غذاهای گرجستان

1403/05/08 جاهای تفریحی
کپی لینک مطلب

آیا می خواهید با غذاهای گرجستان آشنا شوید؟ می خواهید لیست غذاهایی که می توانید در گرجستان امتحان کنید را بدانید؟ در کشورهای مختلف و با توجه به جغرافیا هر منطقه، نوع خوراکی‌ها و غذاهای مرسوم متفاوت است، از این رو با سفر کردن می توان غذاهای محلی هر شهر یا کشور را امتحان کرد و از تجربه طعم‌ها و مزه‌های متفاوت لذت برد. در این مقاله سری به کشور گرجستان خواهیم زد و غذاهای معروف گرجی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آریسا پرواز، برگزار کننده و مجری تور ترکیبی تفلیس و باتومی از شما دعوت می کند در صورتی که قصد سفر به این کشور زیبا را دارید با ما تماس بگیرید و از جزئیات بیشتر مطلع شوید.

غذاهای گرجستانی

مثل طبیعت متنوع گرجستان که در جاذبه های گردشگری گرجستان به شما معرفی کردیم، غذاهای گرجی فراتر از چیزی هستند که تصور می کنید. همانطور که احتمالا می دانید بیشتر ساکنان این کشور مسیحی ارتدوکس هستند و غذاهای آن ها با فرهنگشان آمیخته شده است. استفاده از ادویه، شیوه های پختن متنوع، وجود نان های خوشمزه و... از غذاهای گرجستان، جاذبه ای خاص را ساخته.


1- خاچاپوری - Kkhachapuri - غذای رستورانی گرجستان

خاچاپوری که به عنوان غذای ملی گرجستان شناخته می شود، در فهرست میراث فرهنگی گرجستان ثبت شده.  خاچاپوری به دلیل محبوبیتی که دارد در همه کافه و رستوران‌های گرجستان به راحتی پیدا می‌شود. این غذای خوشمزه پر از پنیر یکی از جذاب ترین های شکم گردی در سراسر جهان می باشد.

انواع مختلفی از این غذای پر از پنیر و خوشمزه در نقاط گوناگون گرجستان طبخ می شود. یکی از جذاب ترین انواع خاچاپوری از منطقه ساحلی آجارا می آید و به خاچاپوری آجری معروف است خاچاپوری آجری، خمیری به شکل قایق بوده که با پنیر خوشمزه گرجی، زرده تخم مرغ و کره پر شده.

2- چاشوشولی - Chashushuli

با استفاده از سیر، فلفل قرمز بلغاری، گوجه فرنگی و فلفل فرنگی به خورشت چاشوشولی طعمی متفاوت می افزایند.  این غذا نوعی خورشت سنتی و گرجی است که با استفاده از گوشت گراز و مرزه تابستانه طبخ می شود.  چاشوشولی یکی از غذاهایی است که مردمان گرجی اغلب در رستوران ها آن را صرف می کنند.

3- چاناخی -  Chanakhi

چاناخی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجی است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می شد و از همین رو این اسم بر روی غذا ماند. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می شود.

4- خینکالی - Khinkali معروف ترین غذای گرجستانی

خینکالی در حقیقت نوعی کوفته ماکارونی و پر شده‌ای است که غذای مورد علاقه کشور گرجستان است. از مواد تشکیل دهنده آن، گوشت بره چرخ کرده، پیاز، فلفل چیلی و نمک هستند. انواع مختلفی از خینکالی به صورت کوفته های گوشت وجود دارد و هرجایی ممکن است طعم خینکالی اش با جای دیگر فرق کند. گیاهان معطر کوهستانی و ادویه های مختلف، خینکالی را به غذایی ویژه تبدیل کرده. جذاب ترین نوع خینکالی ها عبارتند از خینکالی با پنیر، خینکالی سیب زمینی یا خینکالی قارچ.  به هنگام خوردن، با اولین گاز باید آب داخل خمیر را مکید و گرنه خینکالی وا می‌رود؛ بنابراین متوجه شدید که خوردن این غذا شگرد دارد.

5- چخخبیلی - Chakhokhbili

نام خورشت چخخبیلی از کلمه «خوخوبی» گرجی گرفته شده که به معنای قرقاول می باشد،  این غذا در واقع ترکیب خوشمزه ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه ای چون ترخون است. چَخُخبیلی نوعی خورشت گرجی و یکی از غذاهای سنتی این کشور است.  در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می شده. البته می توان از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده کرد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ می پزند.

6- قومی یا فرنی گرجی

قومی، اصطلاح گرجستانی برای ارزن دم روباهی می باشد. غذایی از منطقه غربی گرجستان که شکل فرنی ایران است، به طور سنتی با ارزن دم روباهی یا آرد ذرت پخته می شود.  قومی به طور سنتی در ظروف بزرگ درست و دائماً با یک کفگیر چوبی بزرگ شبیه راکت تنیس هم زده می شود. در طول قرن ها، قومی غذای اصلی برای بسیاری از خانواده ها درغرب گرجستان بود که بیشتر با گوشت و خورش های مختلف سرو می شود، یکی از بهترین ترکیب ها برای قومی، پنیر سولگونی گرجی می باشد. سولگونی که شبیه پنیر موزارلا است، یک پنیر با ویژگی ذوب عالی می باشد. این پنیر کاملاً با قومی داغ ترکیب می شود تا به یک غذای دلچسب و خوشمزه تهیه کند.

7- چاکاپولی - Chakapuli - خورشت گرجستانی پرطرفدار

چاکاپولی یک خورشت گرجستانی است که طرفدارانی بسیار زیاد دارد.  غذای چاکاپولی از جمله خورشت های پرطرفدار در فصل بهار است چرا که فصل گوجه سبز می باشد.  غذای چاکاپولی را با استفاده از گوشت بره و یا گوساله به همراه سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می کنند.

8- شیشلیک - Shashlik

شیشلیک این کباب خوشمزه از جمله غذاهای مشترک در فرهنگ های غذایی غرب آسیا، آسیای میانه، قفقاز و حتی مرکز و شرق اروپا است که علاوه بر کشور خودمان، در کشورهایی مثل گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان به چشم می خورد.

9- بورانو

آجارا با ترکیه هم مرز بوده و تأثیر غذاهای ترکی در آشپزی مردم آجارا بسیار مشهود می باشد. بورانو یک غذای پر پنیر از منطقه آجارا می باشد. بورانو از ذوب کردن کره ساخته شده از کیمک و سرخ کردن پنیر در آن تهیه می شود. بورانو سرشار از کالری بوده که از منطقه آجارا می آید.  این غذا با پنیرمحلی گرجی و کره محلی پرورش یافته از کایماگی تهیه می شود. کیماک در فارسی به معنای کف شیر تازه یه همان سرشیر بوده و در سراسر آسیای مرکزی، بالکان و مناطق ترک نشین محبوب می باشد.  این غذا معمولاً به صورت گرم همراه با نان تازه به عنوان غذای اصلی همراه با سالاد مصرف می شود.

10- جاپصندلی - Ajapsandali

یکی دیگر از غذاهای سنتی و پرطرفدار گرجی، آجاپصندلی نوعی غذای سبزیجات است که با استفاده از بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، سیر، گشنیز و ادویه طبخ می شود. تمام مواد اولیه این غذا از جمله سبزیجات معمول گرجستان است و اغلب همگی در تابستان به راحتی در دسترس قرار می گیرند.

11- خرچو

خرچو به سوپ گرجی گفته می‌شود که از تکه‌های چرب گوشت گاو، برنج، گردو خرد‌شده، پوره آلو و گیلاس تهیه می‌شود. توصیه می‌کنیم که این سوپ خوشمزه را در تور گرجستان و فصل زمستان میل کنید. همچنین، یک ترکیب ادویه سنتی برای طعم دادن به بسیاری از غذاها و سس‌های گرجی استفاده می‌شود که در این سوپ هم کاربرد دارد. این ادویه جذاب از ترکیب تخم گشنیز، ریحان، مرزنجوش، شوید، پودر فلفل قرمز، زعفران، شنبلیله، برگ بو، نعنا، کرفس و جعفری درست می‌شود. استفاده از این ادویه طعم خاصی را به این سوپ غنی و دلچسب گرجی می‌دهد. خرچو معمولاً با گشنیز تازه خرد شده و نان خرد‌شده سرو می‌شود.

12- شکمرولی

شکمرولی یک خوراک تهیه شده از مرغ پخته شده سرچشمه گرفته شده از منطقه راچا در گرجستان بوده که اخیراً درسراسر جهان مخصوصا کشور ژاپن از محبوبیت شگفت انگیزی پیدا کرده. شکمرولی را بسیاری از گرجی ها دوست دارند و تقریباً در همه رستوران های این کشور سرو می شود. برای تهیه شکمرولی ابتدا یک مرغ کامل را سرخ می کنند تا پایه شکمرولی درست شود. قبل از پخت، مرغ را با سیر، ادویه جات ترشی جات و شیر (یا خامه ترش) طعم دار می کنند که نتیجه آن یک مرغ آبدار با دم کرده هایی خوش طعم و یک سس خامه ای لذیذ برای غوطه ور کردن نان می باشد.

13- نیکوزیان بدریجانی، غذای جشن های گرجستان

نیکوزیان بدریجانی غذای اصلی در هر جشن گرجی می باشد. این غذا را گرجی ها معمولاً در مناسبت های خاص خود میل می کنند نیکوزیان بدریجانی همینطور در میان گردشگران و آشپزهای سراسر دنیا به رولت بادمجان با مغزهای آجیلی معروف است، طرز تهیه آن بسیار راحت می باشد. رول های بادمجان را قبل از پر شدن با چاشنی گردو سرخ کرده طعم می دهند تا نیکوزیان بدریجانی درست شود. یک خورشت معطر و غلیظ از گوشت (یا برای گیاه خواران با گیاهان معطر) همرا با گردوی ریز آسیاب شده، سیر، ادویه، ترشی جات و سرکه!

14- کوبداری

کوبداری یک غذای نسبتاً ساده و محلی است ولی با این حال از جذاب ترین غذاها در گرجستان می باشد. کوبداری نان پر شده از گوشت بوده که از منطقه کوهستانی سوانتی می آید. کوبداری به طور سنتی با گوشت گاو یا دیگر گوشت های قرمز همراه با پیاز و مجموعه ای از ادویه جات گرجی درست می شود. برای تهیه فیلینگ کوبداری، گوشت را به مکعب های ریز خرد می کنند و با پیاز و ادویه های مختلف ورز می دهند تا گوشت را کاملاً عطردار و مزه دار کنند. یکی از عناصر کلیدی در کوبداری که طعم آن را متمایز می کند گیتسرولی می باشد که در کوه های سوانتی رشد می کند. این ادویه در خواربار فروشی های معمولی و بازارها در گرجستان به سختی یافت می شود. پس، در گرجستان، افرادی که می خواهند کوبداری اصیل درست کنند، بیشتر به دوستان سوانتی خود برای تهیه این ادویه مراجعه می کنند. کوبداری به دلیل کم یاب بودن گیسترولی غذایی لوکس و در عین حال ساده شمرده می شود.

15- لوبیو پخته شده در ظروف سفالی

لوبیو در غذاهای گرجستانی هم جایگاه ویژه ای دارد، لوبیو بیشتر در طول مراسم های مذهبی توسط جمعیت مسیحی ارتدوکس گرجستان تهیه و سرو می شود. این نام می تواند به معنای طیف گسترده ای از غذاهای تهیه شده با لوبیا باشد که مورد علاقه هر خانواده و گردشگری در گرجستان می باشد. از پیش غذای سرد گرفته تا خورش، گرجی ها تقریباً هر راهی را برای سرو لوبیا پیدا کرده هستند.  خورش لوبیو به این صورت بوده که لوبیا و ادویه ها را یک شب قبل از پختن در آب خیس کرده و روز بعد به آرامی همراه با سبزیجات معطر می پزند. این غذا را بیشتر به صورت گرم در یک ظرف سفالی سرو و با دانه های انار تزیین می کنند. بعد هم آن را همراه با نان تخت یا نان ذرت گرجی می خورند.

16- ساتیوی غذای گرجستانی خوشمزه

ساتیوی یک غذای محبوب در گرجستان بوده و یک وعده اصلی و ثابت برای هر جشن تعطیلات زمستانی در گرجستان می باشد. ساتیوی را گرجی ها بیشتر با غذاهای مختلف سرو می کنند. ساتیوی از مرغ یا بوقلمون آب پز و سس غنی از گردو درست می شود. این سس از گردو، سیر، ادویه های معطر و مجموعه ای از ادویه ها تهیه می شود. مرغ کامل یا بوقلمون به طور کامل در سس گردو غوطه ور شده و به صورت سرد سرو می شود. می توان ساتیوی مرغ یا بوقلمون را با قومی یا به همراه نان محلی گرجستانی میل کرد. سس ساتیوی شباهت زیادی به سس گردو که به نام بازه شناخته می شود دارد که قوام بیشتری به غذا می دهد و از سرکه به عنوان پایه برای تهیه استفاده می کند.



این هم از معرفی بهترین غذاهای گرجستانی که سعی کردیم به بهترین شکل به شما معرفی کنیم. اگر قصد خرید تور گرجستان، تور ترکیبی باتومی و تفلیس را دارید می توانید همین حالا برای اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی ذکر شده تماس بگیرید تا کارشناسان آریسا پرواز به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.

برچسب‌ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید