آشنایی با کشور ترکیه

1402/10/23 بازار گردی
کپی لینک مطلب

ترکیه محبوب ترین مقصد گردشگران ایرانی

یکی از دیدنی ترین مقاصد گردشگری جهان ترکیه محسوب می شود که در همسایگی غربی کشور عزیزمان ایران واقع گردیده است.کشوری پرباران،کوهستانی و مستطیل شکل که اقتصادش بر پایه صنعت توریسم پایه گذاری شده و دارای دیدنی های طبیعی و تاریخی و همچنین هتل های متنوع با امکانات رفاهی زیاد می باشد.کشوری که سلیقه اکثر مسافران را برآورده کرده است، اگر بدنبال آثار باستانی باشید ترکیه با تاریخ باستانی و کهن خودش آثار باستانی زیادی را در دل خود جای داده است و اگر بدنبال استراحت در سواحل زیبا و تفریحات آبی هستین شهرهای ساحلی ترکیه جزو جذاب ترین و مفرح ترین مقاصد آبی جهان محسوب می شود و سالانه مسافران بسیار زیادی از کشورهای مختلف جهت استفاده از این امکانات به این شهرها رهسپار می شوند.از دیگر جذابیت های سفر به ترکیه مراکز خرید این کشور می باشد که می توان برند های روز دنیا را در این مراکز با بهترین تخفیفات پیدا کرد و همچنین غذاهای لذیذ این کشور که بسیار پرطرفدار و باب میل همه مخصوصا هموطنان عزیزمان می باشد. در این مقاله سعی کردیم مختصری از موقعیت این کشور و شهرهای مختلف آن و هر آنچه که برای سفر به این کشور نیاز دارید صحبت کنیم پس تا آخر با آریسا پروازهمراه باشید. تور استانبول ، تور آنتالیا ، تور کوش آداسی از تور های پرطرفدار کشور ترکیه میباشد.

موقعیت جغرافیایی ترکیه

ترکیه کشوری در منطقه اوراسیا با موقعیت استراتژیک فوق العاده می باشد که با کشورهایی همچون ایران،ارمنستان،گرجستان،عراق،سوریه و همچنین کشورهای اروپایی مانند بلغارستان و یونان هم مرز بوده و همین موقعیت منطقه ای باعث شده از لحاظ اقتصادی و گردشگری موقعیت بسیار مناسبی داشته باشد.این کشور از سه جهت به دریا راه دارد و بخاطر موقعیت جغرافیاییش می توان ترکیه را پلی میان دو قاره اروپا و قاره آسیا به حساب آورد.

آداب و رسوم و زبان و دین رسمی مردم ترکیه

دین رسمی حدود 99 درصد مردم ترکیه اسلام می باشد و الباقی آنها دین مسیحیت و و یهود را پذیرفته اند.اکثرشیعیان ترکیه در نزدیکی مرز ایران در استان قارص زندگی می کنند و اکثر آنها از ایران به ترکیه مهاجرت کرده اند. این کشور به دلیل تاریخ غنی خود دارای فرهنگ ها و سنت های مختلفی می باشد ولی با توجه به سرمایه گذاری های دولت این کشور در سالهای اخیر برای توسعه این کشور شاهد پذیرش فرهنگ غربی توسط مردم ترکیه هستیم.همچنین زبان رسمی مردم ترکی استانبولی است ولی در میان گروه های قومی زبانهای کردی، ارمنی و ترکی آذربایجانی نیز استفاده می شود. جمعیت این کشور حدود 85 میلیون نفر می باشد و پول رایج آن لیر است.

آب و هوای ترکیه و بهترین زمان سفر 

ترکیه بدلیل وسعت خود دارای آب و هوای متنوعی می باشد و دمای هوا در مناطق مختلف این کشور متفاوت می باشد مثلا در سواحل ترکیه ماه جون تا سپتامبر بهترین زمان آفتاب گرفتن در سواحل می باشد چون دمای هوا به حدود 45 درجه سانتی گراد می رسد و تابستان داغی در این سوحل وجود دارد اما در فصل زمستان دمای هوای ممکن است تا منفی 5 درجه پایین بیاید همچنین در مناطق کوهستانی در فصل زمستان دمای هوا تا منفی 43 درجه هم می رسد.در واقع بهترین زمان سفر به این کشور فصل بهار و پاییز برای استانبول و فصل تابستان برای سفر به شهرهای ساحلی می باشد.

مهمترین شهرهای توریستی ترکیه

کشور ترکیه دارای 81 استان می باشد که بجز سه استان مراکز الباقی استانها با استان خود هم نام هستند. شهرهای این کشور بدلیل جاذبه های خود اکثرا توریستی بوده ولی از شهرهای توریستی آن می توان به آنکارا که پایتخت این کشور نیز می باشد اشاره کرد.استانبول یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه می باشد که بدلیل جاذبه های تفریحی و همچنین مراکز خرید خود با تخفیفات جذاب سالانه اش مقصد جذاب گردشگران مخصوصا ایرانیان می باشد. از شهرهای ساحلی آن نیز می توان به آنتالیا، کوش آداسی، بدروم، آلانیا و ازمیر اشاره کرد که به جهت تفریحات آبی و هتل های با امکانات بالای خود مقصدی جذاب و پرطرفدار برای مسافران از سراسر جهان شده است.تور استانبول نوروز و تور آنتالیا نوروز از تورهای پرطرفدار شرکت آریسا پرواز میباشد.

هزینه های زندگی در ترکیه 

هزینه های زندگی در هر جای دنیا بستگی به نوع زندگی شخص، نوع خوراک، پوشاک و محل زندگی شخص دارد اما میانگین هزینه در کشور ترکیه چیزی بین 2500 تا 3000 لیر در ماه می باشد. برای مثال هزینه اجاره آپارتمان در ماه در استانبول از 1000 لیر بصورت ماهانه شروع می شود.لازم به ذکر است برای اجاره آپارتمان در استانبول شما به اندازه یک ماه اجاره خود دپوزیت به مالک پرداخت می کنید و در آخر سال اگر خسارتی به واحد زده نشده باشد همان مبلغ به شما عودت داده خواد شد.همچنین هزینه تحصیل در دانشگاههای دولتی ترکیه رایگان است  اما هزینه تحصیل در دانشگاههای خصوصی چیزی بین 10000 لیر تا 30000 لیر بسته به رشته و دانشگاه متغیر می باشد.میزان درآمد نیز در ترکیه بر اساس حداقل حقوق کارگران طبق آمار سال 2019 در حدود 2600 لیر می باشد که از این عدد بابت مالیات و بیمه نیز کسر خواهد شد که این مبلغ در سال 2022 افزایش پیدا کرده است.

غذاهای معروف ترکیه

در فرهنگ غذایی ترکیه کباب ها از ارزش و جایگاه و محبوبیت ویژه ای برخوردار است.دونر کباب که خود یک برند جهانی محسوب می شود به عنوان یک فست فود ترکی در دنیا سرو می شود .همچنین شیش کباب که به دو صورت گوشتی قرمز و گوشت مرغ تهیه می شود نیز از محبوب ترین غذاهای ترکیه به حساب می آید.اسکندر کباب، کوفته کباب، آدنا کباب، اورفا کباب، جاغ کباب و ایزگارا کباب نیز از معرفترین غذاهای کبابی ترکیه می باشد که طرفداران ویژه خود را دارد.باقلوای ترکی جزو بهترین و محبوب ترین دسرهای ترکی به حساب می آید که برای تهیه آن نیاز به مهارت ویژه ای است که خوردن آن خالی از لطف نیست.شما میتوانید در تور ترکیه و شهر های مختلف آن از غذاهای مختلف این لذت ببرید.

برچسب‌ها: