راهنمای سفر به گرجستان

1402/10/16 راهنمای سفر
کپی لینک مطلب

ما در این راهنمای سفر به گرجستان و خرید تور گرجستان قصد داریم نکات مهم و مورد نیاز سفر به کشور گرجستان را به شما ارائه دهیم. خیلی از ایرانیان علاقه دارند به کشورهای خارجی سفر داشته باشند، ولی امکان دارد با توجه به گرانی سفر به کشورهای اروپایی و آمریکایی ترجیح دهند کشورهای نزدیک تر را برای سفر انتخاب کنند.

گرجستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سال های اخیر به شمار می رود و با توجه به اینکه مرز مشترک با ایران ندارد ولی در نزدیکی ایران واقع شده است. ما سعی داریم قبل از خرید پرواز و تور گرجستان اطلاعات کاربردی در مورد کشور گرجستان در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه باشید:

چرا گرجستان برای سفر خوبه؟ دلایل خرید تور گرجستان

گرجستان بنا به دلایل متعددی می تواند یکی از بهترین گزینه های سفر خارجی برای ایرانیان باشد، کشوری که شهرهای مختلفی از آن از ارزش بازدید زیادی برخوردار هستند. در ادامه شما را با دلایل سفر به گرجستان آشنا خواهیم کرد:

  • فاصله کم با ایران
  • آب و هوای مطلوب گرجستان
  • عدم نیاز به ویزا
  • کشوری سبز و حاصلخیز
  • هزینه مناسب تورهای گرجستان
  • غذاهای گرجستانی
  • تاریخ و معماری غنی گرجستان
  • جشن های گرجستان
  • جاهای دیدنی متنوع گرجستان


اطلاعات کلی و موقعیت جغرافیایی کشور گرجستان

کشور گرجستان در اروپای شرقی و در محل تلاقی اروپا و آسیا واقع شده است که در سواحل دریای سیاه و کوه های قفقاز قرار دارد. گرجستان از شمال با روسیه، از جنوب با ارمنستان و ترکیه، از جنوب شرقی با آذربایجان و از غرب با دریای سیاه مرز مشترک دارد.

گرجستان، کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی متنوع و مناطق کوهستانی، ساحلی، دره های سرسبز و زیبا می باشد.صنعت گردشگری یکی از دلایل محبوبیت این کشور به شمار می رود و نقش بسزایی در اقتصاد این کشور دارد به طوری که سالانه میلیون ها گردشگر به کشور گرجستان سفر میکنند.

شهر تفلیس به عنوان پایتخت کشور گرجستان جزو شهرهای تاریخی این کشور به شمار می رود و قدمت این شهر به قرن پنجم میلادی بر می گردد. گرجستان در مرز دو حوزه دینی مهم اسلام و مسیحیت قرا دارد.

برای سفر به کشور گرجستان نیاز به ویزا ندارید. واحد پول این کشور لاری می باشد. زمان محلی در این کشور 30 دقیقه جلوتر از تهران است. زبان رسمی، گرجی و دین اکثریت مردم، مسیحیت می باشد. از سوغاتی های کشور گرجستان می توان زیور آلات دست ساز نقره، چورچخلا که نوعی خوارکی است و با انگور و گردو درست می شود، رومیزی با طرح های سنتی، فرش و قالیچه دستباف، پاپاخی، ادویه های گرجی، چای گرجی و غیره نام برد.

  • ویزا: نیاز نیست
  • واحد پول: لاری (GEL)
  • زمان محلی: ۳۰ دقیقه جلوتر از تهران (۴ GMT+)
  • زبان رسمی: گرجی
  • دین اکثریت مردم: مسیحیت
  • بهترین زمان سفر: فصل های بهار و تابستان
  • سبک تفریحات: شنا، تفریحات آبی و شهرگردی
  • نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز
  • سوغاتی ها: زیورآلات دست ساز نقره، چورچخلا (نوعی خوردنی که با گردو و انگور درست می شود)، رومیزی با طرح های سنتی، فرش و قالیچه دستباف، پاپاخی (کلاه های پشمی بزرگ)، ادویه های گرجی، چای گرجی و ... برای اطلاعات بیشتر در این باره مقاله روبرو را بخوانید: سوغاتی های گرجستان


چطور از ایران تا گرجستان برم؟

سفر هوایی به گرجستان

برای سفر به گرجستان از طریق هواپیما میتوانید از فرودگاه امام خمینی به تفلیس را در مدت یک ساعت و سی دقیقه طی نمایید. برای خرید بلیط هواپیما حتما توجه کنید که بلیط مستقیم خریداری کنید. چنانچه بلیط دو مسیره خریداری کنید، مسیر یک ساعت و نیمه شما امکان دارد تا بیست و چهارساعت به طول بیانجامد و هزینه شما هم بالاتر برود. 

سفر زمینی به گرجستان

برای سفر به گرجستان مسیر های زمینی هم وجود دارد که مسافرین می توانند با ترانزیت کردن وسیله نقلیه خود در ایران، برای سفر اقدام کنند. مسیرهای زمینی برای سفر به گرجستان به شرح ذیل می باشد:

مسیر زمینی ارمنستان

مسافرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، می توانند از طریق مرز « نوردوز» وارد ارمنستان شده و پس از عبور از جاده های کوهستانی ارمنستان، از طریق مرز «ساداخلو» وارد گرجستان شوند. با توجه به کوهستانی بودن مسیر بویژه در ارمنستان، این مسیر در فصل زمستان توصیه نمی شود. برای سفر به ارمنستان روادید لازم است. کسانی که قصد دارند هم حین ورود و هم خروج وارد ارمنستان شوند، باید روادید ۲ بار ورود دریافت کنند. 

مسیر زمینی از طریق جمهوری آذربایجان

مسافران از طریق مرز زمینی بیله سوار و یا آستارا وارد جمهوری آذربایجان شده و پس از عبور از جاده های این کشور از طریق مرز زمینی « پل قرمز» وارد گرجستان می شوند. این مسیر به لحاظ نزدیکی و عدم کوهستانی بودن مناسب است؛ ولی جاده های جمهوری آذربایجان در برخی از مناطق ناهموار هستند و یا در دست تعمیر می باشند. در مسیر راه هم مزاحمت ها و اخذ رشوه از سوی برخی سو استفاده کنندگان دولتی یا غیر دولتی به مراتب گزارش شده است.

کسانی که قصد دارند هم حین ورود و هم خروج، از قلمرو جمهوری آذربایجان استفاده کنند، باید « روادید ۲ بار ورود» دریافت نمایند. جمهوری آذربایجان در مبادی ورودی و خروجی برای اتباع ایرانی، روادید صادر نمی کند؛ لذا ایرانیان باید از سفارتخانه ها یا سرکنسولگری های این کشور در ایران ( تهران و تبریز) قبلا روادید دریافت کنند.

کسانی که در گذرنامه های آنان روادید و مهر ورود و خروج ارمنستان وجود داشته باشد، امکان سفر به جمهوری آذربایجان نخواهند داشت و با مشکلات زیاد مواجه خواهند شد.

مسیر ترکیه

مسافرانی که مسیر زمینی ترکیه را برای سفر به گرجستان انتخاب می کنند، می توانند پس از خروج از مرز بازرگان از طریق یکی از دو مرز زمینی « پوسوف» یا « سارپی» ( در نزدیکی بندر باتومی) و یا مرز « واله» از ترکیه وارد گرجستان شوند. مرز سارپی به بندر باتومی و مرز واله به شهر تفلیس نزدیکتر هستند.

با قطار

برای استفاده از قطار فعلا تنها یک مسیر وجود دارد که از شهر تبریز به باکو و از باکو به تفلیسمی رود. توجه داشته باشید که کشور آذربایجان از شهروندان ایرانی هزینه ویزا دریافت خواهد نمود و هزینه سفر شما با توجه به هزینه های ویزا مانند هواپیما خواهد شد.

با اتوبوس

اتوبوس های تفلیس در پایانه غرب تهران هر روز ساعت ۱۲ ظهر به سمت تفلیس حرکت میکنند. برخی از مسیر ارمنستان و برخی از مسیر ترکیه می روند. تمام اتوبوس ها vip هستند اما توجه داشته باشید که بین ۲۴ ساعت الی ۳۶ ساعت در مسیر هستید و این امکان دارد برای شما آزاردهنده باشد. همچنین برای برگشت از تفلیس به تهران هم در تفلیس می توانید از ترمینال به قیمت ۱۲۰ لاری بلیط برگشت تهیه نمایید.

با ماشین

امکان سفر به گرجستان از ایران با اتومبیل شخصی، از سه مسیر ایران-ارمنستان-گرجستان، ایران-آذربایجان-گرجستان و ایران-ترکیه-گرجستان وجود دارد.


فاصله ایران با گرجستان

برای این که فاصله بین ایران و گرجستان را از قبل دانسته و برای سفر، برنامه ریزی کنید، فاصله چند شهر ایران با چند شهر گرجستان را آورده ایم.

  • فاصله تهران تفلیس: ۱۱۱۵ کیلومتر – حدودا ۱۶ الی ۱۷ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تهران باتومی: ۱۳۹۵ کیلومتر – حدودا ۱۷ الی ۱۸ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تبریز تفلیس: ۸۷۹ کیلومتر – حدودا ۱۱ الی ۱۲ ساعت رانندگی دارد
  • فاصله تبریز باتومی: ۷۶۹ کیلومتر – حدودا ۱۱ الی ۱۲ ساعت رانندگی دارد

شهرهای مهم و مناسب برای گردشگری در کشور گرجستان

در سفر به کشور گرجستان بدون شک از تماشای جاذبه های زیبای گردشگری گرجستان سیر نخواهید شد. شهرهای کشور گرجستان بسیار دیدنی و تماشایی هستند. در ادامه میخواهیم در این قسمت در مورد زیباترین و مهم ترین شهرهای گردشگری گرجستان اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم:

تفلیس | Tbilisi

شهر تفلیس بزرگترین شهر و پایتخت کشور گرجستان می باشد که قدمت این شهر به قرن پنج میلادی برمی گردد. شهر تفلیس در دو طرف رود کر قرار گرفته و از سه طرف توسط کوه ها احاطه شده است و همین امر باعث زیبایی بسیار زیاد این شهر شده است. این شهر در میان توریست ها و گردشگران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. برای رزرو تورهای ارزان قیمت و مناسب تفلیس می توانید با همکاران ما در شرکت آریسا پرواز ارتباط برقرار کنید. جاذبه های شهر تفلیس عبارتند از پارک متاتسمیندا، قلعه ناریکلا، مجسمه مادر گرجستان، پل صلح، کلیسای جامع تفلیس، موزه ملی گرجستان، باغ گیاه شناسی، حمام های سلطتنی،باغ وحش تفلیس.

باتومی | Batumi

باتومی یکی از شهرهای زیبا و ساحلی گرجستان است و به عنوان شهری بی نظیر برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات تابستانی به شمار می رود. باتومی دارای تفریحات و مکان دیدنی بسیاری می باشد که درختان نخل سر به فلک کشیده و ساختمان های رنگارنگ در این شهر به وفور دیده می شود. جهت رزرو تورهای با قیمت مناسب برای شهر باتومی می توانید با همکاران ما در شرکت آریسا پرواز تماس حاصل فرمایید. جاذبه های شهر باتومی عبارتند از سواحل باتومی، بلوار باتومی، مجسمه علی و نینو، کلیسای جامع مادر مقدس ما، موزهای شهر باتومی، تله کاببین آرگو. 

از دست ندهید: جاهای دیدنی باتومی

اسپانتسمیندا | Stepantsminda

شهر اسپانتسمیندا در شمال کشور گرجستان قرار دارد و جزو قدیمی ترین شهرهای گرجستان به شمار می رود. به دلیل قرارگیری این شهر در ناحیه مرتفع و کوهستانی قفقاز دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد از جمله اسب سواری، کوهنوردی، دوچرخه سواری، یخ نوردی و پاراگلایدر که برای ورزشکاران بسیار مفرح می باشد.

متسختا | Mtskheta

شهر متسختا یکی دیگر از شهرهای قدیمی کشور گرجستان به شمار می رود که قدمت آن به دوران باستان و سه هزار سال قبل بر میگردد. شهر متسختا دارای جاذبه های گردشگری متنوعی مانند کلیسای معروف ارتدوکس به نام کلیسای سوتیتسخولی است و این کلیسا با معماری شاهکار قرون وسطا در جذب گردشگران نقش بسیار زیادی دارد. از جاذبه های دیگر این شهر می توان به صومعه سنت نینو، موزه باستان شناسی، قلعه Bebristsikhe، قلعه آرمازی و موزه دولتی اشاره کرد.

گوری | Gori

گوری یکی از شهرهای نزدیک تفلیس است که قسمت غربی و شرقی گرجستان را به هم وصل می کند و به خاطر محل تولد جوزف استالین در میان همگانشهرت فراوانی دارد تا حدی که خانه وحی در این شهر به موزه و محل بازدید گردشگران قرار گرفته است. جاذبه های گردشگری گوری عبارتند از کلیسای مریم باکره، قلعه گوری، مجسمه قهرمانان جنگ جهانی دوم.

تلاوی | Telavi

شهر تلاوی با معماری و طراحی بی نظیر مقصد خارق العاده ایی برای گردشگران به حساب می آید. در این شهر آثاری از معماری پادشاهان کاختی، رومی ها، تزارهای روسی و پادشاهان گرجستان به چشم میخورد.از جمله جاذبه های گردشگری این شهر می توان از کلیسای جامع، دیوارهای قلعه قدیمی، صومعه شوماتا، قلعه لرد، جاده گومبوری، قلعه باتونیس، صومعه ایقالتو و یک درخت انجیر 900 ساله نام برد.


آب و هوا و زمان مناسب سفر به گرجستان

آب و هوا در قسمت غربی کشور گرجستان نیمه گرمسیری و در قسمت شرقی آب و هوای قاره ایی دارد. بیشتر قسمت های گرجستان را کوهستان تشکیل داده و به همین دلیل زمستان های پر برف و بهار و تابستان مطبوعی دارد. در کل آب و هوای گرجستان مطبوع و مناسب سفر می باشد و میانگین دما در این کشور از منفی 1 درجه سانتی گراد تا 32 درجه سانتی گراد در فصل های مختلف متغیر است.

شما می توانید در تمامی ماه های سال به گرجستان سفر کنید. ولی بهترین زمان سفر فصل بهار و تابستان می باشد که البته در فصل تابستان قیمت ها بالاتر می رود ولی بهترین فصل برای انجام ورزش های آبی و تفریحات ساحلی می باشد.

گرجستان در فصل پاییز بسیار طبیعت زیبا و دیدنی ای دارد و می توانید هوای بی نظیری را تجربه کنید و در فصل زمستان حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشید زیرا این کشور در فصل زمستان به عروس سفیدپوش شرقی شهرت دارد و بسیار سرد است که البته تورهای گرجستان در فصل زمستان بسیار ارزان تر است.

جهت رزرو پرواز، اقامت هتل و تورهای گرجستان در تمامی ماه های سال می توانید با همکاران ما در شرکت آریسا پرواز تماس حاصل فرمایید.

بهترین زمان سفر به گرجستان

اگر شور و حال مردم شما را هم به وجد می آورد، بهتر است برای سفر به گرجستان در بهار مخصوصا در روزهای نوروز، برنامه ریزی کنید. اگر دوست دارید جشنواره های تابستانه گرجستان را ببینید و تفریحات آبی آن را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم سفر به گرجستان در تابستان را امتحان کنید. اگر از شلوغی گریزان هستید و دلتان می خواهد در بدون ازدحام جمعیت در گرجستان گشت وگذار کنید، پاییز بهترین زمان است.

در کل اینکه چه زمانی برای سفر به گرجستان مناسب تر است کاملا به شما و انتظارتتان از این سفر مربوط می شود. 

هزینه های سفر به گرجستان

گرجستان یکی از ارزان ترین مکان ها برای سفر به خارج از کشور است. بنابراین، حتی اگر بودجه کمی داشته باشید، باز هم می توانید از سفر کردن به این کشور، خاطره خوشی داشته باشید. شاید باور نکنید اما هزینه یک شب اقامت در هاستل با امکانات خوب 15-20 لاری است. اگر در بهترین هتل های این شهر اتاق خصوصی می خواهید باید مبلغی معادل 40-67 لاری بپردازید.

هزینه غذا و خوراک هم در گرجستان به خصوص اگر به غذاهای محلی علاقه دارید، بسیار مقرون به صرفه است. خوردن یک غذای سنتی گرجی در یک رستوران ارزان قیمت حدود 20 لاری برای شما آب می ­خورد. این در حالی است که برای خورد فست فود تنها 15 لاری پرداخت می ­کنید. حال اگر به فکر گذراندن یک شب رویایی در رستوران های مجلل تر هستید، فقط کافیست 35 تا 40 لاری را سرمایه کنید.


حمل و نقل عمومی در گرجستان

در شهرهای بزرگ گرجستان، با استفاده از اتوبوس، مینی بوس و تاکسی می توانید در سطح شهر تردد داشته باشید؛ تفلیس تنها شهری است که مترو هم در وسایل حمل و نقل عمومی آن به چشم می خورد. هر چند که هزینه استفاده از اتوبوس و مینی بوش از شهری به شهر دیگر متفاوت است، با این حال، در اغلب شهرها بلیط استفاده از این وسایل نقلیه ۰٫۵ لاری است.

کرایه های تاکسی های گرجستان هم از تقریبا ۳ لاری شروع شده و به ازای هر کیلومتر، ۰٫۶۰ لاری به آن اضافه می شود. با این حال، بهتر است قبل از سوارشدن به تاکسی، درباره کرایه با راننده به توافق برسید. Yandex هم تاکسی اینترنتی در کشور گرجستان است. با نصب این اپلکیشن، می توانید به صورت اینترنتی تاکسی بگیرید. هزینه سوارشدن بر این تاکسی ها عموما بیشتر از ۵ لاری نمی شود.

اغلب شهرهای گرجستان را می توانید پیاده طی کنید و در کنار یک پیاده روی جانانه، از گردش در شهر هم لذت ببرید. اتوبوس هم که در زبان محلی مارشروتکا (marshrutka) نامیده می شود، بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه برای سفرهای بین شهری در کشور گرجستان است.


بهترین هتل های گرجستان

با توجه به اینکه گردشگری در کشور گرجستان حسابی رونق دارد و هر ساله میلیون ها مسافر از سراسر جهان به این کشور سفر می کنند، هتل های متنوعی در این کشور ساخته شده است که می توانند پاسخگوی نیازهای هر گردشگری باشند. در ادامه، برخی از بهترین هتل های گرجستان برای اقامت معرفی شده اند:

  • هتل ویندهام گرند تفلیس (Wyndham Grand Tbilisi)
  • هتل ماریوت تفلیس (Tbilisi Marriott Hotel)
  • هتل رادیسون بلو ایوریا تفلیس (Radisson Blu Iveria Hotel Tbilisi)
  • هتل آپارتمان تابوری تفلیس (Tabori Apart Hotel)
  • هتل لجند باتومی (Legend Hotel Batumi)
  • هتل کولوسئوم مارینا باتومی (Colosseum Marina Hotel)
  • هتل د گرند گلوریا باتومی (The Grand Gloria Hotel)
  • هتل وین رزیدنت باتومی (Wyn Residences Batumi)
  • هتل آرگو باتومی (Hotel Argo)

جاذبه های گردشگری گرجستان

ابدا فکر نکنید که بهترین جاذبه های گردشگری گرجستان در شهر تفلیس و باتومی قرار گرفته اند! در واقع به هر گوشه از شهرهای این کشور که سفر کنید، بنایی با قدمت تاریخی و باستانی پیدا خواهید کرد که ارزش بازدید و گردش را داشته باشند. برای اطلاع از جاذبه های گردشگری این کشور این مقاله را بخوانید: جاذبه های گردشگری گرجستان


رستوران های معروف گرجستان

طرز پخت بسیاری از غذاهای گرجی مشابه غذاهای ایرانی است و به همین دلیل، طعم آن ها دقیقا مطابق ذائقه ما ایرانی ها است. برای آنکه بدانید غذاهای محلی و سنتی گرجستان را در چه مکان هایی می توانید میل کنید، در ادامه فهرستی از بهترین رستوران های گرجستان معرفی شده است:

  • رستوران بونز (Bones Restaurant)
  • رستوران سی بریز (Sea Breeze Restaurant)
  • رستوران نیکولایز روف (Nikolai’s Roof Restaurant)
  • رستوران هو گراون جی ای (Home Grown GA Restaurant)
  • رستوران ساوثرن سول باربیکیو (Southern Soul Barbecue)
  • رستوران دیلارد هاوس (The Dillard House Restaurant)
  • رستوران کانوئه (Canoe Restaurant)

غذاهای سنتی و محلی گرجستان

غذاهای گرجستانی، ترکیب بسیار خوش طعم و جذابی از انواع گوشت، سبزیجات، پنیرهای تازه و ادویه جات هستند. در این شهر انواع سوپ، سالاد و نان به مسافران عرضه می شود که نظیر طعم آن را در هیچ کجای دیگر پیدا نخواهید کرد. خاچاپوری (نوعی نان پنیری بسیار خوش طعم)، خینکالی (کوفته گرجی)، سوپ لوبیا و سولگونی (نوعی پنیر محلی محبوب)، از بهترین غذاهای محلی و سنتی کشور گرجستان هستند. اگر علاقه دارید در این باره بیشتر بدانید، مقاله غذاهای گرجستان مخصوص شماست.

سفر به گرجستان با آژانس مسافرتی آریسا پرواز، تورهای گردشگری متنوع!

آریسا پرواز یکی از بهترین آژانس های مسافرتی در ایران است که با سابقه چندین ساله خود، تورهای گردشگری متنوع و جذابی را برای مشتریان خود ارائه می دهد. یکی از مقاصدی که ما به شما پیشنهاد می کنیم برای سفر، کشور زیبای گرجستان است. گرجستان یکی از کشورهایی است که با تاریخ و فرهنگ غنی خود، گردشگران را جذب خود می کند. از زیبایی های طبیعی گرجستان گرفته تا شهرهای تاریخی و معماری زیبا، این کشور انواع تجربه های سفر را به شما ارائه می دهد.

با انتخاب تور گرجستان آریسا پرواز، شما می توانید از تورهای گردشگری متنوعی نظیر بازدید از شهر تفلیسی، دیدن کلیساهای باستانی و قلعه های تاریخی، تجربه غذاهای محلی و سنتی و لذت بردن از آبگرمک های طبیعی در کوهستان ها، بهره مند شوید. همچنین با تور گرجستان از آریسا پرواز، شما می توانید از خدمات و تسهیلات بسیاری نظیر اقامت در هتل های لوکس، ترانسفر فرودگاهی، راهنمای محلی مجرب و خدمات 24 ساعته پشتیبانی، بهره مند شوید.

بنابراین اگر می خواهید تجربه ای فراموش نشدنی را در سفر خود داشته باشید، با ثبت نام در تور گرجستان از آریسا پرواز، بهترین تورهای گردشگری را انتخاب کنید و لحظات خاطره انگیزی را در کنار عزیزان خود داشته باشید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید