مکان های گردشگری تاجیکستان

1403/03/08 جاهای دیدنی
کپی لینک مطلب

در این مطلب قصد داریم به معرفی مکان های گردشگری تاجیکستان بپردازیم؛ کشوری که کوچک ترین کشور آسیای میانه محسوب می شود و در همسایگی کشورهایی چون ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان­ و جمهوری خلق چین قرار دارد. این کشور به خاطر آب و هوای متفاوت و جاذبه های گردشگری طبیعی فوق العاده ای که دارد مورد استقبال بسیاری از طبیعت دوستان قرار گرفته است، در میان این طبیعت زیبا روستا و شهرهایی پراکنده‌اند که شکوه تاجیکستان را فراتر از همیشه نشان می‌دهند.  پس اگر طرفدار بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعی هستید تور تاجیکستان می تواند خاطرات خوبی برای شما بسازد.

یک جرعه درباره تاجیکستان بنوشیم...

بخش عمده ای از کشور تاجیکستان در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا واقع شده و در برخی نقاط به بیش از 7000 متر هم می رسد. این ارتفاع بالا باعث شده تا تاجیکستان طبیعتی متفاوت از دیگر همسایگان خود داشته باشد و همین ویژگی تاجیکستان  صنعت توریسم را در این کشور رونق بخشیده و باعث استقبال گردشگران از آن می‎ گردد.

از این صفحه هم دیدن کنید: تور تاجیکستان تابستان 1403

معرفی جاذبه های گردشگری تاجیکستان - بهترین مکان های گردشگری تاجیکستان را بشناسید!

اگر قصد سفر به یک کشور خارجی را دارید و علاقه مند به مناظر بکر و دست نخورده هستید، به تاجیکستان سفر کنید و جاذبه های طبیعی این کشور را از نزدیک ببینید. تاجیکستان علاوه بر جاذبه های طبیعی، موزه ها و بناهای زیبای متعددی را هم دارد، در هر صورت قصد داریم در این مطلب مکان های گردشگری تاجیکستان را به همراه تصاویر برای شما به تصویر بکشیم:

تیرک دوشنبه (Dushanbe Flagpole)


با سفر به این بخش از شهر دوشنبه می توانید با مردم و فرهنگ تاجیکستانی ها مرادوه کنید، گردشی در شهر دوشنبه و لمس حال و هوای تاجیکستانی ها را با رفتن به تیرک دوشنبه به دست خواهید آورد. ساده بگوییم که اتیرک دوشنبه یا میله‌پرچم تاجیکستان، یکی از جاذبه‌های شهر دوشنبه است که در مقابل کاخ ملل قرار دارد. جالب است بدانید که این تیرک تا سال 2014 با 165 متر طول، عنوان بلندترین میله پرچم دنیا را به خود اختصاص داده بود.

پارک رودکی (Rudaki Park)


پیشنهاد می کنیم برای گذراندن اوقاتی خوش به پارک رودکی تاجیکستان بروید، پارک رودکی، پارکی بزرگ با درختان بالغ و مسیرهای پر از گل در کنار دریاچه و چشمه‌ها از جاهای دیدنی تاجیکستان در دوشنبه است. پارک رودکی محل قرار گرفتن پرچم بزرگ تاجیکستان، مجسمه رودکی و چشم‌انداز زیبای شهر، مکان مناسبی برای گذراندن پیک نیک و عکاسی است.

تئاتر اپرا و باله عینی (Ayni Opera & Ballet Theatre)


خبر خوب این است که شما به راحتی می توانید بخشی از سفر خود را به شناخت هنر این سرزمین اختصاص دهید و با فرهنگ مردم تاجیک بیشتر اشنایی پیدا کنید. اگر به هنرهای نمایشی و موسیقی علاقه مندید، پیشنهاد می کنیم در تور تاجیکستان خود حتما به سالن تئاتر اپرا و باله تاجیکستان سری بزنید. این سالن در شهر دوشنبه واقع شده و درآن علاوه بر اپرا و تئاتر، رقص باله هم اجرا می‎شود.

پارچان (Parchan)


مورد بعدی که باید در لیست مکان های گردشگری تاجیکستان قرار دهیم پارجان است که بنای بسیار زیبایی است که در واقع در شهر دوشنبه و در محوطه بیرونی کتابخانه ملی قرار دارد. بنایی باریک و سفید که برای بزرگ داشت استقلال تاجیکستان ساخته شده. همچنین باید بدانید که بدنه پارچان از جنس سنگ مرمر بوده و بر روی آن نشان ملی این کشور با رنگ طلایی نصب شده که اگر وقت کردید می توانید از آن هم دیدن کنید.

بنای یادبود اسماعیل سامانی (Ismail Somoni Monument)

این بنا یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که بر روی بلندترین قله شهر دوشنبه قرار دارد، در واقع یادبود اسماعیل سامانی تنها یادگار باقی مانده از دوران ساسانیان است که تا به حال پابرجا مانده و هم چنان معماری زیبای خود را به نمایش گذاشته است. اگر عاشق شاعران و فضای ادبی پارسی هستید بازدید از این جاذبه گردشگری تاجیکستان برای شما واجب است!

اسماعیل سامانی با مردم به خوبی رفتار می کرد و به دردودل هایشان گوش می داد. او یکی از پادشاهان سلسله سامانیان بوده که از او به نیکی یاد می شود، این پادشاه علاقه بسیاری به فرهنگ و ادبیات کشور داشت و برای گسترش زبان فارسی هم زحمت فراوانی کشید که او را مورد تحسین و ستایش شاعران زمان خود قرار داد.

موزه ملی تاجیکستان (National Museum of Tajikistan)


اگر اهل موزه گردی هستید این جا را هم به لیست جاهای دیدنی تاجیکستان اضافعه کنید! وگرنه از آن بگذرید و سراغ جاذبه های گردشگری دیگر بروید. موزه ملی تاجیکستان یکی از معروف ترین موزه های این کشور است که در شهر دوشنبه قرار دارد. موزه ای دو طبقه که دارای سه بخش باستان شناسی، تاریخ طبیعی و هنرهای معاصر است. مجسمه بودا یکی از مهم ترین آثار موجود در این موزه است که بیش از 1600 سال قدمت دارد. بیش از 50 هزار اثر در این موزه به نمایش درآمده است که مواردی چون لباس های زرهی، ابزارآلات موسیقی، تندیس ها و مجسمه ها، نقاشی های قدیمی و ... را شامل می‎شود.

قلعه حصار (Hisor Fortress)


قلعه حصار یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد، باید اضافه کنیم که حتی اگر حال و حوصله موزه گردی را ندارید باید از این جا دیدن کنید، قلعه ای بسیار باشکوه که در 30 کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد. این قلعه بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیکستان را به تصویر می کشد و تصویر آن هم بر روی اسکناس‎های 20 سامانی این کشور دیده می شود.

بخش عمده ای از این قلعه در سال 1924 در حمله روسیه از بین رفته و تنها بخش کوچکی از آن شامل برج های دوقلوی قلعه، برجای مانده. یک موزه کوچک هم در این مکان قرار دارد که لباس های محلی تاجیک ها را به نمایش می گذارد.

پنجیکنت (Penjikent)


پنجیکنت، یکی از جالب ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که پیشنهاد می کنیم حتما از آن بازدید کنید. راستش را بخواهید گردش و دیدن این شهر را بیشتر از موزه ها به شما توصیه می کنیم، پنجکنت یک شهر باستانی می باشد که در گذشته رونق بالایی داشته و از لحاظ تجاری هم اهمیت زیادی داشته. در حال حاضر تنها ویرانه هایی از تاریخ پرشور این شهر باقی مانده و چند موزه کوچک هم در آن دیده می شود.

دالان واخان (Wakhan Corridor)


دالان واخان، یک دره دراز و باریک می باشد که در قسمت جنوبی تاجیکستان واقع شده و بخشی از آن هم در خاک افغانستان قرار دارد. دالان واخان منظره بسیار زیبایی از رشته کوه های هندوکش را به تصویر می کشد و چشم اندازهایی بکر و بی نظیر را به نمایش می گذارد. ارگ یامچون (Yamchun) از جمله بناهای تاریخی تاجیکستان است که در این دره قرار گرفته است. قلعه یامچون در مسیر جاده ابریشم واقع شده و قدمت آن به حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.

آبشار گوسگارف (Gusgarf Waterfall)


با تعاریفی که از تاجیکستان کردیم باید متوجه شده باشید که این کشور طبیعت بسیار زیبایی دارد. آبشار گوسگارف یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی این کشور است که در فصل تابستان موردتوجه قرار می گیرد. گوسگارف حدود 30 متر ارتفاع دارد و در روستایی با نام ورزوب (Varzob)، در نزدیکی شهر دوشنبه، واقع شده، اگر دوست دارید از جاذبه های طبیعی کشورها دیدن کنید پیشنهاد می کنیم این مورد را به لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی تاجیکستان اضافه کنید و بازدید از آن را از دست ندهید.

کوهستان فان (Fann Mountains)


رشته کوه های فان از جمله جذاب ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان می باشند، اگر اهل کوه نوردی هستید، بازدید از این رشته کوه ها را از دست ندهید ولی اگر با بچه کوچک سفر می کنید از خیر آن بگذرید. این کوه ها در غرب تاجیکستان قرار دارند و چشم اندازهایی دیدنی از مسیرهای کوهستانی و طبیعت اطراف را به نمایش می‎گذارند.  کوه های فان تا 150 متر کشیده می شوند و در طول مسیر رودخانه ها، دریاچه های فیروزه ای رنگ و درختان سرسبز کاج را به نمایش می‎‏گذارند.

قله های متعددی در این کوهستان وجود دارد که برخی از آن ها بیش از 5000 متر ارتفاع دارند. از جمله معروف ترین قله های کوهستان فان می توان به میرعلی، ماریا، چپدره، زندان و قله های بادخانه اشاره کرد. علاء الدین، بی بی جنت و چوکوراک هم 3 دریاچه دیدنی این منطقه می باشند که می توانید از آن ها بازدید کنید.

از این صفحه هم دیدن کنید: تور تاجیکستان ارزان

کوه های پامیر (Pamir Mountains)


اگر اهل طبیعت گردی هستید، بازدید از کوهستان پامیر می تواند تبدیل به بهترین بخش سفر به تاجیکستان شما شود. در اطراف این کوهستان چشم اندازهای بسیار زیبایی می بینید و از تماشای طبیعت بی نظیر آن لذت خواهید برد. پامیر منطقه بزرگ و کوهستانی است که علاوه بر تاجیکستان، بخش هایی از کشورهای افغانستان، قزاقستان، پاکستان و چین را هم در برگرفته، رشته کوه‏ پامیر حدود 70 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و جالب می شود اگر بدانید که به هیمالیا متصل است.  قله اسماعیل سامانی با 7495 متر، قله ابن سینا با 7134 متر و قله کُرژِنفسکایا با 7105 متر، از جمله بلندترین قله های پامیر می باشند.

دریاچه های کولی کالون (Kuli Kalon lakes)


اگر به پنجیکنت سفر کردید، بازدید از این دریاچه ها را از دست ندهید و از طبیعت این کشور تا می توانید لذت ببرید، می توانید در اطراف دریاچه ها پیاده روی کنید و روز خاطره انگیز و به یادماندنی را در طبیعت زیبای تاجیکستان سپری کنید. دریاچه های کولی کالون حدود 50 کیلومتر با منطقه پنجیکنت فاصله دارند.  کولی کالون مجموعه ای از سه دریاچه یخچالی است که در غرب تاجیکستان و در جنوب غربی استان سغد (Sughd) واقع شده.

این دریاچه ها به خاطر رنگ های متنوعشان شهرت دارند و چشم اندازهای بسیار زیبایی را به نمایش می گذارند.  این دریاچه ها در میان کوه های زراوشان (Zeravshan) قرار دارند. دریاچه های کولی کالون و مناطق اطراف آن محل زندگی پرندگان بوده و از لحاظ محیط زیست بسیار بااهمیت هستند.

سد نورک (Nurek Dam)


اول از همه باید بگوییم که سد نورک در 80 کیلومتری شهر دوشنبه واقع شده و برای بازدید نیاز به مجوزهای خاص دارد. نورک، یک سد خاکی است که بر روی رودخانه وخش (Vakhsh)، یکی از بزرگ ترین رودهای تاجیکستان، ساخته شده. ساخت این سد در سال 1961 با هدف تولید برق آغاز شد و در سال 1972 برای اولین بار راه اندازی گردید. در آن زمان تاجیکستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. نورک با 300 متر ارتفاع در حال حاضر مرتفع ترین سد جهان پس از سد جین پینگ-آی (Jinping-I) در چین است.

دریاچه اسکندرکول (Iskanderkul)


اگر از من بپرسید، این جاذبه گردشگری تاجیکستان را زیباترین آن می دانم که بی شک ارزش دیدن را دارد! اسکندرکول یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که برای گردش یک روزه، شنا و پیاده‎روی پیشنهاد می گردد.  اسکندرکول یا کول اسکندر، دریاچه ای مثلثی شکل است که در میان کوهستان فان قرار دارد و بر اساس افسانه های قدیمی با اسکندر بزرگ در ارتباط است! این دریاچه حدود 130 کیلومتر با شهر دوشنبه فاصله دارد.

دریاچه علاء الدین (Alaudin lake)


دریاچه علاء الدین یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که پیشنهاد می کنیم بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید. اگر در بهار و تابستان سفر می کنید، این فرصت را دارید که تنی به آب بزنید و در پاییز و زمستان هم از تماشای زیبایی های طبیعت در یک مکان آرام لذت ببرید.

علاء الدین، دریاچه ای وسیع و بسیار زیباست. رنگ آبی دریاچه در کنار سرسبزی جنگل های اطراف، ترکیبی فوق العاده ایجاد کرده و چشم اندازهایی دیدنی را به نمایش می گذارد؛ آب دریاچه کاملا تمیز است و خبری از ماهی در آن نیست.

پنجشنبه بازار خجند (Panjshanbe Bazar Khujand)


خب اجازه دهید این جاذبه گردشگری تاجیکستان را به خانم ها معرفی کنیم، خانم هایی که در هر سفر به فکر خرید و همینطور سوغاتی ها هستند!  پنجشنبه بازار به عنوان معروف ترین بازارهای تاجیکستان در خجند، دومین شهر بزرگ این کشور، قرار دارد. در این بازار می توانید انواع کالا از جمله صنایع دستی تاجیکستان را پیدا کنید و به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید.

از جمله ویژگی های پنجشنبه بازار، طراحی آن است، یک سالن بزرگ که دارای ورودی قوسی شکل بوده و ترکیبی از دو رنگ سبز و صورتی را در خود دارد. دو مجسمه طلاکاری شده، یکی زن و دیگری مرد، در ورودی بازار دیده می شوند. سالن پنجشنبه بازار بسیار زیبا و به صورت رنگارنگ طراحی شده.

بازار شاه منصور (Shah Mansur Bazaar)


بازار شاه منصور یا بازار سبز یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که در شهر دوشنبه قرار دارد. این مورد فعلا آخرین مکان های گردشگری تاجیکستان است که معرفی کردیم. اگر دوست دارید با فرهنگ مردم تاجیک بیشتر اشنایی پیدا کنید و با محلی ها به طور مستقیم ارتباط برقرار کنید، حتما از بازارهای این کشور بازدید کنید.

در این بازار هیچ نظمی وجود ندارد. فروشندگان محصولات خود را بر روی چرخ دستی قرار می دهند و در قسمت های مختلف بازار به مشتریان عرضه می کنند.  بازار سبز بهترین مکان برای خرید انواع میوه و سبزیجات تازه می باشد.  همچنین می توانید دیگر مواد غذایی مثل نان، غلات، لبنیات یا گوشت را هم پیدا کنید. لباس های سنتی، صنایع دستی و غذاهای محلی از دیگر مواردی می باشند که در این بازار می بینید.


به پایان معرفی جاذبه های گردشگری تاجیکستان رسیدیم...

در این مطلب شما را با بهترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان که باید در تور تاجیکستان خود از آن ها بازدید کنید آشنا کردیم، خوشحالیم که تا اینجا ما را همراهی کردید و از این مطلب توانستید لذت ببرید، از این که با ما یک سفر کوچک به داخل تاجیکستان داشتید خوشحال شدیم! اگر جاذبه گردشگری دیگری هم هست که در معرفی آن کوتاهی کردیم در بخش نظرات به ما بگویید تا به این صفحه اضافه کنیم.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید