساهای سن پترزبورگ شهرت دارد. این بنا مساحت 6200 مترمربع داشته و به سبک معماری امپراتوری در ابتدای قرن نوزدهم ساخته شده است و حالا یکی از مهم ترین کلیساهای ارتدکس روسیه می باشد. اگر مسافر تور روسیه بودید بازدید از این کلیسا را حتما در برنامه های خود قرار دهید.

2- کلیسای کاتولیک مریم مقدس، کلیسایی واقع شده در مسکو


اگر عاشق کلیساهایی هستید که نقش و نگارهای زیبایی دارند این جاذبه گردشگری در روسیه شما را شگفت زده می کند، القای صفت ماندگار و شگفت انگیز الحق لایق این کلیساست، کلیسایی با طراحی خاص با آجرهای قرمز! بیشتر مردم روسیه دین مسیحیت ارتدوکس را دنبال می کنند اما کلیسای جامع مریم مقدس کلیسای کاتولیک قرن نوزدهمی به سبک معماری نئوگوتیک است که در مرکز مسکو قرار دارد و اگر با تور مسکو سفر می کنید باید آن را ببینید. این کلیسا در منطقه مرکزی و اداری شهر واقع شده و یکی از سه کلیسای کاتولیک در مسکو و بزرگترین کلیسای کاتولیک روسیه می باشد.

3- کلیسای ناجی در خون؛ کلیسای قرون وسطایی جذاب


این کلیسا که با نام های کلیسای ناجی خون ریخته شده یا کلیسای قیام مسیح هم شناخته می شود که برای بزرگداشت تزار الکساندر دوم بنا نهاده شده. معماری این کلیسا با دیگر کلیساهای سن پترزبورگ متفاوت است و به سبک قرون وسطایی ساخته شده. این بنا حدود 7500 مترمربع موزاییک دارد که روی هریک، آیات کتاب مقدس و نگاره های مختلف رسم شده. این کلیسا هم بنای زیبا و حیرت انگیزی دارد و شما را شگفت زده خواهد کرد.

4- کلیسای جامع سنت ایزاک در سن پترزبورگ


کلیسای جامع سنت ایزاک یکی دیگر از کلیساهای مهم سن پترزبورگ است که در قرن 19 به دستور الکساندر اول بنا شده و اکنون به عنوان موزه و محل انجام مراسمات مذهبی خاص مورداستفاده قرار می گیرد. معماری خاص این بنا (در سبک باروک و کلاسیک) به همراه مجسمه های دیدنی از حواریون، کاشی کاری های ظریف، نقاشی ها و شمایل زیبای فرشتگان باعث شده توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

5- کلیسای فرشته مقرب در مسکو


یپنجمین کلیسای روسیه که در این مطلب معرفی می کنیم فرشته مقرب مسکو است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو در ناحیه کرملین بین کاخ کرملین و برج ناقوس ایوان مخوف واقع شده، یعنی می توانید علاوه بر بازدید از این جاذبه گردشگری مسکو، به جاهای دیدنی دیگر این شهر هم سر بزنید. این کلیسا یکی از کلیساهای ارتدکس روسی به شمار می آید که ساخت آن در قرن سیزدهم میلادی آغاز شد، این بنا به خاطر معماری روسی خود و اینکه محل اصلی دفن تزارهای روسیه بوده است شهرت دارد.

6- کلیسای جامع سنت باسیل؛ از جذاب ترین کلیساهای جهان


یکی از جذاب ترین و خاص ترین جاهای دیدنی روسیه در مسکو، کلیسای جامع سنت باسیل است و هر جا حرف از مسکو می شود طرحی از این کلیسا به چشم می خورد. این کلیسا در قرن شانزدهم ساخته شده و تا مدت ها به عنوان مرتفع ترین بنای قاره اروپا به حساب می آمد. این کلیسا به عنوان موزه فعالیت می کند و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.

7- کلیسای جامع بشارت؛ واقع شده در مسکو


اگر گذرتان به میدان سرخ مسکو خورد، به دنبال این کلیسای زیبا هم بگردید، کلیسای قرن پانزدهمی بشارت در ناحیه کرملین مسکو و در نزدیکی میدان سرخ قرار دارد. معماری این کلیسا تلفیقی از معماری روسی و یونانی است و تزئینات و دکوراسیون بسیار زیبایی دارد. جذاب ترین بخش این کلیسا را می توان 9 گنبد معروف و طلایی رنگ آن دانست که جلوه خیره کننده ای به آن بخشیده اند.

8- صومعه دانیلوف و ارامگاه هنرمندان بزرگ


صومعه دانیلوف مقر رسمی کلیسای ارتدوکس روسیه و حتی قدیمی ترین صومعه مسکو است و خیلی ها معتقد هستند که قدمت بنای اصلی این صومعه به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. در این صومعه، نویسندگان و هنرمندان بسیاری مثل نیکلای گوگول دفن شده اند.

9- مسجد جامع مسکو؛ از مساجد دیدنی در مسکو


اگر دوست دارید از مساجد کشور روسیه هم دیدن کنید مسجد جامع مسکو میزبان خوبی برای شماست، این مسجد زیبا تارتار نام دارد و در سال 1904 تأسیس، اما در سال 2011 تخریب شد. بار دیگر این بنا در سال 2015 بازسازی شد و اکنون با 30 هزار مترمربع مساحت و 6 طبقه، یکی از مساجد زیبا و فعال مسکو محسوب می شود. مطمئنیم از تماشای این مسجد به اندازه کلیساها لذت خواهید برد!

10- صومعه ناوادویچی؛ صومعه ای حیرت انگیز


صومعه ناوادویچی (نوودویچی) مشهورترین صومعه مسکو است که به عنوان یادبودی از پیروزی روسیه در جنگ با لهستان و لیتوانی در قرن 16 ساخته شده. صومعه ناوادویچی در سال 2004 به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته شد. بنای این صومعه از زمان ساخت تا به حال دست نخورده مانده و اگر عاشق بناهای تاریخی هستید روح شما را ارضا می کند. در گورستان این صومعه اشخاص مشهوری همچون آنتوان چخوف و مایاکوفسکی دفن شده اند.

11- صومعه نووسپاسکی ، تاریخی و جالب


صومعه نووسپاسکی یکی از قدیمی ترین صومعه های مسکو بوده و زمان ساخت آن به قرن 14 میلادی برمی گردد. اگر همچنان پیگیر بازدید از صومعه ها هستید این جاذبه گردشگری را هم به لیست جاهایی که باید در روسیه ببینید اضافه کنید.


معرفی بهترین موزه های گردشگری در روسیه

12- پارک و موزه تساریتسینو در روسیه


املاک تساریتسینو در جنوب مسکو بزرگترین املاک اشرافی در روسیه است که بیشتر از 400 هکتار مساحت دارد. در این منطقه که ساخت آن به قرن 18 برمی گردد، باغ های باشکوه با گذرگاه های طاق دار، برکه ها و چشمه های مختلف وجود دارد. در این املاک، موزه تساریتسینو قرار دارد که به عنوان موزه های هنرهای تزیینی شناخته می شود و اقلام مختلف هنری از روسیه و دیگر کشورهای اروپایی در آن به نمایش درآمده. پس بازدید از این جاذبه گردشگری و موزه مهم روسیه برای هنردوستان الزامی است.

13- موزه ارارتا؛ موزه هنرهای معاصر سن پترزبورگ


این موزه بزرگترین موزه هنرهای معاصر شخصی در روسیه است که جزو مهمترین جاهای دیدنی سن پترزبورگ به حساب می آيد. در این موزه 5 طبقه، بیشتر از 2800 اثر هنری از سال 1950 وجود دارد که می توانید از تماشای آن ها غرق در لذت شوید. ساختمان این موزه مربوط به نیمه قرن بیستم بوده و از جمله ساختمان های حزب کمونیست در سن پترزبورگ به شمار می آید.

14- موزه هنر سوچی


موزه بعدی که ارزش دیدن را دارد و آن را معمولا به همه موزه گردهای روسیه معرفی می کنیم، موزه هنر سوچی است که در شهر سوچی یا پایتخت تابستانی روسیه قرار دارد. بنای این موزه در سال 1936 با سبک معماری کلاسیک ساخته شد و یکی از جذاب ترین ساختمان های شهر سوچی به شمار می آید. اثرهای هنری بی شماری مثل آثار نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی در کنار جواهرآلات باستانی، جام های نقره، سلاح های سرد و عتیقه های نقره از قرن اول و دوم میلادی در این موزه قابل مشاهده خواهند بود.

15- گالری ترتیاکوف؛ گنجینه ملی روسیه


پاول ترتیاکوف، تاجر متمول روس، در سال 1856، نگارخانه ترتیاکوف را تأسیس کرد. او با علاقه وافری که به آثار هنری هنرمندان کشورش داشت، طی 40 سال، بیش از 2000 اثر هنری را جمع آوری کرده بود و درنهایت کلکسیون خود را برای شهر مسکو به یادگار گذاشت. این گنجینه ملی روسیه اکنون بیش از 190 هزار اثر هنری از قرن 11 تا 21 میلادی را در خود جای داده است و بهترین موزه هنری روسی محسوب می شود.

16- موزه تسلیحات کرملین در کاخ کرملین


موزه تسلیحات یا موزه اسلحه خانه بخشی از کاخ بزرگ کرملین است که گنجینه ای از اشیای زینتی ارزشمند و جواهرات سلطنتی از قرن دوازدهم تا قرن بیستم در آن به نمایش در می آید. این مکان قبلاً به عنوان اسلحه خانه کاخ کرملین شناخته می شد و به دستور پتر کبیر، گروهی از طلاسازان و اسلحه سازان و نقاشان در این مکان گردهم آمدند و باکیفیت ترین و مجلل ترین لباس، اسلحه ها و جواهرات را تولید کردند. حالا می توانید حدود 4 هزار شی گرانبها، لباس های مجلل و تاج و تخت های طلایی را در این موزه ببینید.

17- موزه صندوق الماس


این موزه در سال 1967 در نزدیکی کاخ کرملین افتتاح شد و کم یاب ترین و نادرترین جواهرات قرن 18 تا 20 را در آن می توانید ببینید. موزه صندوق الماس با دستور پتر اول برای حفاظت از اشیاء گرانبهای دولت ساخته شد و حالا محل نگهداری مجموعه ای از جذاب ترین و گرانبهاترین جواهرات سلطنتی می باشد. از جمله جواهرات خاص این موزه می توان به بزرگ ترین یاقوت کبود تراش خورده در جهان یا شمش طلای 36 کیلوگرمی، معروف به مثلث بزرگ اشاره کرد.

18- موزه گولاگ مسکو


موزه تاریخی گولاگ در سال 2004 افتتاح شد تا آثار دوران سیاه دیکتاتوری استالین را در برابر چشم همگان به نمایش بگذارد. ساختمان این موزه، یک بنای مسکونی است که اکنون با طراحی و نورپردازی های خاص، تبدیل به یک بنای مخوف با روایتی دردآور شده. این موزه یادبود قربانیان دوران اتحاد جماهیر شوروی است و بازدیدکنندگان در آن، با واقعیت گولاگ یا همان اردوگاه های کار اجباری شوروی آشنا می شوند. در این موزه، اتاق های شکنجه، سلول های انفرادی، نامه ها و خاطرات واقعی قربانیان گولاگ را می بینید.

19- موزه هنر پوشکین؛ از مهم ترین موزه های روسیه


اگر از موزه گردی در روسیه خسته نشدید این مورد را هم به لیست جاهای دیدنی روسیه اضافه کنید، موزه هنر پوشکین به عنوان غنی ترین موزه هنر اروپایی شناخته می شود که در مسکو قرار دارد. این موزه در سال 1912 افتتاح شد و بیش 700 هزار اثر هنری از دوره های مختلف در این موزه به نمایش درآمده. آثار هنرمندان مشهوری همچون ساندرو بوتیچلی، پابلو پیکاسو، پل گوگن و آثاری از یونان باستان، قرون وسطی، دوران رنسانس و… را می توانید در موزه هنرهای پوشکین مسکو ببینید.

20- اقامتگاه تابستانی استالین در روسیه


شهر سوچی به قدری خوش آب وهواست که استالین آن را برای اقامت تابستانی خود در نظر گرفته بود. اقامتگاه او در شهر سوچی، حالا تبدیل به موزه شده و همه وسایل و دکوراسیون آن دقیقاً به همان شکل سابق حفظ شده. این بنا به رنگ سبز رنگ آمیزی شده و در جنگل قرار دارد؛ چراکه استالین همیشه نگران سوءقصد به جان خود بود. اگر یک جاذبه تفریحی-طبیعی-تاریخی می خواهید از این موزه حتما دیدن کنید.

21- موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ در روسیه


در نهایت موزه آرمیتاژ را آخرین موزه لیست خود قرار می دهیم تا شما خوانندگان عزیز را خسته نکنیم، باید بدانید موزه های روسیه به همین جا ختم نمی شود و می توانید بازهم از میان آن ها موردهای جذاب دیگری را هم پیدا کنید. در هر حال باید بدانید این موزه بر ساحل رودخانه نوا قرار گرفته و یکی از 5 موزه برتر جهان، یکی از بزرگ ترین موزه های جهان و قدیمی ترین نگارخانه های هنری و موزه های تاریخ و فرهنگ بشری می باشد. پس متوجه شدید که این موزه کاملا ارزش بازدید را دارد و می توانید در محیط آن عکس های خوبی هم بگیرید.


جاذبه های گردشگری طبیعی در روسیه

22- رودخانه نوا؛ رگ حیاتی سن پترزبورگ


سن پترزبورگ رودخانه نوا را در قلب خود قرار داده که شریان حیاتی این شهر محسوب می شود. این رودخانه از دریاچه لادوگا سرچشمه می گیرد و به خلیج فنلاند می ریزد. در کناره های این رود، فستیوال های متعددی برگزار می شود و بسیاری از جاذبه های دیدنی این شهر مثل میدان کاخ سن پترزبورگ در نزدیکی این رود قرار گرفته اند. پس برای یک پیاده روی دل انگیز و خاطره انگیز این رودخانه را انتخاب کنید.

23- رودخانه مسکوا؛ از مهم ترین رودهای روسیه


بگذارید همین ابتدا بگوییم که قایق سواری یا سفر با کشتی های لوکس یا صرف غذا بر روی رستوران های شناور، از تفریحاتی می باشند که می توانید در رود مسکو انجام دهید. رود مسکوا با 502 کیلومتر طول به رود ولگا می پیوندد و وارد دریای کاسپین می شود. این رود از مرکز شهر مسکو عبور کرده و مشهورترین جاذبه ها و دیدنی های مسکو همچون کلیسای جامع مسیح منجی، مجسمه بزرگ پتر یکم و پارک گورکی در نزدیکی آن قرار گرفته اند.

24- دریاچه بایکال؛ از جاهای دیدنی های روسیه


این دریاچه با کوه های پوشیده از برف و جنگل های تایگای سیبری احاطه شده است و بازدید از آن، چشمان شما را به صحنه های بکر طبیعی روشن می کند. دریاچه بایکال یکی از جاهای دیدنی روسیه در قسمت جنوبی سیبری است که به عنوان قدیمی ترین دریاچه جهان با 25 تا 35 میلیون سال قدمت، بزرگترین مخزن آب شیرین کره زمین و عمیق ترین دریاچه جهان شناخته می شود.

25- کوه البروس؛ بلندترین قله روسیه و اروپا


برای کسانی که برای دیدن جاذبه های طبیعی دنیا سفر می کنند بازدید از این جاذبه گردشگری روسیه شگفت انگیز خواهد بود، اگر عاشق کوهنوردی و ورزش های زمستانی هستید، روسیه پر برف و باران بهشت شماست. کوه البروس بلندترین قله اروپا و آتشفشان خاموشی است که در رشته کوه قفقاز و در روسیه قرار دارد. این کوه 5642 متر ارتفاع دارد و یکی از هفت قله بلند جهان محسوب می شود.

26- کوه آخون بزرگ؛ از جاهای دیدنی سوچی در روسیه


کمی قبل تر یک موزه در شهر سوجی معرفی کردیم و حالا یک جاذبه طبیعی و تفریحی در این شهر را داریم که به خاطر طبیعت بکر و آب وهوای فوق العاده اش موردتوجه گردشگران قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی روسیه به شمار می آید. کوه آخون در فاصله 15 کیلومتری از مرکز شهر سوچی قرار دارد و با ارتفاع 663 متر جاده کوهستانی جذابی دارد که یک پیاده روی عالی برای گردشگران رقم می زند.

27- شبه جزیره کامچاتکا در روسیه


گردشگرانی که از این نقطه بازدید می کنند فرصت دیدن یک طبیعت بکر با خرس های قهوه ای، چشمه های آب گرم و جنگل های انبوه را به خود هدیه می دهند. شبه جزیره کامچاتکا یکی از همان شگفتی هایی است که اگر آن را در این لیست قرار نمی دادیم کم لطفی بزرگی مرتکب شده بودیم. جایی که به خاطر 158 کوه آتشفشانی که 30 مورد از آن ها فعال است به سرزمین آتش و یخ شهرت دارد؛ در این شبه جزیره یخچال های طبیعی را از نزدیک می بینید و قدر آن ها را برای سلامتی کره زمین بیشتر می دانید!

28- جزیره کیژی؛ از جذاب ترین جاهای دیدنی روسیه


دریاچه اونگا دومین دریاچه بزرگ اروپاست که جزیره کیژی در آن واقع شده و علاوه بر زیبایی های طبیعی، نمونه های عالی از معماری چوبی را در خود جای داده. در این جزیره، دو کلیسای چوبی ساخته شده است که قدمت آنها به قرن 14 و قرن 18 برمی گردد. در جزیره کیژی می توانید از دیدن یک منطقه طبیعی حفاظت شده و قایق سواری در آن لذت ببرید. باید بدانید که در ساخت این بناهای تمام چوب، از هیچ میخی استفاده نشده!

29- جزیره الخون در دریاچه بایکال روسیه

اگر به دریاچه بایکال سفر کردید لذت بازدید از جزیره الخون به وسعت 730 کیلومتر مربع را از خود نگیرید. این جزیره در سواحل خود، ارتفاعات و صخره های مرتفع و نوک تیزی دارد که بر فراز آنها می توانید چشم اندازی خیره کننده از دریاچه و کوه های اطراف را داشته باشید.

30- جزیره واسیلوسکی؛ بزرگترین جزیره سن پترزبورگ


بزرگترین جزیره سن پترزبورگ، جزیره واسیلوسکی است و در کرانه رود نوا واقع شده. در این جزیره جاذبه های شگفت انگیز همچون دو مجسمه ابوالهول مصری متعلق به قرن 15 و موزه بیولوژی قابل مشاهده است. به علاوه ستون های روسترال (ستون های یادبود دریایی) مربوط به قرن نوزدهم، در این جزیره قرار دارند.

31- روسکیلا؛ روستایی دیدنی در روسیه


جمهوری کارلیا در شمال غرب روسیه، یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی روسیه به شمار می آید که طبیعت بکر و شگفت انگیز آن سرشار از آبشار، دریاچه، باغ، جنگل و درخت می باشد. روسکیلا یک روستای دیدنی در کارلیا است که در کنار کوه ها و یک دریاچه فوق العاده زلال قرار دارد. صخره های مرمری این ناحیه، یکی از ویژگی های گشفت انگیز آن به شمار می آید.

32- آلتای قازان؛ نشانگر فرهنگ سنتی روسیه


بخش اعظم آلتای را مناطق حفاظت شده تشکیل می دهند که زیستگاه حیات وحش بسیار متنوع این منطقه می باشند. آلتای یکی از مناطق مهم فرهنگی و قومی در روسیه است که بسیاری از گردشگران برای تجربه فرهنگ سنتی روسیه، خود را به آنجا می رسانند. پس اگر عاشق طبیعت و حیوانات هستید در تور روسیه بازدید از این جاذبه گردشگری روسیه را هم در برنامه های خود بگذارید.

33- جزیره یلاگین روسیه؛ یک اقامتگاه سلطنتی


این پارک طبیعی زیبا شمالی ترین جزیره دلتای نیوا است و بازدید از آن ها به شما هم توصیه می کنیم. جزیره یلاگین سن پترزبورگ قرار در دوره شوروی سابق پارک مرکزی فرهنگ و اوقات فراغت نام داشت. این پارک طبیعی، شمالی ترین جزیره دلتای نوا است و اقامتگاه سلطنتی بوده و هم اکنون می توان کاخی به جا مانده از آن دوران را با همین نام در این جزیره دید.

34- توندرای روسی؛ از جاذبه های خشک روسیه


جاذبه تفریحی گردشگری دیگری که باید معرفی کنیم، سرددشت یا توندرا با پوشش جلگه ای و باتلاقی بدون درخت می باشد. توندرای روسی دشتی باز و بدون درخت است که گاهی گلسنگ و خزه در آن دیده می شود و از همین رو بازدید از آن می تواند متفاوت و جالب باشد. پوشش توندرای روسی که مثل کمربندی طویل، با عرض 500 کیلومتر دور این کشور کشیده شده، یک دهم خاک روسیه را می پوشاند. خاک توندرا حاصل خیز نیست و به همین دلیل، پوشش گیاهی غنی در آن به چشم نمی خورد.

35- دره آب فشان ها در جزیره کامچاتکای روسیه


شبه جزیره کامچاتکا خود به تنهایی یکی از جاهای دیدنی روسیه است؛ اما یکی از جالب ترین نقاط این جزیره دره ای است که آب فشان های متعددی در آن دیده می شود. این دره تنها دشت آب فشانی اوراسیا و دومین آب فشان بزرگ در جهان می باشد. آب فشان ها چشمه های آب گرمی می باشند که در فواصل زمانی معین، آب داغ را باسرعت به بیرون می پاشند.

36- ستون های سنگی در روسیه


صخره های سنگی غول پیکر مان پوپونر یکی از سازه های شگفت انگیز طبیعت می باشند که در غرب رشته کوه اورال قرار دارند. این صخره ها درواقع 7 صخره عظیم سنگی با قدمت حدوداً 200 میلیون سال می باشند که حدود 30 تا 42 متر ارتفاع دارند.

از این 7 صخره، شش صخره در کنار یکدیگر قرار دارند و صخره هفتم از آنها دور افتاده. این صخره ها یا به قول مردم محلی هفت پهلوان سنگی، از دیرباز مکان مقدسی برای اهالی بومی این منطقه به شمار می رفته و از لحاظ طبیعی یکی از عجایب هفتگانه روسیه شناخته می شود.

37- تپه های اسپرو؛ تماشای مسکو از بالا


این تپه ها در سمت راست رودخانه مسکوا قرار دارند و با 220 متر ارتفاع از سطح دریا، یکی از مرتفع ترین نقاط مسکو می باشند. اگر می خواهید یک نمای 360 درجه و به اصطلاح پانوراما از جاهای دیدنی مسکو داشته باشید، باید به تپه های اسپرو در جنوب غرب مسکو بروید. دو بنای مهم مسکو یعنی دانشگاه ملی و کلیسای ترینیتی در دامنه های این تپه ساخته شده اند و وقتی بر فراز آن بایستید، بنای باشکوه دانشگاه، کرملین، برج رادیویی شوخوف و تقریباً همه نقاط مهم مرکز شهر را مشاهده خواهید کرد.

38- غارهای ورنتسوکا در سوچی روسیه


شهر سوچی با جاذبه های طبیعی بسیار 400 غار مختلف را هم در خود جای داده که از بین آن ها، غارهای ورنتسوکا در ناحیه خست بسیار مشهور و دیدنی هستند. این غارها قدمت طولانی در حدود 120 میلیون سال دارند و جزو جالب ترین غارهای دنیا هستند.

39- دره دروازه شیطان؛ از جاهای اسرارآمیز روسیه


دره دروازه شیطان هم مقل جاذبه گردشگری قبلی در سوچی واقع شده، در این دره جنگل های قدیمی انبوه با گیاهانی باستانی و صخره های عمودی می بینید. در نهایت باید بدانید که این دره در انتها به رودخانه خوستا منتهی می شود. اگر به جاهای جالب و اسرار آمیز علاقه دارید این جاذبه گردشگری در روسیه می تواند برای شما مناسب باشد.


کاخ های معروف در روسیه

40- کاخ کرملین؛ معروفترین کاخ سلطنتی روسیه


اگر بگوییم کاخ کرملین شناخته شده ترین جاذبه تاریخی مسکو است، اغراق نکرده ایم. معماری باشکوه و بسیار زیبای کاخ کرملین روسیه و اهمیت تاریخی و سیاسی آن باعث شده است هر ساله هزاران نفر از این کاخ بازدید کنند. این بنا به عنوان مقر حکومت روسیه شناخته می شود و از تزارهای روس گرفته تا رییس جمهورهای کنونی روسیه در این کاخ اقامت داشته اند. این کاخ قدیمی ترین کاخ سلطنتی مسکو است و بعضی از ساختمان های آن در قرن 12 ساخته شده اند.

41- کاخ پترهوف؛ برجسته ترین نماد سن پترزبورگ


یکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ کاخ پترهوف می باشد که از مجموعه ای از عمارت ها و کاخ های مجلل است و به دستور پتر کبیر در پاسخ به ساخت کاخ ورسای در پاریس ساخته شده. در کاخ پترهوف سن پترزبورگ آب نما و تندیس های برنز منحصر به فردی واقع شده که شمار آنها به 64 آب نما و 255 مجسمه می رسد.

42- کاخ و پارک گاچینا؛ از دیدنی های سن پترزبورگ


اگر به تماشای کاخ های روسیه علاقه مند هستید، به شما کاخ کاترین سن پترزبورگ هم پیشنهاد می کنیم. معماری این بنا ترکیبی از معماری کلاسیک روسی و معماری دوران قرون وسطی می باشد. کاخ گاچینا یکی دیگر از آثار تاریخی و جاهای دیدنی روسیه است که در ناحیه ای به نام گاتچینا که در حومه سن پترزبورگ قرار داشت ساخته شده و اقامتگاه موردعلاقه کاترین کبیر بود. این بنا یکی از شاهکارهای هنری و معماری این شهر می باشد و سال 1917 اقامتگاه خانواده سلطنتی روسیه بود و پس از انقلاب 1917 تبدیل به موزه شد و درهای محوطه و پارک اطراف کاخ به روی عموم گشوده شد.

43- کاخ سفید مسکو؛ پایگاه سیاسی روسیه


این ساختمان اولین دفتر رسمی دولت روسی و محل کار نخست وزیر این کشور می باشد. اگرچه کاخ کرملین به عنوان مقر حکومتی روسیه شناخته می شود، اما در حال حاضر، کاخ سفید مسکو یا کاخ سفید روسی، مقر دولت فدراسیون روسیه به شمار می آید.


بهترین پارک های روسیه برای گردشگران

44- پارک گورکی مسکو؛ از بهترین پارک های روسیه


پارک گورکی یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو است که با وسعتی بسیار زیاد و امکانات تفریحی متنوع و فراوان، یکی از محبوب ترین پارک های روسیه محسوب می شود. طراحی و معماری پارک گورکی مسکو به پارک های مشهور اروپایی مثل هاید پارک لندن شباهت دارد. در این پارک، امکانات متعدد ورزشی، فضاهای مختلف برای پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت و… فراهم شده.

45- آکواریوم دیسکاوری ورلد سوچی


آکواریوم یا پارک اقیانوسی دیسکاوری ورلد سوچی به همراه باغ وحش و دلفیناریوم سوچی، از نقاط دیدنی این شهر به حساب می آیند که حتما ارزش بازدید را دارند، به خصوص اگر با کودکلن سفر می کنید. این مجوعه دارای یک تونل زیرآبی است که با حرکت در آن، با دنیای زیر آب کاملاً آشنا خواهید شد. این آکواریوم 6200 متر مربع مساحت دارد و زیستگاه 4000 ماهی آب شیرین و بیش از 200 گونه زنده!

46- پارک قطبی ملی روسیه؛ برای علاقه مندان به حیوانات


عاشق جانوران دریایی، پرندگان و ... هستید؟ پس در تور روسیه خود از این پارک هم دیدن کنید؛ جاذبه گردشگری در روسیه که مثل آن را در هیچ جای دنیا نخواهید دید. پارک ملی شمالگان روسیه، یکی از بزرگ ترین زیستگاه های پرندگان در نیم کره شمالی، زیستگاه خرس قطبی و نهنگ قطبی و همینطور گراز دریایی و فک می باشد. وجود نهنگ قطبی و نهنگ خاکستری در محدوده این پارک، باعث شده گردشگران برای بازدید از آن علاقه نشان دهند. این پارک ملی به عنوان یکی از بهترین مناطق حفاظت شده پستانداران دریایی در طبیعت شناخته می شود.


جاذبه های تفریحی در روسیه

47- تالار تئاتر بولشوی؛ معروفترین سالن نمایش روسیه


تالار نمایش بولشوی مهم ترین تالار مسکو و یکی از افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است و یکی از مشهورترین تالارهای جهان برای هنرهای باله و اپرا به شمار می آید. این تالار در قرن هجدهم به دستور کاترین کبیر در منطقه تورسکوی مسکو احداث شد. معماری باشکوه این بنا به سبک رومی است و بر روی دیوار آن، نماد عقاب دوسر و بر روی سردر آن، مجسمه ای بزرگ از آپولو قرار دارد. در این سالن علاوه بر باله و اپرا، انواع اجراهای موسیقی هم می بینید که حسابی سفرتان را خاطره انگیز می کند.

48- ورزشگاه زنیت آرنا در سن پترزبورگ


ورزشگاه زنیت آرنا، استادیوم جدید و مدرنی است که در جزیره کرستوفسکی واقع شده است و ظرفیت 110 هزار تماشاگر را دارد. این بنا 7 طبقه و 79 متر ارتفاع دارد و یکی از ورزشگاه های بسیار مدرن جهان به شمار می آید. معماری این استادیوم به گونه ای است که یک سفینه فضایی را تداعی می کند که در سواحل خلیج فنلاند در سن پترزبورگ بر زمین نشسته می باشد.

49- پیست اسکی روزا ختور در شهر سوچی روسیه


شهر سوچی که میزبان بازی های المپیک زمستانی بوده، پیست های اسکی متنوع و جالبی دارد که مشهورترینشان پیست اسکی روزا ختور است. این پیست در دل کوه کراسنایا پولیانا سوچی قرار گرفته که به «سوییس روسیه» شهرت پیدا کرده است و بیش از 100 کیلومتر طول دارد.

50- آسمان خراش های هفت خواهر جوزف استالین


آسمان خراش های استالینی یا هفت خواهران استالین، هفت بنا در مسکو می باشند که به دستور استالین برای متحول ساختن معماری شهر مسکو بنا شدند. این آسمان خراش ها به ترتیب شامل دانشگاه دولتی مسکو، هتل اوکراین، وزارت امور خارجه، هتل لنین گراسایا، ساختمان کوتل نینچاسکایا، ساختمان امبکمنت، ساختمان میدان کودرینسکایا و ساختمان اداری گیتس می شوند.

51- باغ وحش مسکو؛ یکی از جاهای دیدنی روسیه


بسیاری از گردشگران به هر کشوری که سفر می کنند حتما از باغ وحش های آن مرز و بوم هم دیدن می کنند، باغ وحش مسکو در سال 1864 تأسیس شده و یکی از قدیمی ترین باغ وحش های دنیا شناخته می شود. این باغ وحش به مساحت 200 هکتار در منطقه لیپکی ها در مسکو قرار دارد. در باغ وحش مسکو می توانید گونه های جانوری مختلف از نقاط مختلف دنیا را در کنار یکدیگر ببینید و از فعالیت هایی همچون غذا دادن به حیوانات و تماشای پرواز پرندگان لذت ببرید.



مهمترین محله، میدان و خیابان های کشور روسیه

52- میدان پوشکین؛ به یاد شاعر معروف روسیه

در منطقه تورسکوی مسکو، یکی از زنده ترین میدان های این شهر را می بینید که به میدان پوشکین، شاعر مشهور روس شناخته می شود. در این میدان، یک مجسمه بسیار زیبا از پوشکین به چشم می خورد که نویسندگان شهیر روسی یعنی داستایوفسکی و تورگینیف آن را نصب کرده اند. در اطراف آن، انواع کافه ها و رستوران ها، فروشگاه ها و یک سینمای بزرگ وجود دارد.

53- میدان سرخ؛ قلب شهر مسکو در روسیه


نقطه مرکزی مسکو، جایی که کل شهر مسکو دایره وار حول آن گسترش یافته است، جایی نیست جز میدان سرخ. بسیاری از خیابان های اصلی مسکو به میدان سرخ منتهی می شوند و تعدادی از مهم ترین جاذبه های مسکو مثل آرامگاه لنین، کلیسای کازان، کلیسای جامع سنت باسیل و… در این میدان قرار گرفته اند. در این میدان، خوانندگان مشهور جهان، کنسرت های بسیار بزرگی برگزار می کنند و مناسبت های ملی مهمی همچون رژه روز پیروزی در میدان سرخ مسکو جشن گرفته می شوند.

54- میدان سبرنایا؛ از جاهای سیاسی روسیه


یکی دیگر از جاذبه های گردشگری روسیه در مسکو میدان سُبُرنایا یا میدان کلیسای جامع است که برج ناقوس ایوان مخوف و سه کلیسای مهم مسکو در آن قرار دارند. این میدان در طول تاریخ محل تدفین یا تشییع جنازه بزرگان روسیه، تزارها و بزرگان سلطنتی بوده و حالا مراسم تحلیف رییس جمهور در آن برگزار می شود.

55- میدان مانژ؛ مثلث تاریخی مسکو


میدان بعدی مهم مسکو، میدان مانژ است که یکی از میدان های تاریخی و نقاط زنده و پرتردد مسکو به شمار می آید. این میدان به شکل مثلث است و در هر گوشه آن یک جاذبه تاریخی قرار دارد. در نقطه مرکزی این میدان، یک گنبد شیشه ای قرار دارد که می چرخد و ساعت کشورها و مناطق مختلف جهان را نشان می دهد.

56- خیابان بولشا نیکیتا سایا


شهرت این خیابان به خاطر وجود صومعه بزرگ نیکیتسکایا بود که اکنون تخریب شده است؛ اما در این خیابان، جاذبه های مهمی همچون دانشگاه دولتی مسکو، ساختمان تئاتر مایاکوفسکی، کلیسای معراج، موزه گورکی و... قرار دارد.

57- خیابان تورسکایا؛ خیابان ثروتمندان مسکو


برای گشت و گذار در شهر مسکو سری به این خیابان بزنید، خیابان تورسکایا در مسکو دروازه ورود به مسکو از سن پترزبورگ بوده و حالا یکی از گران ترین و لوکس ترین خیابان های جهان و یکی از مهم ترین خیابان های مسکو به شمار می آید. این خیابان از میدان پوشکین می گذرد، موزه تاریخ معاصر روسیه در آن قرار دارد و در آن می توانید فروشگاه های معتبرترین برندهای دنیا، کافه های شیک و رستوران های لاکچری بسیاری را ببنید.

58- خیابان اولیتسا واروارکا؛ از مکان های تاریخی مسکو


این خیابان قدیمی ترین خیابان مسکو است و کلیساهای شگفت انگیز و بناهای تاریخی متعلق به دوران قرون وسطی آن را جذاب تر کرده اند. در این خیابان، خانه های اشرافی مربوط به خاندان رومانوف و موزه های قرون وسطایی برا می بینید که برای شما جالب و متفاوت خواهد بود.

59- خیابان آربات؛ محل زندگی نویسندگان روسیه

توصیه می کنیم اگر با تور روسیه سفر می کنید از این خیابان زیبا و قدیمی هم بازدید کنید، قدمت این خیابان به قرن پانزدهم برمی گردد و از همان زمان، بخشی از مسیر تجاری مسکو و محل سکونت صنعتگران دربار بوده. نویسندگان مشهوری همچون پوشکین و ماکسیم گورکی در این خیابان ساکن بودند و در دوران حکومت شوروی مقامات عالی رتبه، این خیابان را برای زندگی انتخاب کرده بودند.

60- خیابان نیکولاس کایا؛ مخصوص کتاب دوست ها


نیکولاس کایا خیابان خوبی برای پیاده روی است و در منطقه کیتای گورود مسکو قرار دارد. این خیابان، میدان سرخ را به میدان لابیانکا (Lubyanka) متصل می کند و از کلیسای جامع کازان می گذرد. خیابان نیکولاس کایا به نام خیابان 25 اکتبر شناخته می شود و کتاب فروشی های متعددی در آن واقع شده اند. در این خیابان می توانید عکس های قشنگی بگیرید.

61- خیابان نوسکی سن پترزبورگ در روسیه


یکی از دیدنی ترین مکان های سن پترزبورگ، خیابان نوسکی پراسپکت است که در بخش تاریخی شهر قرار دارد و از ایستگاه قطار مسکو تا صومعه نوسکی ادامه می یابد. جشن ها و فستیوال های مختلفی در این خیابان برگزار می شود و یکی از بهترین محل ها برای پیاده روی و دوچرخه سواری به حساب می آید. در این خیابان، شما می توانید زنده ترین شب ها را داشته باشید و از کافه ها و فروشگاه های متعدد و متنوع لذت ببرید.

62- خیابان کوزنتسکی موست؛ مخصوص خرید


این خیابان برای خرید کردن جان می دهد، خیابان کوزنتسکی موست مسکو مرکز خریدهای لوکس شناخته شده و به خاطر بوتیک ها و فروشگاه های مد شهرت دارد. علاوه بر پوشاک، انواع زیورآلات و عطر از برندهای مطرح روسی و بین المللی را در این مرکز می بینید. توصیه می کنیم اگر خانم هستید در تور روسیه خود، این بهشت خریداران را از دست ندهید.


جاذبه های گردشگری تاریخی در روسیه

63- دانشگاه ملی مسکو؛ اولین دانشگاه روسیه


این بنای 240 متری به خاطر عظمت و ابهت و معماری خاص خود به سبک استالینیستی، یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو است که در آن به روی عموم مردم باز می باشد. دانشگاه دولتی مسکو یکی از قدیمی ترین مراکز آموزش عالی روسیه و درواقع اولین دانشگاه این کشور است که در سال 1755 به دستور ملکه الیزابت پترونا و به دست دانشمند بزرگ روس «میخائیل لومونوسوف» تأسیس شد.

64- ساختمان دریاسالاری سن پترزبورگ


یکی از جاهای دیدنی سن پترزبورگ ساختمان دریاسالاری است که از قدیمی ترین و مهم ترین بناهای سن پترزبورگ به شمار می آید. معماری باشکوه و پرجزئیات این بنا که نمونه ای عالی از سبک معماری کلاسیک امپراتوری روسیه است، باعث شده این ساختمان، یکی از نمادهای سن پترزبورگ به شمار آید.

65- بنای یادبود فتح فضا؛ نماد موفقیت روسیه


این ساختمان تیتانیومی به شکل موشکی که در حال پرتاب شدن به آسمان است و آتش از انتهای آن زبانه می کشد ساخته شده، 107 متر ارتفاع و 77 متر شیب دارد. در زیر این بنا، موزه ملی فضا قرار دارد که دستاوردهای فضایی روسیه را به نمایش می گذارد.

66- ایستگاه متروی مایاکوفسکی در مسکو


متروی مسکو اصلاً شبیه مترو نیست و بیشتر به کاخ زیرزمینی شباهت دارد؛ به گونه ای که مسافران روسیه، همیشه بازدید از ایستگاه های مترو را در برنامه خود قرار می دهند. ایستگاه مایاکوفسکی را می توان یکی از جذاب ترین ایستگاه های مترو روسیه دانست که اولین ایستگاه متروی ستونی در جهان به شمار می آید و به افتخار شاعر انقلابی روس، ولادیمیر مایاکوفسکی به این نام نامیده شده.

67- اقامتگاه کولونسکو؛ نماد معماری تاریخی روسیه


منطقه کولونسکو، در جنوب شرق مسکو، یکی از اقامتگاه های تاریخی و لوکس این شهر به شمار می آید که در قرن هجدهم و نوزدهم، محل سکونت تزارها و اشراف روس بوده. این منطقه یکی از بهترین مناطقی است که در آن می توانید با معماری تاریخی روسیه اشنایی پیدا کنید و از بناهای برجسته آن مثل کلیسای معراج (یکی از میراث جهانی یونسکو)، برج آب، غرفه شکار، موزه های متعدد، کاخ سلطنتی، پارک لوبلینو و موزه معماری هنری های چوبی لذت ببرید.

68- حلقه طلایی روسیه؛ سفر به 8 شهر تاریخی


حلقه طلایی درواقع یک مسیر زمینی توریستی است که در شمال شرق مسکو و جنوب شرق سن پترزبورگ واقع شده. اگر سفر خود را از مسکو شروع کنید و وارد این مسیر شوید، از هشت شهر مهم تاریخی که قدمت باستانی دارند و بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده اند عبور خواهید کرد و در نهایت دوباره به مسکو خواهید رسید.

69- برج ناقوس ایوان مخوف روسیه در مسکو


برج ناقوس ایوان مخوف یا ایوان کبیر در کرملین، با 80 متر ارتفاع، به مدت 400 سال بلندترین بنای روسیه بود. این بنای باشکوه را معمار مشهور ایتالیایی، مارکو بونو بنا نهاد که طراحی دیگر بناهای کرملین مثل کلیسای بشارت را برعهده دارد. در داخل این برج، 24 ناقوس قرار دارد و می توانید با گذشتن از 329 پله، خودتان را به بالای برج برسانید و از تماشای شهر در زیر پای خود لذت ببرید.

70- آسمان نمای مسکو؛ مخصوص علاقه مندان به نجوم


آسمان نمای مسکو یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین آسمان نماهای جهان در سال 1929 ساخته شد. در این آسمان نمای جذاب، بخش های مختلفی برای آشنایی با ستارگان و دنیای فضایی وجود دارد؛ از جمله سالن ستارگان بزرگ و کوچک، پارک آسمان برای رصد در فضای باز، موزه اورانیا برای آشنایی بیشتر با علم نجوم و کیهان شناسی، موزه لوناریوم برای انتشار جدیدترین دستاوردهای دانشمندان علوم هوا فضا و... . همینطور در نزدیکی این جای دیدنی، باغ وحش مسکو قرار دارد که می توانید پس از بازدید از این مجموعه سری هم به آن بزنید. (قبل تر در بخش تفریحات روسیه، معرفی کردیم)

71- آب نمای دروژیانارودوف در مسکو


یکی از جاهای دیدنی روسیه در مسکو، آب نمای دروژیانارودوف است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این آب نما به آب نمای «دوستی مردم» شهرت دارد و با هدف ایجاد اتحاد و صلح بین مردم بنا شده. این آب نما 164 آب شکن دارد و نورپردازی های مختلف و زیبا بر جذابیت های آن می افزاید.

72- شاه زنگ مسکو در مجموعه کرملین


شاه زنگ کرملین، ناقوسی با وزن 200 تن، ارتفاع 14/6 متر و قطر 6/6 متر است که برای نصب در یکی از کلیساهای کاخ کرملین در نظر گرفته شده بود. ولی در زمان ساخت آن، آتش سوزی مهیبی در کرملین رخ داد و زمانی که برای نجات این اثر، مقدار زیادی آب به آن پاشیده شد، قسمتی از این ناقوس با وزن 11 تن از آن جدا شد. هنوز هم این تکه در کنار زنگ قابل مشاهده.

73- عمارت کوسکووا در مسکو روسیه


عمارت کوسکووا یک بنای قرن هجدهمی با معماری باستانی و باروک است که به عنوان یکی از پرزرق وبرق ترین املاک اشرافی روسیه از آن یاد می شود. در این بنا یک کاخ، سه پارک وسیع و چندین برکه آب دیده می شود. کاخ کوسکووا همچنان ساختار اصلی خود را حفظ کرده است و اکنون به عنوان موزه از آن استفاده می شود.

74- مجسمه یادبود مادر میهن در روسیه


این مجسمه اثر مشهوری است که به یاد نبرد استالینگراد، یکی از مهلک ترین نبردهای جنگ جهانی دوم، در شهر ولگوگراد ساخته شد. این مجسمه 85 متر ارتفاع دارد و بلندترین مجسمه در اروپا و بلندترین مجسمه از یک زن در جهان می باشد.

75- لوبنوی مستو در میدان سرخ مسکو


لوبنوی مستو یک سکوی سنگی بلند در میدان سرخ مسکو است که در مجاورت کلیسای سنت باسیل قرار دارد. این تپه در اواخر قرن شانزدهم ساخته شد و مکانی برای خواندن اعلامیه ها و احکام دولتی و حکومتی و برگزاری برخی مراسم مذهبی بوده.

76- شاه توپ مسکو؛ نمادی از جنگ در روسیه


ایوان مخوف، با هدف حفظ کرملین و تاج و تخت، دستور ساخت این توپ جنگی با 40 تن وزن و 5 متر طول را صادر کرد؛ اما تا سالیان سال بعد مورداستفاده قرار نگرفت. شاه توپ که در کنار شاه زنگ، یکی از جاذبه های شهر مسکو به حساب می آید، سلاحی با قدمت بیش از 400 سال است که آن را برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان احتمالی ساخته اند.

77- آرامگاه لنین در میدان سرخ مسکو


اگر تصورتان از مومیایی، شبیه به تصاویری است که از مومیایی های مصر باستان دیده ایم، سری به آرامگاه ولادیمیر لنین، اولین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ بزنید؛ جایی که در بقعه ای سرد و تاریک به نام قبر سرخ، با جسد مومیایی شده لنین روبرو خواهید شد. جسد لنین از سال 1924 تحت تدابیر امنیتی شدید در این حالت نگهداری شده و روزانه افراد بسیاری برای دیدن او در یک محفظه شیشه ای، به مقبره سرخ می روند. اگر حس می کنید می تواند برای شما هم جالب باشد از آن دیدن کنید.

78- نقطه صفر مسکو؛ مبنای سنجش فاصله ها


نقطه صفر مسکو جایی است که به عنوان نقطه آغازین و مبدأ برای محاسبه تمام مسافت ها در نظر گرفته می شود. نشان نقطه صفر مسکو یک صفحه برنزی است که اکنون در حدفاصل میدان سرخ و میدان مانژ قرار دارد.

79- برج مخابراتی اوستانکینو در روسیه


برج اوستانکینو یک برج مخابراتی در مسکو است که 11 سیگنال تلویزیونی و 12 ایستگاه رادیویی تولید می کند. این برج 540 متری که با ترکیبی از بتن و شیشه ساخته شده، تنها کاربرد مخابراتی ندارد؛ بلکه با دارا بودن امکانات متعدد گردشگری و امکان بالا رفتن از برج، یک جاذبه گردشگری به شمار می آید. در بالای این برج، دو سکوی تماشا وجود دارد که می توانید چشم اندازی از کل شهر و حتی نقاط دورتر را ببینید.


به پایان مقاله معرفی جاذبه های گردشگری روسیه رسیدیم...

گردشگری در روسیه تجربه منحصر به فردی است که شما را به دنیایی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت غنی و متنوع می برد. از شهرهای تاریخی مانند مسکو و سن پترزبورگ تا مناظر طبیعی خیره کننده سیبری و دریای خزر، روسیه جاذبه های بی شماری دارد که هر ساله میلیون ها گردشگر را جذب خود می کند. اگر به دنبال تجربه های گردشگری خاص و جدید هستید، حتما به کشور زیبا سفر کنید و لحظات شگفت انگیز و بی نظیری را تجربه کنید.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید